Lidingös elever ska inte tvångsbussas till problemskolor

Debatt19 augusti 2021 kl 05.201

Nu är det skolstart för Lidingös elever. Men om Socialdemokraterna och Miljöpartiet får bestämma kommer snart kvoter, lottning och tvångsbussning av elever till problemskolor att införas som ett försök att minska skolsegregationen.

Den stora invandringen och den misslyckade integrationen har skapat bostadsområden där ibland så många som över 90 procent av invånarna har annan bakgrund än svensk. Det har lett till skolor med stora problem och larmrapporter om bristande språkkunskaper i svenska hos både barn, föräldrar och skolpersonal. Stök, bråk och undermålig undervisning gör att utbildningen blir lidande.

Regeringen vill lösa problemen genom att byta ut barnen i de skolor som inte fungerar. Allt enligt den statliga utredningen ”En mer likvärdig skola – minskad skolsegregation och förbättrad resurstilldelning”.

Kötid ska avskaffas som urvalsgrund vid skolplacering och kvoter och skollotterier ska i stället användas i hopp om ”en allsidig social sammansättning av elever”. I klartext innebär det att elever från invandrartäta och socialt utsatta områden ska få förtur och bussas till mer välskötta skolor i andra bostadsområden, och att elever i välmående områden som Lidingö måste maka på sig och bussas till skolor längre från hemmet eller i områden med stora problem.

Miljöpartiets språkrör Per Bolund och Annika Hirvonen, MP:s talesperson i skolfrågor, vill att skolvalet ska göras mer ”rättvist” och ge kommunerna i uppdrag att jobba mot skolsegregation genom att "säkerställa en bra blandning av elever med olika bakgrund i klassrummen" och genom att "förändra närhetsprincipen" (Expressen Debatt 17/1 2020).

Men ”rättvist” handlar i praktiken om lottning till skolor, ”säkerställa bra blandning” innebär kvotering baserat på etnicitet och ”förändra närhetsprincipen” betyder bussning av elever till skolor som ligger långt bort.

Vi säger blankt nej. Elever ska inte användas som integrationspolitiska krockkuddar för regeringens oansvariga migrationspolitik. Lösningen på dåliga skolor är att se till att de blir bättre genom kvalificerade och engagerade lärare som får bättre förutsättningar, tydliga kunskapskrav samt ordning och reda i klasserna. Inte att använda barn som politiska verktyg på bekostnad av deras skolgång och utbildning.

Lidingös skolelever har rätt till en god skolgång och ska inte tvingas till skolor långt bort med sämre kvalitet på undervisningen och med stora problem. Våra barn ska inte behöva ta smällen för regeringens misslyckade migrations- och skolpolitik.

Det är regeringens ansvar att se till att alla svenska skolor håller hög kvalitet. Det ansvaret får inte knuffas över på våra barn.

Daniel Källenfors (M), kommunstyrelsens ordförande Lidingö
Erik Centerlind (M), vice ordförande Utbildningsnämnden

Kommentarer

  1. Utbildningsnivån på Lidingö är hög.
    Jag är därför inte det minsta orolig för att källkritiska Lidingöbor går på Lidingömoderaternas fakenews.

    I utredningen En mer likvärdig skola – minskad skolsegregation och förbättrad resurstilldelning föreslås bland annat att ett gemensamt skolval där alla vårdnadshavare och alla huvudmän deltar införs och administreras av Skolverket. Det fria skolvalet, dvs. att vårdnadshavarna kan lämna önskemål, ska behållas. Det föreslås även att det fortsatt ska finnas en garanti för elever att bli placerade vid en kommunal skolenhet i närhet till hemmet om vårdnadshavaren inte önskar en annan skola.

    Det Daniel Källenfors och Erik Centerlind förmedlar är smörja. Det är inte den första gången det händer och det lär inte bli den sista.

    Utbildningsminister Anna Ekström (S) svarade den 15 januari 2021 på en interpellation i riksdagen, ställd av SD:s Jörgen Grubb.
    Interpellationen (2020/21:249) hade rubrik ”bussning som integrationsåtgärd i skolan”.
    Under debatten säger Jörgen Grubb (SD) så här i ett av sina anföranden (nr 47), citat: – Sverigedemokraterna är inte emot någon blandning av elever. Däremot är vi emot att elever med bristande språkkunskaper blandas med elever som talar utmärkt svenska och därmed drar ned undervisningsnivån. Det finns faktiskt två parter här. Vi är även emot påtvingad blandning, där man cyniskt använder svenska barn som krockkuddar i taffliga försök att dämpa skadeverkningen från denna och föregående regeringar som har bedrivit en oreglerad invandringspolitik, slut citat.

    Källenfors och Centerlind uttrycker sig snarlikt när de skriver ”Elever ska inte användas som integrationspolitiska krockkuddar för regeringens oansvariga migrationspolitik”.
    Moderaternas kommunstyrelseordförande och vice ordförande i utbildningsnämnden får själv svara på om deras och SD:s likartade ordval och formuleringar om användandet av ”svenska barn” och ”elever” som krockkuddar är en slump.

    Lidingöborna får stå för källkritiken och invänta nästa fakenews-inlägg från Lidingös moderater.

Lämna ett svar till Daniel Larson, Oppositionsråd (S) Avbryt svar

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *