Prisutdelning för årets UF-företagare

Näringsliv4 februari 2021 kl 05.32

Torsdagen den 27 januari var det digital prisutdelning för årets unga entreprenörer på Hersby gymnasium och deras UF-företag.

– Hersby har i år rekordmånga elever i UF-kurserna, hela 146 elever indelade i totalt 32 företag, vilket är fantastiskt roligt, säger biträdande rektor Margareta Fritzell.

I vanliga fall sker prisutdelningen i samband med den årliga Entreprenörsmässan i Lidingö stadshus men på grund av pandemin fick det den här gången ske via Google meet. 

Hersbys UF-jury och representanter från Rotary Milles delade ut tre priser var. Samtliga UF-företag går att hitta på deras Instagram eller här https://lidingocentrum.se/uf/

Hersbys UF-jury bestående av Matias Palm-Jensen (ordf.), Malin Rosenqvist, Agneta  Setterwall och Fredrik Westerman hade efter att ha läst elevernas affärsplaner korat tre vinnare:

Vinnare för Bästa affärsidé 2020/21 blev Be Aware UF bestående av Benjamin Borsos, Hanna Stokki, Sara Glückman, Daniel Flores och Sofia Sternius. Produkten är en duschtvål med en etikett som utbildar kvinnor i hur de på egen hand kan undersöka sina bröst mot bröstcancer.

Juryns motivering: En familj som berör, med ett budskap som berör familjer. På kreativa platser kan vi hitta produkten som på ett nytänkande och tydligt sätt utbildar. Överraskade och berörda får vi lära oss viktiga knep som angår oss alla och räddar liv. Att bry sig kan rädda liv, det gäller alla;  ”Show you care, be aware”.

Vinnare för Bästa affärsmodell 2020/21 blev Wash & Bloom UF bestående av Molly Westlund, Astrid Wergens, Ebba Olinius, Nannie Höök och Alice Helge. Wash & Bloom UF erbjuder veganskt och ekologiskt schampo och balsam i fast form som utesluter behovet av plastförpackningar.

Juryns motivering: Tänk att kunna påverka framtiden, samtidigt som man är entreprenör! Att ändra en ofta använd produkt och skapa ett nytt beteende. Grunden till ärliga ambitioner syns tydligt i den välformulerade, kompletta, lättlästa affärsplanen. Allt från idé och vision till marknadsundersökning och aktiviteter är noggrant genomtänkt och snyggt presenterat. Att gå från flytande till fast form borde alla göra. Vi ser fram emot att följa utvecklingen för vinnarna av årets affärsmodell Wash & Bloom UF.

Vinnare för Bästa hållbarhet 2020/21 blev Bring your bottle UF bestående av Melker Nordström, Fabian Wredmark, Herman Strand och Lisa Hörnkvist Chidli. Affärsidén är att sälja brandade vattenflaskor till idrottsföreningar. Idén bygger på att förstärka klubbarnas identitet och bidra till en ökad känsla av samhörighet samtidigt som vi vill öka medvetandet kring hälsa och miljö.

Motivering: Genom en värdeskapande produkt som kopplar samman goda affärer med ett bättre klimatavtryck har man minimerat ett miljöbelastande problem. UF-företaget har med sitt driv och stora engagemang för hälsa och miljö, trots tuff konkurrens, lyckats hitta en ny marknad och målgrupp för en produkt som redan finns i handeln. Tillväxtpotentialen är god och vi i juryn ser fram emot att följa UF-företagets hållbarhetsresa.

Därefter var det dags för Rotary Milles och Anders Öberg att dela ut priser för bästa pitcher av affärsidé på Draknästet som ägde rum i oktober.

Vinnare blev:

Bästa pitch av affärsidé Draknäste 1: Skolfodral UF bestående av Oliver Häggqvist, Philip Jacobsson, Christopher Tell, Gustav Strümpel, Adam Norgren. Företaget erbjuder laptopfodral av bra kvalitet med Lidingömotiv.

Drakar Rotary Milles: Mats Limnefeldt (ordf), Elisabeth Falkemo, Leo Dratwa, Gunilla Bystedt

Motivering: Skolfodral UF gjorde en bra och tydlig presentation av sin affärsidé med tydliga bilder över utseende på produkten och de logotyper som avses att användas. Produkten tror vi har stor potential att nå framgång då många saknar skydd till sina bärbara datorer på skolorna samtidigt som det blir en profilering av respektive skola. Affärsidéen påminner om den med skoltröjor, men med en hållbar nytta som extra styrka. Vår övergripande bedömning är att detta UF-företag bör ha stora möjligheter till att nå framgång om alla processer är på plats. Vi ser med stort intresse på hur marknaden kommer att ta emot UF-företagets produkt.”

Bästa pitch av affärsidé Draknäste 2: Choco BonBon UF bestående av Alma Holmberg, Filippa Docherty Skogh, Carolina Larson, Esther Laurent, Louise Huth. Choco BonBon erbjuder praliner gjorda av Chokladfabriken i Stockholm, i förpackningar gjorda av den dagliga verksamheten Arbetshuset på Lidingö.

Drakar Rotary Milles: Margaretha Mellner (ordf), Lennart Olsson, Peter Victorin, Susan Olmert

Motivering: Choco BonBon UF är fem väl samstämda tjejer i rosa som säljer praliner i rosa förpackning. Tydlig vision som grund för affärsidén. Genomtänkt affärsplan som proffsigt presenterades med tydliga roller av de olika befattningshavarna i bolaget. Extra plus för att förpackningen görs av Arbetshuset på Lidingö.

 Bästa pitch av affärsidé Draknäste 3: Wash & Bloom UF bestående av Molly Westlund, Astrid Wergens, Ebba Olinius, Nannie Höök, Alice Helge

Drakar Rotary Milles: Erik Alteryd, Helena Klangemo, Robbie Bergqvist, Anders Öberg (ordf)

(se bild ovan)

Motivering: UF företaget Wash & Bloom visade med en övertygande och engagerad presentation att de verkligen gillar sin ide och sin produkt!  Detta kommer tillsammans med en snygg logo och ett budskap som håller ge stora möjligheter att bli framgångsrika. Ni har på ett genomtänkt sätt visat att produkten är hållbar, tillräckligt unik samt vilken målgrupp ni riktar er till! UF företaget visade tydligt stoltheten över att kunna erbjuda sin produkt

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *