
Månaden inför valet den 11 september slog Lidingö Nyheter rekord i antalet läsare och i annonser.
Tidningen hade fler annonser än någonsin tidigare. Sverigedemokraterna hade bokat topbannern (den stora annonsen ovanför tidningshuvudet) i en månad. Det gav 374 klick, vilket ger 13,4 klick per dag. Dessutom vann SD antal klick per dag för en sidobanner (annonserna i höger spalt), med 5,9 klick. Genomsnittet var 4,75 klick och bara det är mer än dubbelt så mycket mot normalt, när det inte är val.
Socialdemokraterna, som gick fram i valet annonserade med ”Mitt i texten-annonser”. Vilka är något dyrare, men betydligt effektivare. Deras annons som låg ute i fyra veckor fick 236 klick, vilket motsvarar 8,5 klick om dagen.
Tidningen hade drygt 37 500 unika besökare månaden inför valet, vilket är 40–50% mer än normalt, då tidningen har 20–25 000 unika besökare. Lidingös befolkning är på 48 000 invånare, vilket betyder att 77 % av alla Lidingöbor var inne och läste Lidingö Nyheter någon gång under den månaden, vilket motsvarar alla vuxna personer på ön. Antalet besökare spelar så klart stor roll när det gäller hur många som klickar på annonserna.
Lidingöpartiet valde ett annat sätt att annonsera, nämligen genom så kallade redaktionella annonser. Det är annonser som ser ut som artiklar, med gul bakgrundsfärg och markerade ”Annons”. De ger ännu högre lässiffror. Man valde att publicera en ny artikel varje vecka. Den som gav flest läsare var artikeln ”Lidingöbor måste kunna lämna i Ropsten”, vilket tydligen var ett populärt ämne. Artikeln fick 878 visningar vilket är nära dubbelt så många som genomsnittet. Det var den tionde mest lästa artikeln under perioden.
Den mest lästa artikeln var Lidingö Nyheters kräfttest som hade över 11 000 läsare under augusti–september. Det är ganska troligt att de läsarna till den artikeln till stor del kommer från hela Sverige, det vill säga utanför Lidingö, eftersom det är vanligt att man googlar på just det ämnet.
Även antalet artiklar under månaden inför valet slog rekord. Under den tiden publicerade tidningen 125 artiklar, nästan fem artiklar om dagen, med rekord den sista veckan före valet med 6–8 artiklar om dagen. En normal vecka publicerar Lidingö Nyheter tre nya artiklar om dagen.
Sammantaget kan man konstatera att en annons eller artikel i Lidingö Nyheter har stor genomslagskraft.