Majoriteten: Staden ÄR positiv till cykel

Foto: IngImage
Debatt18 mars 2021 kl 05.145
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?
Carl-Johan Schiller (KD), ordförande i Teknik- och fastighetsnämnden
Peder Hagen (M), vice ordförande i Teknik- och fastighetsnämnden
Göran Tegnér (L), gruppledare i Teknik- och fastighetsnämnden
Lisa Tiliander (LP), gruppledare i Teknik- och fastighetsnämnden

Kommentarer

  1. Apropå att ”trafiksäkerheten ska vara fortsatt hög för samtliga transportsätt” så vore de intressant att få ett uttömmande besked ang. arbetsplatsen i korsningen Sturevägen/Lejonvägen.

    1. I tillägg samtliga överfarter/korsningar vad gäller norra kungsvägen/ islinge Hamnväg som är en av Lidingös mest cykeltäta delar med cyklister från hela norra ön. Jag har flera exempel på allvarliga olyckor med sjukhusvistelse anmälda till kommunen där bil har korsat cykelbana och orsakat allvarliga skador på cyklister de senaste 5 åren. Ingen åtgärd från er.

      Om vi nu får en så fin bro som ni säger med ökad kapacitet, hur hanteras påfarterna till den och säkerheten ikring dem.

    2. Jörgen!
      Du menar slukhålet där!?
      Jo, det är på gång. Först skulle skadans omfattning kartläggas, därefter måste Tekniska förvaltningen skriva ett upphandlingsunderlag, och sedan upphandla åtgärden, eftersom staden inte har sådana resurser själva. Reparationen kommer – såvitt jag vet – att åtgärdas nu under våren.

  2. Ett tydligt faktum att Lidingös cykelvägar byggs ut långsamt,
    är att majoriteten måste ta en resa 16 år tillbaks i tiden för att få fram ett tillfredsställande underlag på upprustning och utbyggnad.
    De beskriver även att det skulle ta oss 217 år att uppnå Region Stockholms ambition för cyklister.
    Detta sammantaget visar tydliga indikationer att majoriteten ovilja till förbättringar och säkerheten för gående och cyklister.

    Även i detta debattinlägg, laborerar man med siffror för att passa sitt budskapet,
    Nu är man villig att påvisa den ökade cykelanvändandet över bron
    men detta ville man inte nämna när man gjorde besparingar och tog bort saltsopning av våra gång och cykelvägar.

    Fredrik Wesslund
    Talesperson för trafikfrågor (C)

  3. Det är tydligt att trafiksäkerheten kan bli mycket bättre vad gäller cykelbanor och cykeltrafik. Jag vill påstå att det framstår som att styret försummat allvarliga brister i trafiken.
    Felanmälan till kommunen hanteras inte vad gäller trafikplatser. Det hänvisas till långa beslutsprocesser som leder till att situationer med fara för liv inte hanteras. Jag har konkreta exempel som kan lyftas fram.

    Samtidigt så har hanteringen av vinterväglaget på stans huvudcykelstråk varit under all kritik.

    Att ta bort saltsopning med svaga och felaktiga argument visar igen hur styret hanterar trafiksäkerheten.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *