I samarbete med Lidingö Näringsliv presenterar vi ett antal Lidingöföretag som beskriver hur de klarar Coronakrisen. Exemplen är hämtade från Lidingö Näringsliv debatt på facebook.

Madeleine Santiago Art: ”I dessa tider vill jag sprida extra mycket kärlek med min konst …
… säger Madeleine Santiago Elofsson, som jobbar som heltidskonstnär och driver Madeleine Santiago Art.
I och med Coronakrisen har jag, som så många andra, fått ställa in konstrundan i Skåne och flyttat fram en stor konstutställning på Ulfsunda slott som skulle ägt rum i maj. Förhoppningsvis blir det istället vernissage i höst.
Detta har givit mig lite mer tid att ägna mig åt att måla mina egna tavlor och förmedla mina känslor. Använder Instagram som min stora marknadsföringskanal och konst gör sig bra där. Man vill ju inte bli bortglömd och det gäller att förekomma, hellre än att förekommas.
Jag har haft tur hitintills och flera kunder har hittat till min konst nu när de är hemma i karantän. Så jag har faktiskt mer försäljning än jag vågat hoppats på och fått flera beställningsuppdrag. Men jag tar ingenting för givet. Vi vet inte vad som väntar framåt så det är lika bra att bara ta en vecka i sänder. Tacksam att jag inte dragit på mig några stora ateljékostnader.
Firren: Vi tackar Lidingöborna av hela vårt hjärta …

… säger David Busch som driver mataffären och restaurangen Firren i Lidingö centrum, tillsammans med Mathias Nordin (till vänster).
Vi har två verksamheter, dels lunchrestaurangen och dels en matbutik, vilket är vår räddning just nu. Restaurangen har inte många lunchgäster, men kunder kommer fortfarande för att handla mat, även om det inte är lika många som tidigare. Vi är så tacksam för att våra kunder fortfarande kommer in i butiken och de säger att "mat ska man ju ha".
Vi har många 70-plussare som brukar äta lunch hos oss men som nu sitter i karantän. Så vi har börjat köra hem mat till dem utan kostnad för hemkörningen. Det uppskattas mycket och vi tycker att det är roligt.
Till dags dato har vi inte behövt permittera någon i personalen, utan alla jobbar 80 procent. Fortfarande gör vi all mat från grunden i vårt kök, så blev det rätt tufft att klara påskens beställningar, men nu blir det nog lugnare och vi ser fram emot en härlig vår – för vi är alla optimister.
Jag-Kan: Min verksamhet förändrades över en natt …

… säger Nina Rokan Brandelius, som driver företaget ”Jag-Kan” som arbetar
med coaching.
Jag startade bolaget i februari i år med huvudfokus på att coacha
långtidsarbetslösa och nyanlända in i samhället och för att komma in på
arbetsmarknaden.
Hann precis börja då Corona slog till och det blev helt nya förutsättningar.
Mina uppdragsgivare som främst är kommuner, gav mig helt nya arbetsuppgifter.
I och med Coronakrisen är det många arbetsgivare som varslar, samtidigt som
andra behöver hitta medarbetare som kan börja arbeta omgående, speciellt inom
vården. Min uppgift har blivit att sitta som spindeln i nätet och kontakta
företagare för att få en uppfattning om behovet och matcha mot varslade
medarbetare – en slags akut ”mini-arbetsförmedling”. Jag har ingen aning om vad
detta kommer att innebära för min verksamhet i framtiden, men jag är flexibel
och lösningsorienterad.