
Omställningen till fossilfria bilar går snabbare och snabbare. Till exempel att England har flyttat datum för stopp av försäljning av bränslebilar redan till 2035. Andra länder har 2040 som stoppdatum för fossilbilar. Tysk bilindustri har redan ställt om till ren elbilsutveckling.
På Lidingö är cirka 42 procent av alla nyregistrerade bilar 2020 el eller elhybridbilar. Lidingö har även ökat antal bilar från år 2010 och 16 750 st till 17 833 st år 2019 det vill säga en ökning med mer än 100 bilar och lätta lastbilar per år. Att äga en elbil kommer att vara billigare jämfört med dagens kostnader för bil. Batterikostnad har sjunkit med 80 procent senaste tio åren och kommer fortsätta göra så nu då industrin ställer om för verklig volymproduktion. Nu har även lanserats batterier som ska hålla i 200 000 svenska mil och elkostnad för köra en bil är upp till 2Kwh/10km, det vill säga cirka 2-3kr per mil. Av servicekostnader försvinner 80 procent med ren elbil. Det finns inga skäl att tro att det blir mindre antal bilar på Lidingö.
På Lidingö finns det cirka 7 100 enfamiljshus och cirka 13 300 lägenheter. Lägg till att även radhus saknar parkering på egen tomt utan står på trottoar så blir ju laddproblemet uppenbart att det måste ske på trottoar som idag kommunen ansvarar för. Enfamiljshus kan ju redan idag ansöka om bidrag för att bygga till en laddstolpe. Fastighetsägare har ju inget direkt intresse av detta heller.
Idag är det lätt att få tillstånd att sätta upp laddstolpar och sälja el men inga privata intressen tar tag i detta då det är för dyrt att gräva helt enkelt. Om Lidingö ska framstå som en grön ö så måste en projektering vara fokuserat på att lösa hur vi ska kunna ladda våra bilar på i första hand trottoaren.
Styrande partier har nu sagt att Lidingö ska lägga en plan för infrastruktur för laddstolpar.
Vi lokalt på Hyresgästföreningen Lidingö menar att största hänsyn i den kommande utredning måste vara att få laddstolpar på trottoar och de parkeringar kommunen ansvarar för. Detta också med rimliga priser för elen för det blir ju en monopolsituation för den som äger laddstolpen.
Dessa direktiv vill vi se att politiker ger till den kommande utredningen och vi på Hyresgästföreningen kommer att följa upp denna fråga i kommande val. Vi menar att det inte går att säga att denna infrastruktursatsning ska skötas av elbolagen utan det är Lidingö kommun som ska driva den frågan.