
Över en vecka har gått sedan ISS tog över uppdraget av matlagning och leverans till vård- och omsorgstagare på äldreboenden, inklusive de många som i likhet med mig har hemtjänst inom Lidingö. Tidigare var det Sodexo AB som hade uppdraget. Det är möjligt att det har fungerat i stort men som enskild har jag sett många brister framför allt i logistiken och utebliven matleverans.
I Mitti kan man läsa att kommunen har gett en ny matleverantör, ISS, i uppdrag att laga maten samt ombesörja leverans av matlådor till äldreboenden och dem som har hemtjänst. I tre år har ISS uppdraget med möjlighet till förlängning i två år.
Bröd o smör måltidsdricka och efterrätter har tagits bort
Lidingö stad har lagt stor vikt vid upphandlingen på att maten ska vara näringsrik och det är gott och väl så långt. Måltidsdricka, som nu tagits bort, innebar att mottagaren kunde välja mellan mineralvatten öl och mjölk. För äldre som dricker mjölk blir det dock tungt att nu handla mjölkförpackningar och släpa hem.
Den plastinslagna brödskivan var ok om man någon gång glömt att köpa bröd medan de pyttesmå bordsmargarinaskarna med löst margarin kunde man gott vara utan. Efterrätterna var goda, t ex blåbärsmousse, eller jordgubbsmousse med riven choklad. Även sockerkakan med diverse topping uppskattades säkert av många äldre till kaffet. Allt detta är borttaget nu.
Men hur mycket ’näring' kan det finnas i de matlådor som aldrig levereras är frågan. Och den näringsrika mjölken som nu har tagits bort, vad ersätter den?
Igår fick jag varken matlista eller matlåda trots att jag talat med Anders, på ISS tidigt på morgonen. Att det brister i logistiken har jag och annan boende i samma hus konstaterat på ett tidigt stadium. Min granne hade fått sin matlåda redan vid 15-tiden. ”Har du fått din matlåda”, frågade hon i sms. "Nej jag har varken fått matlåda eller matlista," sa jag, Då ville hon dela med sig! Hon undrade om jag hade fått något i mig! Jag tackade och sa att jag var mätt och belåten men inte tack vare ISS.
I telefonsamtalet med den anställde på ISS påpekade jag att vi som har hemtjänst och köper matlådor har varit vana att få matlådorna levererade innan klockan tio på förmiddagen. Vi har ofta tider att passa, läkarbesök t.ex. Lunchen har för många blivit huvudmålet och det sägs ju att det ska vara nyttigare att äta huvudmålet mitt på dan än på kvällen. Första dan fick jag och grannen matlådorna kl 18.50. Sedan har det varierat mellan 16 -18 när inte matlådan uteblivit helt, vill säga.
När jag påpekade att vi som köper matlådorna har tider att passa föreslog Anders att om man någon gång ska bort kunde man köpa dubbelt dagen innan. Förstår du vad jag säger? undrade han. ”Det finns ’nödlösningar’," svarade jag men tänkte: det är inget som hindrar den som blir utan matlåda att gästa och gynna någon lokal lunchrestaurang, till omväxling. Eller att gå tillbaka till hämtmat när det faller sig så.
Ingen epostadress till ISS
Det är ofta upptaget när man ringer något av de två telefonnummer som ska gå till ISS. På mina sms har jag aldrig fått svar. Mig veterligen har de heller inte någon epostadress.
Intressant att jämföra med Sodexo AB. Någon gång hade det hänt att matlådan hade uteblivit men då har jag kunnat ringa och/eller mejla och fått svar per omgående. En gång erbjöd sig Sodexo att köra ut matlådan innan klockan 14 samma dag. Detta kallar jag Service. (Se debattartikel i Lidingö Nyheter ”Påskmaten som uteblev” 24 april 2021.)
I artikeln i Mitti, under en genrebild av en äldre vid sin lunchtallrik, finns ett citat Många av de äldre orkar ju inte säga ifrån.
Jag vill minnas att ISS lagar mat även till skolorna på Lidingö. Den gångna veckan har det varit höstlov och det kan möjligen vara en del av förklaringen till att inte allt har fungerat. Då får man bara hoppas att inte hela ISS-maskineriet hakar upp sig nästa gång det är skollov. Man får utgå från att ISS har framförhållning.
Hur lång tid har Lidingö stad lagt ned på att denna upphandling som visar så stora brister, kan man fråga sig. Men med dessa brister påtalade och förhoppningsvis snart åtgärdade kan det bara bli bättre.
Lidingö stad har beslutat att återinföra tillbehören.
https://lidingo.se/toppmeny/omsorgstod/aktuellt/nyhetsarkivomsorgochstod/arkivfornyheter/tillbehorentillbakaimatladorna.5.4829295317d0ce
Tack Lidingö stad för beslutet att återinföra tillbehören med bland annat måltidsdryck (mjölk) och efterrätter. Många äldre blir säkert glada att återigen få något sött till eftermiddagskaffet (dock inte jag för egen del eftersom jag är mitt i en bantningsperiod).
Sedan hoppas jag att matlistan levereras i 2 ex (dvs ett original och ett som är ’kundens kopia’). Häromdan fick jag åka till Larsberg för att kopiera matlistan för egen del.
Önskvärt också:
att ISS ordnar nyckeltagg så de kommer in genom porten;
att ISS vinnlägger sig om att försöka hålla fasta leveranstider på förmiddagen av matlådor.
Hittills har det varit mycket ’flextider’.
Finns väl ingen i arbetsför ålder som skulle acceptera upphandlad skitmat oavsett om Du är ung eller gammal. Anställ fyra unga utbildade kockar på heltid som inte vill jobba /kväll natt och låt dom laga den mat som unga och gamla förtjänar. Skamligt att något så självklart ska utsätytas för upphandling,