
Högerregeln är en grundläggande princip för vägtrafikens flöde och tillgänglighet. Samtidigt något som ofta glöms bort. Vi har fått information från Riksförbundet M Sverige som synar regelverket i sömmarna och ger råd.
– Högerregeln är en skyldighet, som så mycket annat i trafikmiljön, som innebär att fordon som närmar sig från höger har företräde. Men den glöms ofta bort i både små och stora samhällen, där inofficiella huvudleder ofta tagit över och styr trafiken, berättar Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Ett bekymmer med högerregeln är att den inte illustreras med skyltar eller vägmärken. I trafiken tar det därför ofta för lång tid för syn och hjärna att komma fram till om högerregeln gäller. Därför är den bästa metoden den som ofta lärs ut i trafikskolor idag. Att tänka tvärt om:
– I stället för att leta efter något som inte finns, förutsätt att högerregeln alltid gäller, precis som det står i trafikförordningen, och leta efter undantagen, alltså huvudledsmärket, stopp- eller väjningspliktskylten för trafik som kommer från höger, en upphöjd trottoar och så vidare, så lär man sig snabbt var högerregeln gäller, säger Jacob Sidenvall.
Så säger reglerna
Fordon som närmar sig från höger har företräde, och högerregeln gäller även cyklister.
När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger utom i de fall som avses i 21-23 §§. 18 § Trafikförordningen (1998:1276)
– Just uttrycket närmar sig har också betydelse för hur man ska bete sig, och betyder just att fordon som närmar sig, och som alltså rör sig fram mot en korsning från höger, äger företräde och ska få köra före, säger Jacob Sidenvall.
Högerregeln gäller också inom exempelvis parkeringsytor.
Då gäller inte högerregeln
Högerregeln gäller inte om fordon från höger står still, det vill säga inte närmar sig. Det kan bero på att fordonet behövt stanna vid ett övergångsställe, eller kanske i sin tur har väjningsplikt mot ett tredje fordon som du möter rakt framifrån i en korsning. I så fall går det oftast lätt att uppfatta och passera fordonet till höger, som alltså inte närmar sig, eftersom högerregeln inte gäller i exakt den stunden. Skulle trafiksituationen snabbt ändras, och fordonet från höger åter komma i rörelse, gäller högerregeln direkt.
Skyldigheten att lämna företräde försvinner däremot inte om fordonet från höger tvingas stanna för att man själv inte uppfyllt sin skyldighet att lämna företräde. Det är viktigt att inte köra snabbare än att man alltid har möjlighet att uppfylla sitt åtagande i trafiken.
Högerregeln gäller heller inte om:
• Vägen du färdas på är märkt som huvudled. Huvudledsmärket finns i så fall till höger direkt efter korsningen.
• Fordon från höger har stopplikt. Det ser du på den åttkantiga stoppskylten, den enda som har åtta kanter, och när det är barmark, även på den heldragna stopplinjen.
• Fordon från höger har väjningsplikt. Det kan du se på den trekantiga väjningspliktskylten, den enda som är trekantig, och när det är barmark, även på vägmarkeringar som också är trekantiga.
• Vägen som ansluter från höger har en upphöjd trottoarkant. Den som kommer från höger har då väjningsplikt mot all trafik.
• Vägen i själva verket är en utfart. Det ser man ofta på att vägen inte har en gatuskylt med gatans namn eller liknande, eller kommer från exempelvis en parkeringsplats eller bensinmack.
• Det finns annan överordnad trafikreglering som en cirkulationsplats, trafikljus eller polismans tecken.
• Du färdas på en motorväg eller motortrafikled.
Att högerregeln inte gäller vid upphöjd mark stämmer ej. Om två gator korsas varav den ena har en upphöjd del så gäller fortfarande högerregeln
Fast det står att den inte gäller vid upphöjd trottoarkant
Kör du över en upphöjd trottoarkant/cykelbana har du väjningsplikt mot all korsande trafik, även om den kommer från vänster, och du har inte företräde. Högerregeln gäller inte.
Högerregeln är väldigt kryptisk på 70 väg.
Om man har trafik bakom sig och någon kom från höger där inget streck i vägen finns.
Är det inte en risk då att stanna vilket bakomliggande fordon kanske kör om och undrar varför man stannade för högerregeln?
Borde vara tydligare eller tas bort på 70 väg.
Inte många förstår vad som gäller.
Finns det en sån väg? I så fall var?
Någon nämde något om sträck på vägen , om man utgår från vägmarkering så gäller inte dessa under vinterväglag då man inte ser dom pga. Tex snö /is
Ett bra ex väg 55 mellan Strängnäs och Enköping inte en skylt om omkörnings förbud ,eftersom det är heldragen så får inte köra om , men på vintern syns dom inte då är det okej att köra om …
Snacka om dubbla lagar
Ja såna finns , har iaf en sån på väg till jobbet.
Enligt VTI är det olämpligt att högerregeln gäller på 70-väg. Bör tas bort. Finns tyvärr i Skåne.( T.ex i Gualöv utanför Bromölla)
Vad händer om den som kommer från höger också har bil bakom sig och tvingas stanna för dig? Vägen DU kör på är inte huvudled.
Väg 767 i Nora kommun har blivit en 70 väg utan huvudled
, väldigt märkligt .. transportstyrelsen tog bort huvudleden för att det skulle bli en säkrare väg?? Helt galet!!
Varför finns inte lämna företrädes skyltar vid påfart till motorväg i Sverige . I Finland och andra europeiska länder finns det.
Det beror på att det inte finns någon företrädesregel vid motorvägspåfart i Sverige, i de fall accelerationsfält finns. Ömsesidig anpassning och hänsyn gäller.
Nä det kan man verkligen fråga sig. Finns många som tror att de som kör på motorvägen måste väja för den som kommer från påfarten med påslagen farthållare.
Fast å andra sidan så finns det många bilister som stannar när de ser lämna företräde. Först när de stannat börjar de titta om det är någon trafik idag. Brukar ofta hända vid infart i rondeller.
Antingen för den som kör på motorvägen ska underlätta för den som kommer på påfarten att komma in på motorvägen.
Att bara orka skriva allt säger detta säger allt om den som skriver! Högerregeln enkelt!!
Kan man med höger regeln i ryggen, helt sonika se som självklar bara köra ut på vägen. Proppa på att den som kört på mig, har brutit mot lagen? Att höger regeln är lag och att folk SKALL följa den?
Kort uttryckt:Ja!
Högerregeln är tvingande.
Hur blir det om bil C ska svänga vänster?
Fy fan🤬🤬🤬
Enkelt – följ lagar och skyltningar.
Stad- eller större ort trafik idag är inte bra.
Alltför många använder numera t ex inte blinkers eller ’blinkar’ först vid påbörjad ändrad körriktning.
Enkelt förslag – blinkers före bromsljus!!
Cyklister är en paria på trottoarer(??!!) mot rött ljus, korsar gator utan uppsikt mm, mm!
Polis kör bil. Kom ut ur bilen, patrullera, notera och åtgärda! Enkelt!!
Förebyggande Enkelt!
Hur är det vid så kallad ’4-vägskorsning, då? Alla har stoppskylt. Har hänt mig många gånger att det kommer bilar på alla 4 vägarna samtidigt. Alla har någon till höger. Vem skall enligt lagen köra först? Ofta blir det den som är fräckast eller har störst bil/”status”!
Det är inte så vanligt med fyrvägsstopp. Men man brukar köra i den ordning man anlände.
Felaktig benämning i artikeln!
Upphöjd trottoarkant har inget med trafikregler/väjningsplikt att göra. Det är bara en benämning att trottoaren är högre än blivägen. Förmodligen menas upphöjd mark på själva bilvägen som ibland görs där cykelbanor korsar bilväg, men där är jag tveksam om det faktiskt skulle betyda undantag från högerregeln då jag inte kan hitta fakta kring detta utan bara olika åsikter.
Bo Sagvall Vad gäller då när samtliga vägar/gator har upphöjd gångbana?
Vid utfart från gångfartsområde/gårdsgata gäller väjningsplikt för alla, vilket många inte förstår då det inte upplyses med skyltning.
Tycker faktist att man skall slopa allt vad rättigheter heter i trafiken och bara använda sig av skyldigheter, då har man löst ett jätteproblem !!
T.ex. I Kanada har man stopplikt i varje fyrvägskorsning från varje håll (där vi har högerregeln) , först in först ut i korsningen. Det innebär att alla stannar i korsningen (alla har skyldigheter)
Olyckor i sådana korsningar är i stort sett obefintliga !!
Vad gäller för en skogsbilväg som kommer ut vid en korsning 70 vägar?