M-initiativ till Östlig förbindelse

Tänkbar dragning Östlig förbindelse
Stad & Politik1 september 2022 kl 11.474
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?

Kommentarer

  1. Om jag inte minns fel var den östliga förbindelsen ett löfte från M redan vid valet 2018. Av vilken anledning kunde M inte föra det projektet i hamn då?
    B la SD var väl på ide’n både då liksom nu.
    ?

  2. Vad är fördelen för de Lidingöbor som inte pendlar söderut? Nackdelen är enorma köer i Norra Länken och på Lidingövägen.

  3. Nya spårvägsförbindelser – från Lidingö och Ropsten in till stan och till Sickla – är positivt på många sätt, för invånarna i såväl Lidingö som i Stockholm och Nacka. Att resa med spårväg är attraktivt, lugnt, bekvämt och har liten påverkan på miljö och klimat. En östlig motorväg för biltrafik däremot känns väldigt 1960-tal… Nya motorleder genererar mer biltrafik, om detta är forskningen överens. Större ytor och fler leder för biltrafik får följden att fler tar bilen, inte tvärtom. En östlig förbindelse för biltrafik skulle leda till ökade klimatutsläpp och ökade partikel- och mikroplastutsläpp (elbilar sprider partiklar och mikroplast från däcken i lika hög grad som bensinbilar och genererar dessutom stora utsläpp vid tillverkning och gruvbrytning av sällsynta jordartsmineraler till batterierna). Avgastorn (”ventilationstorn”) behöver byggas längs Östlig förbindelse och bilavgaserna från dem kommer att blåsa med vinden… oftast österut, p.g.a. västvindarna, över Lidingö. Lidingö kommer att drabbas av ökad trängsel på vägarna, större lokala utsläpp av luftföroreningar över Lidingö, samtidigt som motorleden bidrar till ökade klimatutsläpp i en tid när vi verkligen behöver minska klimatutsläppen. Låt oss tänka lite förnuftigt nu år 2023. Vi har kunskap om hälsa, miljö och klimat som vi inte hade under bilismens storhetstid. Bygg fler spårförbindelser och gärna snabba pendelbåtlinjer, inte fler motorvägar för bilar.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *