Stationshus på Lidingöbanan: Käppala

Den 28 december 1977 ser vi stationshuset i sitt ursprungliga läge och en godsvagn som av loket ska skjutas ned till Talludden och in på stickspåret mot Svenska Shells anläggning i Rasta. Två dagar senare upphörde trafiken till Rasta. Foto: Gunnar Friberg.
Historia16 augusti 2020 kl 06.33

I vår serie med stationshus utmed Lidingöbanan, som publicerats varje söndag hela sommaren, har nu färden hunnit fram till Käppala station. Vi började i Ropsten i juni, åker ut mot Gåshaga brygga och tar en station i taget. Vill du läsa om de andra husen; sök på ”Stationshus” i sökrutan uppe till höger.

Käppalas hållplats öppnades 1920, först fyra år efter att Södra Lidingöbanan dragits fram till Gåshaga. Till en början var Käppala glest bebyggt med enstaka tjänstebostäder för de anställda vid fabrikerna i Gåshaga, främst företaget Ljungströms Ångturbiner. År 1925 inleddes en omfattande utbyggnad av sommarställen i Käppala sedan Östra Lidingöns Fastighetsbolag avstyckat tomter för försäljning. Från 1950-talet ändrades Käppalas karaktär och blev en ny stadsdel med stora bostadslängor på bergshöjderna nära banan. Sommarbebyggelsen har idag ersatts med permanentbostäder av villakaraktär.

Stationshusets tidigare placering norr om spåret.
Bakom stationshuset syns Käppalagården, som idag är riven.

Ursprungligen stod Käppalas väntkur norr om banan och anhalten var enkelspårig. En fristående, mindre tidningskiosk betjänade resenärerna. Stationshuset byggdes ut och moderniserades i början av 50-talet och utökades bland annat med en ny Pressbyråkiosk.

Byggnaden, som sedan under många år inrymmer en restaurang, flyttades tvärs över spåren till nuvarande läge år 1987, då tågen övergick till att mötas i vänstertrafik.

Under tre år drev Stefan Boczor restaurangen Le Train Bleu i Käppalas stationshus. Den blev omåttligt populär. Foto: Lidingösidan.

2005 öppnade en restaurang, Le Train Bleu i det ombyggda stationshuset. Kocken Stefan Boczor drev restaurangen och stället blev smått legendariskt, enligt många matglada Lidingöbor. 20 december 2007 stängdes restaurangen och familjen flyttade tillbaka till Lyon. Därefter fanns pizzeria och en Thai-restaurang i huset under några år. Idag står det tomt.

Mötesspåret vid Käppala, som formellt ändrade hållplatsen till en station, anlades år 1970 och innebar större flexibilitet vid tågmöten, vilket dittills bara kunnat ske vid Brevik före Gåshaga. Ytterligare kapacitet har Södra Lidingöbanan fått sedan ett dubbelspår år 2015 anlagts mellan Käppala och Gåshaga.

Carl-Henrik Ankarberg och Gunnar Friberg

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *