Stationshus på Lidingöbanan: Gåshaga brygga

Gåshaga nedre, ändstation för Södra Lidingöbanan 1916 – 1946 och sedan 2001. Från början fanns det bara en liten väntkur med ”vattenkiosk” intill ångbåtsbryggan. När Sportrestaurangen byggdes flyttades kuren till Gåshaga övre och förlängdes i ett senare skede för att rymma både Pressbyråkiosk och inbyggd väntsal. I och med de omfattande renoveringsarbetena på banan 2013 – 2015 flyttades stationshuset tillbaka till ändstationen vid bryggan. Vykort från 1916.
Historia30 augusti 2020 kl 05.41

Sommaren 1916 förlängdes Södra Lidingöbanan från Brevik till Gåshaga vid Hustegafjärdens strand. Nära ändstationen vid ångbåtsbryggan anlade trafikbolaget ett uppskattat strandbad, allt i syfte att sommartid förbättra resandeunderlaget.

År 1918 invigdes den stora Gåshaga Sportrestaurang vid ändstationen varvid det lilla stationshuset flyttades några hundra meter till en ny hållplats, Gåshaga övre, vid Gåshagavägen/Södra Kungsvägen. Särskilt trafikbolaget hade stora intressen i den nyöppnade restaurangen som skapats av den kände arkitekten Erik Hahr. Restaurangen höll länge hög klass och hade en stor kundkrets både av stockholmare och lidingöbor. Gåshaga Sportrestaurang, senare kallad Gåshaga värdshus, brann ner i november 1982.

Trevagnståg utanför Gåshaga Sportrestaurang sommaren 1924.

Gåshaga blev kring 1917 Lidingös största industriområde. Åtskilliga skeppsvarv med reparationsverkstäder, fabriker med legotillverkning av produkter och acetylengas till AGA-fabriken placerades i Gåshaga. Även oljehantering och tyngre mekanisk industri har förekommit här.

Fram till 1946 vände Lidingötågen utanför Gåshaga restaurang, vid Gåshaga nedre, en trafik som återkom sommaren 2001, nu till en nybyggd restaurang och till en återuppbyggd brygga som Waxholmsbolagets skärgårdsbåtar samtidigt började anlöpa.

Gåshaga har åter ändrat karaktär och blivit ett av stadens större bostadsområden Ändstationen heter Gåshaga brygga och det nuvarande stationshuset flyttades ned från Gåshaga övre år 2014 till den station som huset betjänade åren 1916 – 1918.

Gåshaga sportrestaurang låg vid Södra Lidingöbanans ändstation Gåshaga nedre. Restaurangen var tidvis av hög klass och lockade många huvudstadsbor och lidingöinnevånare till glada besök. En tid fanns även nattklubb, roulette och casino där. Sista kvällståget från Gåshaga till Stockholm på lördagskvällen brukade i folkmun kallas ”fylletåget”, vilket namn nog hade visst berättigande …
Vykort i Lennart Kloows samlingar.

I vår serie med stationshus utmed Lidingöbanan, som publicerats varje söndag hela sommaren, har nu färden hunnit fram till slutstationen Gåshaga Brygga. Vi började i Ropsten i juni, och har nu avverkat alla stationer på södra banan. Vill du läsa om de andra husen; sök på ”Stationshus” i sökrutan uppe till höger.
Vi har inte glömt bort Norra banan, stationshusen där håller också på att dokumenteras. Men nästa söndag gör vi ett besök i Humlegården, dit Lidingöbanan gick fram till 1970-talet.

Carl-Henrik Ankarberg och Gunnar Friberg

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *