Stationshus på Lidingöbanan: Högberga

Stationshuset på dess ursprungliga plats söder om spårområdet. Foto: Lennart Welander 1950.
Historia2 augusti 2020 kl 05.59

I vår historiska serie artiklar om stationshus utmed Lidingöbanan, som publiceras varje söndag hela sommaren, har har vi nu kommit till Högberga station. Vi började i Ropsten i juni och åker mot Gåshaga brygga och tar en station i taget. Vill du läsa om de andra husen; sök på ”Stationshus” i sökrutan uppe till höger.

Högberga är inget gammalt Lidingönamn. Stationen heter så efter den magnifika bostadsvilla som skriftställaren och konstsamlaren Klas Fåhraeus åren 1911–1916 lät uppföra på  bergskrönet, överblickande stora farleden in mot Stockholm.

Högberga station anlades när Södra Lidingöbanan förlängdes från Parkvägen till Brevik sommaren 1914 och öppnades den 7 juli. Att tågen, till skillnad från banan i övrigt, redan från början möttes i vänstertrafik berodde på att man ville ha påstigningsplattformen närmast den sida Högbergas bebyggelse låg. Från 2015 är emellertid stationshuset flyttat till det bortre spåret.

Högbergas stationshus som nybyggt vid ångfärjeläget i Herserud, troligen våren 1914.

Stationshuset är lite äldre än från trafikstarten vid Högberga. Det stod ursprungligen vid Herseruds färjeläge, där ångfärjan från Ropsten anslöt i och med Lidingöbanans invigning i januari 1914. Då såg väntkuren lite annorlunda ut. Från den äldsta tiden härstammar vissa väggpartier och det dekorativa monogrammet i ostgaveln, SLS – Södra Lidingö Spårväg.

En julinatt 1916 hemsöktes stationshuset av den legendariske ökände dynamitarden Bernhard Bengtsson, ”Bildsköne-Bengtsson” kallad. Han var ute efter telefonautomatens kassa och avfyrade en så stor dynamitladdning i stationshuset så att ena väggen rasade. Men automaten innehöll bara 1 kr och 20 öre – så bytet blev magert och Bengtsson åkte efter en tid fast för denna och andra sprängningar på Lidingö.

Högberga station står idag på norra sidan av spåret. Foto: Andreas Lindberg

På senare år har väntsalen glasats in i samband med en ombyggnad. Däremot har byggnaden aldrig inrymt någon kiosk. En sådan fanns dock fram till 1975 i hörnet Södra Kungsvägen och Högbergavägen.

Södra Lidingöbanan kom till på initiativ av ingenjör Gustaf Dalén, företaget Gasaccumulators ledare, och var bland annat ett led i att erbjuda de anställda vid AGA-fabriken bekväm resväg. Idag har banan mer än 15 000 trafikanter varje vardag, och omkring 500 av dem börjar och avslutar sin resa vid Högberga.

Carl-Henrik Ankarberg och Gunnar Friberg

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *