Rekordmånga väljer att resa med pendelbåtarna

Lidingö7 februari 2024 kl 03.201

Under 2023 valde fler resenärer än någonsin att resa med pendelbåtarna i Stockholmsregionen - 5 miljoner resenärer.
– Det här är ett kvitto på pendelbåtstrafikens betydelse för Stockholms läns kollektivtrafik, säger Michaela Haga (C), ordförande i Sjötrafikutskottet.

Resandet med pendelbåtstrafiken har inte bara återhämtat sig efter pandemin utan även lockat fler att resa med kollektivtrafiken. År 2023 reste cirka 275 000 fler resenärer med pendelbåtarna jämfört med år 2022. Det är en ökning med fem procent. Jämfört med 2019 har pendelbåtsresenärerna blivit 1 miljon fler, vilket är en 20 procentig ökning - en trend som inte syns för övriga kollektivtrafiken.

– Efter pandemin har resandet med kollektivtrafiken som helhet minskat, men pendelbåtstrafiken går mot strömmen och slår nu rekord. Vi vet sedan tidigare att pendelbåtstrafiken har kraften att flytta över bilister till kollektivtrafiken, säger Michaela Haga (C) ordförande i sjötrafikutskottet.

Centerpartiet i Region Stockholm har länge varit drivande i att få fler pendelbåtar i vattnet, för att fler ska kunna välja att resa kollektivt.

- Boomen i pendelbåtsresandet ger oss råg i ryggen när vi under kommande år ska förverkliga vallöften om nya effektiva båtar och nya pendelbåtlinjer. Med modern teknik återvinner vi steg för steg Stockholmsregionens äldsta vägar, vattenvägarna, och blir åter en sjöstad på riktigt, säger Gustav Hemming (C), skärgårdsregionråd med ansvar för sjötrafikfrågor.

Vattenvägarna avlastar såväl vägnätet som kollektivtrafiken på land samtidigt som de gör det enklare att resa i en sjöstadsregion när man kan korsa vattnet istället för att ta sig runt det.

– Vi fortsätter bygga ut vattenvägarna för att korta restiderna, avlasta landtrafiken och locka fler att resa kollektivt. Vi ser tydligt hur fler reser med linje 80 mellan Stockholm, Lidingö och Nacka, som i och med detta också fått fler turer. Dessutom är det glädjande att även linje 83 mellan Vaxholm och Stockholm visar på en positiv utveckling. Vi hoppas nu att många kommer att upptäcka pendelbåten som ska börja gå mellan Värmdö och Stockholm i vår, säger Michaela Haga (C) ordförande i sjötrafikutskottet.

– Förhoppningsvis tystnar nu gnället från bakåtsträvande moderater och liberaler i Region Stockholm, som hittills haft fel kring eller bromsat varje steg i utvecklingen. Men det är kanske att hoppas på för mycket. Det viktigaste är ändå resenärernas och kommunernas stöd, avslutar Gustav Hemming (C).

Region Stockholm har uttalade ambitioner om att bygga ut pendelbåtstrafiken i Stockholm för att avlasta landtrafiken, göra det enklare att resa och korta restiderna. Den nya försökslinjen linje 84 mellan Värmdö-Stockholm införs i april 2024. Ytterligare tre nya linjer är planerade att införas.

Kommentarer

  1. Det är trevligt att resa med båt men när Centerpartiet tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet i Region Stockholm nu genomför stora nedskärningar på kollektivtrafiken på Lidingö och i Stockholm tycker vi i Liberalerna att det är bättre att satsa på bussar och tunnelbana som ger fem gånger mer resande för pengarna.

    Centerpartiet väljer istället att bygga ut den dyrare pendelsbåtstrafiken och lägga ner ett 20-tal busslinjer, minska trafiken på ett 60-tal linjer och skära ner stombussarna med ca 20 procent samtidigt som priserna på SL-kortet höjs.

    På Lidingö har regionstyret med C, S och MP redan lagt ner 221:an och det blir färre avgångar för linje 203, 206 och 225. Och för att inte tala om att tåget ännu inte går över Lilla Lidingöbron. Det tycker jag förtjänar kritik!

    Amelie Tarschys Ingre (L)
    Regionråd och fd kommunalråd Lidingö

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *