”Efter samtalet kan du komma att bli uppringd i utbildningssyfte för att svara på några frågor. Samtalet tar bara ett par minuter”.
Den frasen har blivit alltför vanlig numera när man kontaktar ett företag eller en myndighet. Och lika retfullt är det var gång. "Två minuter av min tid!” Varför ska jag stå till förfogande med två minuter när det som regel inte passar mig alls. Och innan den begärda tjänsten ens har påbörjats.
Först får kunden göra vissa knappval och sitter sedan i en telefonkö samtidigt som han/hon får lyssna på musik. Men det gäller att hålla ut. ”Tack för att du väntar! Det blir snart din tur. Vi gör allt vi kan för att bli bättre på det här som vi är bra på.” Mer musik. Och så kommer åter den där frasen ”Efter samtalet kan du komma att bli uppringd för att svara på några frågor i utbildningssyfte. Samtalet tar bara två minuter”.
Kan inte företag eller myndigheterna nöja sig med att jag som kund absolut kommer att höra av mig när jobbet väl har utförts om det då inte skulle vara till full belåtenhet. Och är det utbildning det är fråga om så kan den med fördel ske internt bland företagets anställda men då ska jag som kund slippa delta. Jag svarar i vilket fall som helst inte när jag blir uppringd omedelbart efter avslutat samtal. Man lär sig.
Är det verkligen bara utbildning det är fråga om? Och på vems uppdrag samlas denna information? Säljs den vidare? Är Facebook inblandat? Jag som kund vill inte bli kategoriserad och få en etikett.
Bland knappvalen kunde det finnas ytterligare ett, nämligen: "Får vi efter samtalet ringa för att be dig svara på några frågor i utbildningssyfte. Samtalet tar bara ett par minuter.”