
Nu lanserar Lidingö stad en sms-tjänst, där du som har VA- och avfalls-abonnemang kan registrera dig för att få sms vid störningar i vattenleveransen.
Efter den stora vattenläckan på trettondagsafton 2018 blev det tydligt att Lidingöborna vill ha information om akuta störningar: via sms. Då rent vatten är något alla är beroende av var det naturligt att starta utvecklingen av en sms-tjänst till Lidingöborna med just störningar i dricksvatten-leveransen.
Gabriella Pilblad är ansvarig för stadens debiteringssystem för vatten och avfall, som nu byggts ihop med en sms-tjänst:
– I första steget är det våra befintliga kunder för vatten och avfall som kan registrera sig för att få sms, säger hon. De kommer få sms vid både akuta och planerade störningar i vattenleveransen i sitt bostadsområde. I det sms som skickas framgår det att det är problem med vattenleveransen i området och vår beräknade åtgärdstid.
Som VA-kund får du den första informationen om driftstörningen via sms. Vill du sedan följa händelseutvecklingen hänvisas du till en sida för driftstörningar på stadens webbplats, där det kommer finns mer utförlig information och uppdateringar.
Hur gör jag för att få sms?
Är du VA-kund hos staden registrerar du dig enkelt för att få sms via en e-tjänst på stadens webbplats, www.lidingo.se/va. Du behöver ange ett mobilnummer och samtycka till att staden skickar sms till dig. Fastighetsägare, representanter för samfälligheter eller bostadsrättsföreningar är exempel på kunder i stadens databas.
Carl-Johan Schiller, kommunalråd (KD) och ordförande i teknik- och fastighets-nämnden ser tjänsten som ett startskott för direktavisering av samhällsviktig information till Lidingöborna:
– SMS är ett effektivt sätt att nå fram med information, säger han. I nästa steg hoppas jag att de som inte är VA-kunder men berörs av en vattenavstängning också kan få sms personligen. När vi testat det här ska vi utveckla sms-tjänsten vidare så att vi kan nå fler Lidingöbor vid olika typer av incidenter.