Livsfarligt att gå över vägen!

Upprörda boende i Skärsätra.
Lidingö29 november 2021 kl 05.028
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?

Kommentarer

    1. Kimmo, absolut så hade man ju gjort om man tänkt efter före, men du glömmer bort att logik och Lidingö trafikplanering aldrig kan ha med varandra att göra…
      De flesta av oss minns ju att majoriteten tyckte det var jättebra investering att bygga en cykelmotorväg parallellt med den existerande cykelvägen längs Norra Kungsvägen och ta bort flertalet parkeringar längs Källängsvägen, så självfallet måste man ju hitta på något onödigt och dyrt även för Södra Kungsvägen.
      Cykelmotorvägsfiaskot visade dock att folkopinion (läs: väljare) kan få galenskaper stoppade. Visserligen är parkeringsplatserna på Näset fortfarande borta trots att knappt en enda cykel har setts åka nerför Källängsbacken sedan de autobahnbreda cykelbanan byggdes. Tack och lov får man säga eftersom avstigande bussresenärer annars skulle kliva av bussen med risk för liv och hälsa den dagen en cykel skulle komma.
      Så fortsätt protestera. Det är inte försent att ändra vansinnesbeslutet innan ett barn förolyckas

    2. Svar till Kimmo. Visst borde det vara så men då kan man inte gå rakt över då får man byta väg när man är halvvägs gå åt sida och sedan över.
      Denna åtgärd gynnar endast biltrafiken som slipper signalen för gående säkerheten för barn och äldre offras i ett försök att korta de långa köer som är morgon och kväll ( ofta 300 till 400 meter ).
      Återställ till det vi har idag. Vad är kostnaden för den planerade åtgärd?

  1. Den trafiksignal som ligger närmast järnvägsövergången borde kunna tas bort om lidingöborna samtidigt via en pekbok får information om vilka trafikregler som faktiskt gäller. Ska den trafiksignal som ligger närmast Skärsättra station tas bort måste det till kraftfull belysning och någon form av varningssignal för de mer än lätt förståndshandikappade bilister som passerar, boende i området inkluderat. Dessutom ska inte en förändring ske under årets mörkaste årstid.

  2. Fråga till Ellinor Wik.
    Planerade övergångar för gående är det övergångsställen skyltade med markering på gatan eller är det en gångpassage med farthinder. Är det inte så att vid ett övergångsställe har den gående företräde men vid en gångpassage är det bilen??
    Vad gäller och vad planeras?
    Anders

  3. Appropå trafiksignaler.
    Det finns trafiksignaler vid övergångsstället över Gåshagaleden vid Käppala station. Signalerna är i normalfallet släckta vilket betyder att bilister ska stanna och lämna företräde för fotgängare eftersom övergångsstället är skyltat. Det fungerar rätt bra. Det finns också en möjlighet att trycka på knappen för att tända signalerna och få ”grön gubbe”
    Men tyvärr så händer det alltför ofta att gångterrorister (f’låt gångtrafikanter) trycker på knappen men INTE inväntar grön gubbe. Det får till följd att trafiken stannar för rött en stund senare och står och väntar på att INGEN ska gå över. Vill kommunen nu ta bort signalstolpar så kan man ta bort dessa, de är ju ändå i normalfallet släckta.

  4. Att man inte gjorde hela övergångsstället upphöjt. Nu fokuserar man på ” kudden” i stället för på själva övergångsstället . Annars tycker jag att det inte behövs ljusreglering. Alla vet ju att fotgängare har företräde. Men tydligen inte alla vet att ett släckt ljus innebär att bilisterna skall lämna företräde. Om vi bilister håller oss till reglerna kommer trfikflödet att bli mycket bättre.

    1. Till Jan.
      Ja frågan är om man skall gå över före eller efter ”kudden”. Blir svårt att ploga vid sidan och mellan när det snöar. Oklart för mig om det blir ett övergångsställe eller en sk gångpassage hoppas att vi får svar. Blir det gångpassage är det tydligen så att bilarna har företräde….

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *