
Under en månad (maj) låg det namninsamlingslistor utlagda i Hemköp i Brevik för att få paketutlämningen tillbaka till Hemköp. Namninsamlingen gav hela 1 300 påskrifter, vilket måste anses som väldigt mycket, med tanke på att listorna bara låg ute i en månad och att det bor 3 800 personer i Högberga och Brevik.
Tanken är att låta ICA i Käppala behålla sin paketutlämning, men avlasta den med de paket som är adresserade till Högberga och Brevik. Det är ofta långa köer, särskilt nu till jul, vilket har gjort att Käppala har infört nummerlappar. För äldre kan det vara svårt att ta sig med Lidingöbanan till Käppala och bära tunga paket.
En skrivelse gjordes av Högberga-Breviks villaägareförening i våras, men PostNords svar var inte tillfredsställande, tycker föreningen. PostNord skriver att kunderna är nöjda med servicen i Käppala, men kommenterar inte att det finns många Breviksbor som inte alls är nöjda.
Att paket levereras till paketombud som ligger 2–3 km bort (5 km båda
vägar), som Käppala, skapar givetvis tidspillan och besvär och ökad miljö-
belastning. Villaägareföreningen anser att PostNord som är ett statligt företag borde ta hänsyn till att medverka till att sänka koldioxidutsläppen i enlighet med Parisavtalet.
Enligt undersökningsföretaget TrustPilot anser 93 procent av svenskarna att PostNord gör ett mycket dåligt jobb. Bara 3 procent är nöjda. Ganska svårslaget konstaterar villaägareföreningen. Borde man inte försöka tillmötesgå kundernas önskemål frågar sig föreningen i sin medlemstidning.
Villaägareföreningen agerar nu i frågan och har tagit hand om namnlistorna. De ska överlämnas till rätt ansvarig på PostNord vid tillfälle. Föreningen har gjort en ny skrivelse som skickats till PostNord för att få en dialog till stånd där syftet är att få posten tillbaka.