(M): Vänsterpartiernas antibilism släpps inte över Lidingöbron

Foto: Cecilia Blomberg
Debatt22 november 2022 kl 04.502

År 2024 blir det förbjudet att köra bensin- och dieselbilar i delar av Stockholms innerstad. Endast personbilar som drivs med el eller gas kommer att tillåtas medan laddhybrider bara tillåts bara för tunga fordon. ”Stockholm ska bli en promenadstad”, meddelade nyligen Åsa Lindhagen (MP) för Stockholms nya vänsterstyre. Där Miljöpartiet drar fram ser vi att trängselskatter höjs, parkeringsplatser försvinner, bilvägar byggs bort och nu att bensinbilar förbjuds. Det slutgiltiga målet är att privatbilismen skall upphöra.

Det nya förbudet ställer till det för vanligt folk ute i länet som arbetar och behöver bilen i sin vardag. Många Lidingöbor är helt beroende av bilen för att få vardagspusslet att gå ihop med jobb, barn och andra bestyr och flera är så illa tvungna att åka genom Stockholms stad. Inte minst på grund av att den tidigare rödgröna regeringen vägrat att bygga Östra länken till Stockholms ringled.

Långt ifrån alla har råd att investera i en ny bil, än mindre i en elbil. Särskilt inte i svåra ekonomiska tider då många hushåll måste vända på varje krona.

År 2021 fanns 18 513 registrerade personbilar på Lidingö. Av dessa var endast 926 stycken gas- eller elbilar. Det motsvarar 5 procent av Lidingös fordonsbestånd. Med andra ord kommer över 95 procent av bilarna på Lidingö alltså inte att vara välkomna i Stockholm framöver.

Vänsterpartiernas antibilism har antagit närmast religiösa proportioner.

De bensinbilar som redan är tillverkade har redan krävt en miljökostnad när de producerats. Att sluta använda dem innan livslängden är slut innebär att dessa miljökostnader inte utnyttjas. Elbilar riskerar dessutom att ge ännu sämre luft eftersom de är tyngre och innebär mer slitage på vägarna. Partiklar från förbränningsmotorer står för fyra procent av partiklarna i luften medan vägslitaget står för hela 84 procent. Fakta och argument verkar dock väljas med stor selektivitet hos Miljöpartiet och deras samarbetspartier på alla nivåer.

Avsaknaden av verklighetsförankring och dogmatism är karakteristiskt för den rödgröna politiken. Det var den som tidigare krävde att alla bensinmackar i Sverige skulle ha etanolpumpar och som stängde ner kärnkraft i förtid vilket har resulterat i skyhöga elpriser och att vi behöver elda olja i Karlshamn, för att nämna några exempel.

Vi Lidingömoderater värnar miljön och alla trafikslag. De rödgrönas bilförbud handlar inte om att de vill få ner utsläppen, utan det handlar om motviljan till bilen och den frihet den ger. Vi förstår att bilar är en del av företags och människors vardag. Miljöhänsyn måste vara balanserade och se till helhetsbilden som är sammansatt av många olika komplexa faktorer.

Politikers uppgift är att underlätta för medborgarna, inte att detaljstyra och försvåra människors tillvaro.

Därför kommer vi inte att släppa vänsterpartiernas antibilism över Lidingöbron. Lidingö ska fortsätta att vara en bilvänlig ö där Lidingöborna själva får råda över sina liv. Det ska gå att köra, tanka och parkera bilen på ön även fortsättningsvis. Vi Lidingömoderater värnar bilen, miljön och friheten.

Daniel Källenfors (M), kommunstyrelsens ordförande Lidingö och ledamot i Stockholms regionfullmäktige

Kommentarer

  1. https://www.lidingonyheter.se/nar-far-vi-laddstolpar/

    Daniel ! Utmärkt artikel som utgår från verkligheten just nu då Putin försöker att knäcka hela västvärlden på alla sätt. Det är han som står för den gigantiska miljöförstöringen i vårt närområde- inte vi som bara står för 0,1 procent av världens utsläpp. Hur kan vänstern bortse från Putins hån samtidigt som de stoppat kärnkraften ? Då kriget tar slut kan vi satsa allt på omställningen-men inte nu !

    Nu är vintern här och priserna på el och fjärrvärme ökar kraftigt- men BENSINPRISET SJUNKER-UTAN STATLIGA SUBVENTIONER ! DN skriver att Teslas laddpris f.n.ligger runt 5.50 kronor/kwh. Det blir c:a 11 kronor/mil vilket är samma kostnad som för en bensinbil som drar 0,5 liter/mil.
    Bensin finns överallt men laddningen med el skapar många problem. I ett läge med en skrämmande elbrist varför skall skattepengar betala laddstolpar ? Inga skattepengar skall gå till laddstolpar och slopad miljöbilsbonus och slopade bränsleprissubventioner på 14/45 öre sparar 7+7 miljarder av statens skattepengar. Det är fasansfullt att statens kassa kan tömmas på nolltid !

  2. Bäste kommunalråd,
    Härligt att du kan köra din bil och fylla tanken med fossila bränslen.
    Är det inte gammalmodigt av ett kommunalråd, när väldigt många nu för tiden har en eller flera elfordon? Oavsett elcyckel/moped eller bilar så kan de laddas med elenergi producerad utan att smutsa luft, vatten eller jordskorpan. Det senare med giftigt avfall som måste lagras säkert 100000-tals år. Sveriges behov av uran kommer till stor del från Ryssland och andra diktaturer.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *