MP: När ska Lidingö ta ansvar för klimatet?

Debatt8 september 2022 kl 04.145
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?
Patrik Sandström (MP), gruppledare Lidingö
Wiktoria Wittboldt (MP), kandidat till kommunfullmäktige och riksdag

Kommentarer

  1. Mycket bra! Hur är det möjligt att en kommunledning kan försumma klimatarbetet på det här sättet?! Hårresande.

  2. Vi måste alla hjälpas åt för att minska våra utsläpp i linje med Parisavtalet. Då behöver Lidingö ta sitt ansvar och hjälpa Lidingöborna att vara hållbara. Då behövs mätbara mål och kartläggning av utsläppen.

  3. Patrik och Wiktoria,
    Ni har rätt i att Lidingö och Lidingöborna behöver öka sina klimatambitioner. Det tycker även vi i LidingöPartiet. Vi tycker också att stadens nuvarande miljöprogram behöver vässas, bland annat med mycket tydligare mål. Därför känns det tråkigt när ni i denna artikel försöker sprida osanningar om LidingöPartiets inställning i klimatfrågan. Ni skriver att bland annat LidingöPartiet brukar hävda att Lidingös utsläpp redan är bland de lägsta i Sverige. Detta påstår vi inte alls. Tvärtom är vi fullt medvetna om att Lidingöbornas konsumtionsbaserade utsläpp är ganska stora. Dessa kommer bland annat från bensindrivna bilar, flygresor och annan konsumtion.

    Bilkörningens utsläpp kommer minska i takt med att elektrifieringen ökar. En del andra konsumtionsrelaterade utsläpp kan minskas med återbruk och om EU inför koldioxidtullar. Flygresorna blir svårare att hantera eftersom det kommer dröja många år innan det i stor skala finns ett utsläppsfritt flygbränsle. Uppmuntran till mer hemester är istället det som gäller här.

    Slutligen ber vi er att uppvisa bättre etik och sluta sprida osanningar om oss.

    Med vänlig hälsning,
    Mikael Sens
    LidingöPartiet

  4. Det är bra att Lidingöpartiet vill vässa sitt klimatarbete. Det välkomnar vi. Men det förpliktigar i mer än ord.

    Dessvärre har den viljan inte varit synligt i majoritetssamarbetet under mandatperioden. Det klimatarbete som majoriteten bedrivit har stora brister och jämför man med andra mer offensiva kommuner ligger Lidingö långt efter.

    – Klimatmål, koldioxidbudget, åtgärder, styrning och resurser saknas för att nå Parisavtalet och Sveriges klimatmål.

    – En plan med finansiering saknas för klimatanpasssning av Lidingös infrastruktur och stadsmiljö.

    – En arbete med hela kommunen saknas. Nu omfattas bara kommunens verksamheter.

    Det som gjorts med Lidingöpartiet i majoritet under mandatoerioden har varit både för lite och sent agerat.

    Om det är andra partier som bromsat och Lidingöpartiet vill mer än vad man gått med på, så välkomnar vi det.

    Miljöpartiet vill att Lidingö ska ha ett klimat- och miljöarbete som faktiskt gör skillnad och välkomnar alla partier som vill lämna bakåtsträvande samarbeten och arbets för Lidingös och klimatets bästa.

    Patrik Sandström, gruppledare Miljöpartiet Lidingö

  5. Resultatet ger en annan bild
    När det gäller de territoriella utsläppen ligger Lidingö bra till. Enligt SMHIs nationella emissionsdatabas har Lidingö under moderat ledning sänkt sitt Co2-utsläpp från ca 105 tusen ton (2,75 ton per invånare) 1990 till 36 tusen ton (0,75 ton per invånare) 2020, alltså en sänkning på hela 66% (73% per invånare). Sänkningen och ton per invånare är bland de lägsta i Sverige. Uppsala som du lyfter fram som en förebild har gått från ett utsläpp på 988 tusen ton (6,3 ton per invånare) 1990 till 597 tusen ton (2,6 ton per invånare) 2020, alltså en sänkning på ca 40% (60% per invånare) och inte lika imponerande.

    När det gäller de konsumtionsbaserade utsläppen tror Lidingömoderaterna mer på att hitta lösningar som lockar till omställning än att tvinga lidingöborna till olika insatser för miljön. Vi tror på innovationer som tex Max fantastiskt goda plantbaserade burgare i stället för att förbjuda kött. Vi uppmuntrar initiativ som Ett Hållbart Lidingö och till solceller på lidingöbornas villor.

    Vi ska nu installera laddstolpar på olika platser på Lidingö men MP vill att det ska gå fortare.
    Vi kan bara anta hur behovet ser ut och att massinstallera laddstolpar kan slå tillbaka om det visar sig att lidingöborna hellre laddar på snabbladdare på bensinmackar eller hemma, eller att teknikutvecklingen erbjuder nya lösningar. När beslutet togs visste vi tex inte att man numera kan sätta laddare direkt på lyktstolpar.
    Byggandet är Lidingös största utsläpp och går hand i hand med Lidingömoderaternas restriktiva byggpolitik.

    Patrik, vi vill samma sak men vi har olika syn på vägen dit.

    Carina Kindkvist miljö- och klimatpolitisk talesperson Lidingömoderaterna

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *