SL svarar Lidingö: Bron öppnas för trafik tidigast 1 maj

Lilla Lidingöbron29 december 2023 kl 05.007
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?
Text från Visit Lidingö.

Kommentarer

  1. Jag är mycket tyvärr säker det kommer ta mycket längre tid. Tack vore SL fel 100% från Christian Ziegler tack.

  2. Tack för förtydligande. Ungefär så jag gisssde att det låg till. Återigen har Lidingö stad snurrat till det i ett ännu större infrastrukturprojekt. Senast var det snabbcykelvägen som byggdes i onödan, med konsulter som var gifta med de styrande på Lidingö stad, och sedan fick det återställas.

    Även arbetet på kyttingevägen med kantsten gick över tidplan (och säkert budget med) med över dubbla tiden.

    Nu har man inte förstått tillräckligt väl att man behöver säkerställa kraven för inblandning av spårbunden trafik med högspänningsledningar över bron.

    Sl kanske inte har de skarpaste knivarna i lådan men Lidingö stad visar prov på ännu sämre skärpa än så. Hur kan man missa sådana fundamentala krav?

    Detta börjat urarta i en total katastrof. Både ekonomiskt och för de resande kommuninvånarna som finansierar staden i detta fjasko.

    En formell ursäkt borde vara på sin plats från de styrande politikerna. Skäms på er som slösar med skattemedel

  3. Knäckfrågan är alltså om Lidingö stad kände till och godkände SL:s bestämmelser om hur bron måtte byggas och varför man i så fall inte följde de bestämmelserna eller i god tid förhandlade fram en för båda parter acceptabel lösning.
    I denna för Lidingöborna så angelägna fråga borde båda parter ha kännt ett stort ansvar men så är dessvärre inte intrycket.

  4. Extrem bortfall av tid & resurser tack vare inkompetens & ansvarslöshet på både fronter.
    Samhällsekonomisk katastrof. När alla aktörer i samhället har det som mål att minska bilanvändning och gör det i stort väldigt kostsam & opraktisk att avvända bil i vardag, samtidigt görs det ännu svårare att kunna ta sig fram med kollektivtrafik. Stor slöseri av medborgarnas tid utan någon som helst ansvarskänsla..
    Vem borde fått avgå på grund av detta? Ett antal personer kan man tänka sig…

  5. Implenia är en börsnoterad Schweizisk koncern med en årlig omsättning på SEK 45 000 000 000. Skulle dom inte klara av en så enkel sak som att jorda en järnvägsbro på ett säkert sätt?

  6. Man kan ju inte låta bli att undra hur Lidingö stad bedriver inköpsarbete…?
    Är det verkligen så att man tecknat ett avtal med SL men INTE säkerställt att de skyldigheter och förpliktelser man åtagit sig mot SL täcks upp av de villkor man har med sin entreprenör Implenia? Det brukar ju annars vara en grundförutsättning…

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *