LP och M kritiska mot nedläggning av busslinje 221

Stad & Politik9 maj 2023 kl 04.356

SL utreder frågan om vissa busslinjer i Stockholm ska läggas ned. Bland annat tittar man på Buss 221 (Larsberg-Ropsten), men de styrande politikerna på Lidingö är emot förslaget.

De boende i Larsberg och utmed busslinjens sträckning är också emot förslaget. Carl-Johan Ljungkvist är ordförande i Hyresgästföreningen Lidingö och ställer ett antal frågor i ett mejl till Lidingö Nyheter: ”Ska vi börja åka bil igen?”, ” Hur ska barnfamiljer med barnvagnar göra – Det är redan nu svårt att komma med eftersom det inte finns plats för alla barnvagnar.”, ”Hur ska alla gamla med rollatorer göra?”, ”Hur ska man komma från Larsberg till Baggeby? Använda Lidingöbanan? Det blir en ganska lång promenad.”

Innan SL fattar beslut i frågan ska förslaget ut på remiss till länets alla kommuner. Anders Paulsen (LP) berättar att remissen kom till Lidingö i fredags och man har satt igång med att behandla den.

– Vi är mycket kritiska till detta förslag, säger han. Mitt mål är att samtliga partier ska ställa sig bakom svaret. Vi kommer med största sannolikhet ha synpunkter på fler saker än förslaget att lägga ner busslinje 221.
– Vi vill bland annat ha bättre tvärförbindelser på ön, tätare båttrafik och direktbussar från Lidingö in till Stockholm. Lidingöbanans dåliga leveranssäkerhet kommer vi också ta upp i vårt svar. Sedan en tid tillbaka är det på tok för många inställda avgångar. Lidingöbornas förtroende för Lidingöbanan risker att kraftigt skadas.

Remissen kommer att behandlas i de delar som berör Lidingö och kommunstyrelsen kommer att ta ett beslut om remissvar i den 7 juni.

Kommentarer

  1. Visst är buss 221 ett bra komplement, men hur gjorde alla dessa resenärer innan buss 221 fanns? Jo, de tog 203/213. Den är däremot nedlagd, vilket borde ha väckt reaktioner redan då, eftersom det sedan dess inte finns direkttrafik Larsberg(vändplanen)–Hantverkshuset/Hersby/Lidingövallen/Rudboda.

  2. Jag är en som arbetar inne i Östermalm och bor i Bodal. Anser därför att buss 221 är en bra morot för mig, för att på ett bra sätt komma in till Ropsten på morgonen. Nedläggningen skulle innebära försenade ankomst tider till mitt arbete och längre promenader mot Lidingö banan.
    Som ledamot i Hyresgästföreningen, lider jag inte bara för mig själv, utan också alla över 6000 personer som bor i delen av Lidingö som berörs av 221ans nedläggnings hot.
    Jag kommer strida. Buss 221 får inte läggas ner.

  3. För oss som bor utmed sträckan Baggeby-Dalenum är buss 221 från/till Lidingö Centrum ett komplement till buss 238 om man nu vill värna förbindelserna från södra Ön till Centrum.
    På kvällarna efter kl 22 går ju Lidingöbanan med 30-minuters trafik. Missar man ett tåg så går det att ta buss 221 från Ropsten som går en kvart efter tågets avgång.

  4. Varför just 221? Vi är många som åker med denna buss dagligen. Vid rusningstid är den full på vardagar. Den passerar både Larsberg och Bodal där det bor många människor. Dessutom är det många äldre som föredrar buss framför att ta sig ner till Lidingöbanan. Vad ska vi som bor i Bodal göra om 221 läggs ner? Då finns endast Lidingöbanan? Och om vi som bor i Larsberg, Bodal och Baggeby är i Lidingö Centrum och gör ärenden, hur ska vi kunna ta oss dit och hem igen?? Fruktansvärt dålig idé på alla sätt och vis.

  5. Inte lätt att göra alla nöjda med en krympande kostym och att höja biljettpriset är väl inte heller det populärt.

  6. Kombinationen med en nedläggning av 221 och utbyggnaden av Lidingö sjukhus området blir ju absurd. Den kommer ju snarare belasta lidingöbanan och 206 allt mer. Då finns det bara bil kvar om man har den möjligheten.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *