Lidingö är sårbart

Debatt8 november 2023 kl 04.3810

Förändringar i kollektivtrafiken får stora konsekvenser för både Lidingöbor och företagare.

Lidingöbanans förseningar har skapat extra kostnader för flera företagare på ön då bussen till Baggby inte är synkad med Lidingötågets avgång mot Gåshaga. På exempelvis Bonver, vår största arbetsplats, näst efter staden, är det många anställda som kommer till arbetsplatsen med tåget, och kommer över tio minuter för sent. Dag ut och dag in blir det kostsamt för företaget. Konstskolan Beckmans är helt beroende av tåget för att vara konkurrenskraftiga och kunna rekrytera kompetent personal, få föreläsare och få eleverna att välja Beckmans trots att de ligger på Lidingö. Lidingöbanan är navet för dem.

Dessutom är det extremt dåliga förbindelser mellan Aga/Larsberg och Lidingö Centrum.

Vi vet att staden gör vad som kan och utövar alla påtryckningar som är möjliga. En nyligen utgiven artikel i Lidingö Nyheter beskriver situationen på ett konkret sätt och vad som är på gång.

Lidingö är inte optimalt när det gäller kommunikationer, och Lidingö Näringsliv har tidigare tagit fram ett förslag till en ringlinje vars förslag har legat hos SL i flera år utan att godkännas. Vi har också drivit på om ökade bussturer och utökad pendelbåttrafik till Elfvikslandet, som har många anställda och över 200 000 besökare per år. Detsamma gäller Bosön.

Vi har också legat på om fler och ändrade bussturer till Stockby som har många hantverkare som tar bussen från Ropsten på morgonen. Antal turer är för få och inte synkade med företagens öppningstider och behovet kommer att öka nu när Stockby får sin nya detaljplan med ökad byggyta och därmed fler personer som kommer att arbeta där.

I Stockby är det dessutom stort problem med parkeringsplatser och eftersom staden inte släpper till mer mark runt omkring behöver företagarna använda sin egen markyta eller parkera olovligt. Kommunen har föreslagit att företagarna ska använda den parkeringsplats som finns vid gamla Stockby motionsgård, men det har inte fungerat då hantverkare ofta har saker att bära. En tanke är att eftersom det finns för få laddstationer i området så kanske staden kunde göra ett avtal med ett laddföretag och på så sätt få parkeringsplatsen mer attraktiv, det är ju stadens mark.

Det finns fortfarande mycket att göra när det gäller förbättrade kommunikationer på ön vilket är viktigt för företagens konkurrenskraft, men även för skolungdomar och Lidingöbor som ska till andra sidan ön och SL är inte lätta att ha att göra med och nu vill de dessutom försämra ytterligare genom att lägga ner 221:an, trots en protestlista som en Lidingöbo dragit igång.

Ytterligare ett sorgebarn är trängselskatten vid Ropsten och just nu betalar man dubbla avgifter när man ska till Ropsten – när det egentligen borde vara gratis eftersom vägen ner från bron till tunnelbanan är avstängd på grund av byggarbeten.

Men det gäller att aldrig ge upp, tänka nytt och hitta nya lösningar, som exempelvis förarlös shuttlebuss, mindre bussar, mer båttrafik till nya bryggor, använda taxi som kollektivtrafik vid hög belastning och mycket mer,. Hur har andra kommuner gjort, vad kan vi lära?

Vi vet att både politik och stad har många av dessa utvecklingsområden på sin agenda men har svårt att komma igenom med bland annat SL, så nu vill Lidingö Näringsliv att vi sätter oss ner tillsammans och ser vad vi kan göra för att trycka på eller ta fram nya lösningar tillsammans med företagen på ön och med Lidingöborna. När kan vi ses!




Lidingö Näringsliv med styrelse
Katarina Palmstierna, Lidingö Näringsliv
Ann Nagel, Skogshem & Wijk
Gerard Versteegh, Bonver
Mikael Gustafson, Handelsbanken
Daniel Fornbrandt, John Mattson
Thomas Hedberg, Hjärtstocken Fastigheter
Ingela Carlsund, Papilles


Kommentarer

  1. Vi socialdemokrater deltar naturligtvis gärna i den fortsatta dialogen med Lidingös Näringsliv. De senaste årens samtal om Lidingös utveckling och framtid har varit konstruktiva och framåtsyftande. Lidingös Näringsliv bidrar med underlag, kunskap och engagemang för en hållbar utveckling av vår ö.

    1. Ja, man kan ju inte både äta kakan och ha den kvar. Det är mysigt att bo på en ö just för att det blir lite isolerat, men det innebär ju självklart nackdelar som inte hade funnits om tunnelbanan och motorvägen hade dragits enligt planerna tvärs över ön och vidare till Bogesundslandet. För att ta ett drastiskt exempel.

      Vad gäller parkeringar så bör väl skribenterna känna till Plan- och bygglagen:
      ”Fastighetsägaren har ansvaret att tillgodose det behov av parkering, som kommunen bedömer att fastighetens användning ger upphov till. Det vill säga, det är inte kommunens ansvar att ordna parkering, om inte kommunen själv är fastighetsägare.”

  2. I’m new to Lidingö and I love it here. However the transport is not the best. I really hope that it changes for the better soon. I take bus 206 to Ropsten to catch either the metro or bus 6 and there is a scheduling conflict which I think can be resolved easily. As I’m arriving at Ropsten, I see both the metro and bus 6 leaving at about the same time and I wait for 10 minutes or so. Bus 206 is usually quite crowded, so I cannot be the only one facing this issue. If they shift the 206 bus time by about 2-3 minutes, the overall commute gets a lot better.

    The toll fee of paying twice to get Ropsten is simply ridiculous and should have been not allowed in the first place. Hope that changes.

    Cheers,
    Ravi

  3. Ravi, you are absolutely right but how would that affect the same bus interaction with underground /bus 6 leaving Ropsten 2-3 minutes earlier?

    Cheers

    Tommy

    1. Hi Tommy, from my own experience I didn’t notice any pattern in the timings when I’m catching the Bus 206 at Ropsten. It appears to be quite random with the time matchings in that direction. However, in the other direction i.e. Ropsten –> Larsberg, I definitely notice a pattern. Even today morning, I waited for bus 6 and underground for 9 minutes, because they left 1 minute before my arrival at Ropsten.

  4. 203 är alltid antingen sen eller har indragen avgång. VARJE DAG! Åt båda hållen!!! Jag ringer ofta till SL men inget händer. Buuu

  5. Själv hoppas jag på att det är just näringslivet som är lösningen på kollektivtrafiken. Om Candelas bärplansbåtar är så pass bra som utlovat så har helt plötsligt Lidingö möjlighet till väldigt goda kommunikationer till stora delar av Stockholm och Nacka.

  6. Om inte regionen, som är ansvarig för allmänna kommunikationer, kan leva upp till medborgarnas förväntningar på goda kollektiva & miljövänliga transporter till och från samt inom Lidingö får vi väl reducera regionskatten och betala mer i kommunalskatt för att i stället förlåta oss på ett kommunalt bussnät!

    1. Debattörerna vill ha förbättrad kollektivtrafik, det kan man bara hålla med om, särskilt spårvagn och pendelbåtar! Bygg en nordlig spårvagnslinje (som fanns förr i tiden). Men de skriver: ”I Stockby är det dessutom stort problem med parkeringsplatser och eftersom staden inte släpper till mer mark runt omkring behöver företagarna använda sin egen markyta eller parkera olovligt.” Ja just det, de får använda sin egen mark! Parkeringsplatser är inget kommunalt uppdrag, det har fastighetsägarna själva ansvar för! Och det är direkt stötande att säga att någon ”behöver … parkera olovligt”. Skärpning alltså… Hoppas att ni inser att denna formulering blev väldigt fel… Det är som att säga att ”man behöver planka på tunnelbanan eftersom den är för dyr”. Kom igen… Bryt inte mot lagar och regler, de gäller alla. Ordna med era egna p-platser, det är ens eget ansvar! Bilismen är redan oerhört subventionerad som det är.

  7. Hela kollektivtrafiken är ju ett moment 22 på Lidingö, det finns inte fungerande kollektivtrafik så alla tar bilen, samtidigt så säger man att det inte är något behov av att utöka kollektivtrafiken för att alla har bil. Är det så konstigt, upp till 15 blir man skjutsad och 16åringar kör runt i mopedbilar för de saknar alternativ.
    Bara det faktum att södra sidan saknar en buss till centrum är beklämmande, 201 skulle lätt kunna förlängas från Kottla till Gåshaga. 221 som ger Larsberg möjlighet att åka till centrum ska tas bort. Samtidigt så dör centrum ut med alla butiker som flyttar för de saknar kundunderlag. Ond cirkel som lätt skulle kunna lösas av SL.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *