
Nu inleder vi en ny serie med artiklar. Varje söndag under hela sommaren kommer stationer och stationshus utmed Lidingöbanan att presenteras med historiska berättelser. Vi börjar i Ropsten och åker ut mot Gåshaga brygga och tar en station i taget.
Ropsten var den plats där man redan på 1600-talet kunde ros över med en roddfärja till Torsvik på Lidingösidan. Från en stor sten vid strandkanten ropade man då över Värtan och tillkallade roddaren som bodde i Torsvik.
En flottbro byggdes mellan Ropsten och Torsvik år 1884 och den ersattes 1925 med den nuvarande stålbron, över vilken bland annat Norra och Södra Lidingöbanornas tåg färdades. Där delade man ända till 1971 brobanan med bilar, bussar och godståg.

Tidigare hade banornas trafikbolag egna ångfärjor som transporterade resenärer mellan Islinge och Ropsten, respektive mellan Herserud (Torsvik) och Ropsten. När 1925 års Lidingöbro öppnades fick Norra och Södra Lidingöbanan en ny gemensam ändstation vid Humlegårdsgatan, mitt för Kungliga Biblioteket. På Lidingövägen och i Sturegatan delade man spår med Stockholms Spårvägars linje 10.
I samband med högertrafikens införande i september 1967 lades spårvägsnätet ner i centrala Stockholm varvid Lidingöbanornas nya ändstation blev Ropsten, där den nyöppnade tunnelbanan anslöt. Norra Lidingöbanan lades ner 1971 och Ropsten har sedan dess formellt varit Södra banans ändstation.
Som man kan ana var tunnelbanans höga stationsläge här i Ropsten utformat för en tänkbar, framtida spårförlängning till Lidingö och Bogesundslandet. Lidingöbanornas stationsanläggning fick mer provisorisk karaktär, vilket kan tolkas som en föraning om de nedläggningsplaner som förr hotade båda banorna. Södra Lidingöbanan lever dock vidare, från 2015 på en moderniserad bana och med nya vagnar.
Spännande. Den serien ska jag följa. Fråga: Har inte artikeln fel bildtext?
Tack för påpekandet, nu är det rätt bild och bildtext…