Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning
med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Patrik Sandström (MP), gruppledare
Wiktoria Wittboldt (MP), ersättare kommunstyrelsen
Robert Österbergh (MP), styrelseledamot MP Lidingö
Wiktoria Wittboldt (MP), ersättare kommunstyrelsen
Robert Österbergh (MP), styrelseledamot MP Lidingö
Minskat antal parkeringsplatser per bostad är det största problemet för elbilar. Hur ska dessa återskapas, innan elbilar blir var mans egendom?
Hej Ola!
Till att börja med kan vi skapa fler laddstationer på kommunal mark, dvs i gatuparkering. Då får vi många fler möjligheter att ladda elbilen än idag.
Sedan vill vi att det ska finnas krav eller mål på antal laddstationer när kommunen eller fastighetsägare anlägger nya parkeringsplatser. Och prioritera elbilspooler.
Vi vill också att fastighetsägare lättare än idag ska kunna installera solpaneler, gärna i samband med laddstationer för elbilar och elcyklar.
Parallellt med det ska vi såklart göra det enklare att åka kollektivt, cykla eller gå.
För Lidingös del vill vi i Miljöpartiet även att kommunen tillsammans med näringslivet och föreningar ska planera för mer bostäder, arbetsplatser, service, handel och mötesplatser i centrum och våra stadsdelar. Då kan vi minska resbehovet. Man ska inte behöva åka över bron för att klara sin vardag eller träffa vänner. Vi är också övertygade om att många fler kommer att arbeta hemma efter oandemkn vilket ställer högre krav på närområdet.
Patrik Sandström, gruppledare Miljöpartiet Lidingö
Stämmer inte:
1) Det största problemet för elbilsägare i Stockholm är otillräcklig laddinfrastruktur. MP vill att den byggs ut.
2) Parkering är ett problem främst i Stockholms innerstad, inte på andra ställen. Nästan 10% av de parkeringsplatser som kan hyras i Stockholm är vakanta!
3) Det är rationellt att vilja frångå det krav som finns i Plan- och bygglagen vad gäller parkeringsplatser vid nybyggnation och skapa större flexibilitet för kommunerna. Forskning har tydliggjort att detta är en bromskloss mot bostadsbyggande.