
Utvecklingen på andra sidan bron
Värtahamnen och Södra Värtan ska bli Stockholms nya entré från sjösidan. Här kommer 5 000 personer att bo och lika många att arbeta när området är färdigställt. Södra Värtan är en del av det hållbarhetsprofilerade stadsutvecklingsområdet Norra Djurgårdsstaden och kommer att byggas energieffektivt och grönt.

I Södra Värtan planeras för 1 900 lägenheter, 26 förskoleavdelningar,
125 000 kvadratmeter lokaler, 600 meter ny kajpromenad och 10 000 kvadratmeter nya parker och torg.
Här kommer bostäder, kontor och parker att samsas med hamnverksamheten. Kajerna blir promenadstråk med butiker och restauranger. Dessutom kan ett grund behöva anläggas utanför kajområdet för att inte omöjliggöra ett utomhusbad i området.

Södra Värtan byggs ihop med Gärdet och Frihamnen. Kvarteren kommer att ha en tät struktur med slutna gårdar. Mot hamnpirarna byggs högre hus för att fungera som skärmar mot hamnverksamheten. I bottenvåningarna inryms lokaler med olika verksamheter som skapar en levande stadsmiljö. Bottenvåningarna anpassas för verksamheter av olika slag.
Stadens förberedande arbeten planeras att påbörjas tidigast i år. Byggstart för bostäder och kommersiella lokaler kan tidigast starta 2021.



Källa: Stockholms stad
På Stockholmssidan är det full fart och likaså bygget av Lilla Lidingöbron.
Däremot verkar det inte finnas några planer alls för Lidingösidan. Här fortsätter politikerna att bråka om allt och blockera utvecklingen !
Vilken tur att Lidingö inte bygger så mycket. Bilderna på södra Värtanområdet ser inte roliga ut. Det står att kvarteren ska få en tät struktur, dvs man bygger tätt som i Norra Djurgårdsstaden. Hemskt tycker jag.
Men, fortsätt att bevara Lidingös särart.
Naturligtvis är det en skräck att se hur man hårdexploaterar på andra sidan Lidingöbron.Då måste Lidingös särart bevaras men det innebär ju inte att vi inte skall använda det ytterst attraktiva läget till något inbjudande. Det blev inget Akvarium och inget badhus så nu är det hög tid att få fram vettiga förslag.
Den nya Lilla Lidingöbron kommer att bli vacker och ett harmoniskt bygge skulle verkligen ta fram det bästa av Lidingö. Eftersom Stockholm totalt bortser från Lidingös behov måste det närmast bron bli en kombinerad infartsparkering.Parkeringsplatsen vid Grenstigen är fullbelagd varje dag och det är synd att den inte tillfälligt utökats. Det behovet kommer att öka starkt då bron är klar och man inte har planerat för på och avstigning av Lidingötåget på nya bron. Jag vill se ett intresse för att lösa detta.