Nu får det vara nog med neddragningar av kollektivtrafiken på Lidingö

Debatt10 januari 2024 kl 10.505

Näringslivet, föreningar och skolor på Lidingö uppmanar till att planerade neddragningar avbryts omedelbart och att SL agerar för att Lidingöbanan kan börja trafikeras snarast möjligt.

Lidingö är en stad med 48 500 invånare och över 7 000 företag, varav cirka 5 000 är mindre företag med många kunder både på och utanför Lidingö. De övriga 2 000 företagen är större och oftast verksamma inom handel, byggbranschen, hantverksindustrin, hotell, restaurang och Lidingö stad. Det finns över 12 000 arbetstillfällen på ön och varje dag pendlar cirka 5 000 till Lidingö, cirka 16 000 pendlar ut från ön och ca 6 500 rör sig på ön.

Alla är starkt beroende av en effektiv och fungerande kollektivtrafik och avgörande för näringslivets utveckling.

Över 50 % av Lidingöborna bor utefter Lidingöbanans sträckning och det är extremt sårbart när den som nu inte fungerar. Sedan Lidingöbanans stopp över Lidingöbron har biltrafiken till Stockholm ökat med 4 000 bilar per dag.

Lidingöbanans försenade återinvigning, i och med att SL inte har släppt på trafiken över bron, har skapat extra kostnader för företagare på ön då bussen till Baggeby inte alltid är synkroniserad med Lidingötågets avgång mot Gåshaga.

På exempelvis Bonver, vår största arbetsplats näst efter staden, är det många anställda som kommer till arbetsplatsen med tåget, och nu ofta kommer över tio minuter för sent. Dag ut och dag in blir det kostsamt för företaget. Ett annat exempel är statligt finansierade Beckmans designhögskola som är helt beroende av tåget för att vara konkurrenskraftiga och kunna rekrytera kompetent personal, få föreläsare och få eleverna att välja Beckmans trots att de ligger på Lidingö. Lidingöbanan är navet för dem. Dessutom är det extremt dåliga förbindelser mellan Aga/Larsberg och Lidingö Centrum.

SL lade ner busslinje 221 i december trots stora protester och John Mattson, som har många fastigheter och hyresgäster i Larsberg, ser nu hur en försämrad kollektivtrafik påverkar både hyresgäster och anställda som vill ta sig till och från Lidingö. Andra neddragningar som nu är på gång är Linje 206 till Larsberg som ska få färre avgångar och buss 225 till Sticklinge där var tredje avgång försvinner.

Ytterligare ett sorgebarn är trängselskatten vid Ropsten. Under en period fick man betala dubbla avgifter när man skulle till tunnelbanan i Ropsten – när det egentligen borde vara gratis eftersom vägen ner från bron till tunnelbanan är avstängd på grund av byggarbeten. Nu har SL skyltat om och man får ta en omväg via Värtahamnen för att endast betala en trängselskatt.

SL har fattat och fattar beslut som tydligt försvårar för medborgare, näringsliv, skolungdomar, studenter och besökare att åka kollektivt på, till och från Lidingö. Det är långt ifrån de mål samhället har för att ställa om till ett klimatsmart liv.

En inte fungerande kollektivtrafik påverkar inte bara Lidingöborna som privatpersoner utan hela näringslivet. Det är svårt att rekrytera personal, det försvårar lönsamheten hos företagen, det är svårt för alla besökare till våra åtta konferensanläggningar, våra idrottsanläggningar, skolor och till våra företag på ön.

Nu får det vara nog och vi kräver att SL omprövar sina planerade neddragningar samt säkerställer att Lidingöbanan kan tas i bruk snarast möjligt.

Har du frågor kontakta Katarina Palmstierna -  info@lidingonaringsliv.se

Lidingö den 10 januari 2024

Lidingö Näringsliv
Företagarna Lidingö
Destination Lidingö (Konferensanläggningar)
Lidingö Centrumförening
Kvinnor & Företag Lidingö
Startup Lidingö
Bonverkoncernen
Ramqvist
John Mattson Fastigheter
Lidingö Hembygdsförening
Beckmans Designhögskola
Gerleborgsskolan
Malmstens Linköpings universitet
Lidingövillor LVS - 20 villaföreningar
IFK Lidingö FK

Kommentarer

  1. Jisses vad trött man har blivit på det hela. Förstår inte riktigt hur det kan ha blivit fel från början? Har inte båda parterna skrivit på hur elsystemet ska vara format? Nu kanske jag har helt fel men läste tidigare att det har blivit problem med att SL har bytt projektledare titt som tätt under projektet men det ska väll inte ha något att göra med det redan påskrivna kontraktet kring hela bron(i detta fall elsystemet dvs)?

    Det måste ju finnas något sätt att skynda på det hela? Har man byggt enligt ritningarna som var godkända från start så känns det skit konstigt att SL bara kan säga, ”Nä nu vart det fel från ert håll. Spelar ingen roll om problemet är åtgärdat eller ej då vi har väntetid på besiktningen i flera måndader framöver” tror jag läste någons kommentar tidigare också vilket skrev om att någon måste ju få sparken pga detta? Hur kan skattepengar bara slösas bort som det verkar göra här utan någon som helst konsekvens.

    Bortsett från om det löser sig nu eller senare så känns det ju som att någon form av rättsprocess bör inledas här och föröska gå till botten med vad som faktiskt har hänt.

    Mvh Adam

  2. Många gånger har jag tänkt att det måste finnas en gräns för hur ’styvmoderligt’ kommuninvånare på Lidingö, som därtill är en skärgårdsö, blir behandlade. Ofta är det SL och trängselskatterna vid Ropsten som strör salt i såren. Och Spårväg City, idag hör man knappt talas om spårvagnarna som skulle trafikera Norra Djurgårdsstaden. Men det hänger förstås ihop med Lilla Lidingöbron. Måtte den planen bli av – gärna under min livstid.

    Hur mycket skulle det kosta för några kunniga lidingöbor att sätta ihop en detaljerad skrivelse till EU? Vi är ju EU-medborgare och EU i Bryssel är i praktiken att betrakta som en högre instans. Om inte annat kanske kommunen
    får ett bidrag på några hundra sköna EU-miljoner ur kassakistan. Då vill det till att ärendet presenteras på bästa möjliga sätt. Som ni märker har detta inlägg skrivits helt spontant.
    Och händer inget mer än att vårt dilemma, ärendet, uppmärksammas så må det vara hänt. Då kan publiciteten
    ha ett värde i sig.
    Med vänlig hälsning
    Karin Wallgren

  3. Sveriges regioner väntas ha ett underskott på 24 miljarder 2024 och de flesta regioner väljer att slakta vård, skola och omsorg men Stockholm väljer hellre att slakta SL. Oklart vilken slakt som är ”bäst” men oavsett vore det väl absolut bäst om regeringen ger regionerna en rimlig ersättning.

  4. ”Det som inte finns på kartan, finns inte,” sägs det. Hur är det då med Lidingö?! Finns vi, eller ej? Varje dag när jag ser Rapport på tv och kartan över Stockholm visas, så framgår det med önskvärd tydlighet att Lidingö inte finns. Däremot är förstås vår huvudstad Stockholm utsatt men även Vaxholm. Vad har då Vaxholm som inte Lidingö har? Hur kommer det sig att Lidingö inte finns på kartan? Är det medvetet som någon städat? Jaså, Lidingö men de hör ju till Stockholm eller? Och på så vis fortsätter denna eliminering av vårt kära Lidingö som det länge gjort. Vi blir överkörda gång på gång. Men inte längre till, hoppas jag. Sätt ut Lidingö på kartan, vi finns.
    Karin Wallgren

  5. Bor man i Bodal och Baggeby måste man gå från Larsberg för bussen stannar inte i Bodal och Baggebytorg när man ska hem på kvällen.
    Inte bra för människor med svaga ben och som har rullatorer i snö och ishalka.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *