
Jag glömmer inte nyheten i Mitt-I om den 97åriga lidingöbon som inte fick sina matlådor i påsk tack vare någon miss inom Hemtjänsten. Så tråkigt när sådant händer. Men 97-åringen blev inte utan mat eftersom dottern som bor i Östergötland åkte upp till sin gamla mor med påskmaten så fort hon fick kännedom om situationen. Så slutet gott allting gott. Men en kedja är ju inte starkare än sin svagaste länk och frågan som man då ställer sig är, ’Händer det igen?'
Själv har jag också som äldre haft Hemtjänst sedan över ett år tillbaka efter en sjukhusvistelse i slutet av 2019. I Hemtjänsten ingår larm, vilket jag inte hade tidigare, och daglig matleverans som jag beställer efter gällande matlista var fjortonde dag. Matleveranserna betalar jag när fakturan kommer en gång i månaden från Lidingö stad.
I matleveransen ingår varmrätt, efterrätt sallad och bröd smör och mjölk eller mineraldricka. Detta system har fungerat alldeles utmärkt och underlättar speciellt nu under rådande distansering på grund av pandemin. En dag blev det något fel och jag fick bara mineralvatten sallad och bröd men då mejlade jag Sodexo om utebliven matlåda och fick svar från köket som bad om ursäkt för missen och lovade en särskild utkörning till klockan 14 samma dag. Och så skedde också.
Men när jag tänker på hur väl jag upplever att matdistributionen från Sodexo fungerar, slås jag av kontrasten då den 97-åriga damen blev utan påskmat. Hemtjänsten via Lidingö stad, har olika alternativ och jag har valt det minialternativ som passar mig bäst. Jag är ju en yngre äldre så att säga. Äldre är inte en homogen grupp, vi åldras olika. Jag gissar, att Britta som 97-åringen heter, själv skulle kunna hämta matkassen när den levereras vid dörren. Inte ska väl hon behöva Hemtjänstens hjälp med att ställa in den i kylskåpet. Bättre vore väl då att Hemtjänsten ägnar mer tid åt annat i hemmet.
Detta förslag har säkert svaga punkter och kan förstås justeras där så behövs. Det bygger också på kommunikation med den anhörige, i det här fallet dottern, och tillgång till dator.Sodexo skulle kunna skicka via epost matlistan var fjortonde dag till den anhörige, som förmodligen känner väl till sin mors matprefreferenser. Mor och dotter kan förstås kommunicera telefonledes vilken mat som är att föredra en viss dag. Sedan är det upp till den anhörige att returnera ifylld matlistan till Sodexo.
Fördel 1: Ett fungerande matdistribueringssystem med matlådor som körs ut direkt från Sodexo.
Fördel 2: Mer tid för Hemtjänsten att ägna åt äldres övriga behov.
Detta är ett inlägg i debatten om hur Hemtjänstens service bättre kan utnyttjas. Ett nyckelord torde vara valalternativ.