Ingen neddragning av 206:an innan Lidingöbanan fungerar

Debatt20 december 2023 kl 03.416

Vänsterpartiet, både i kommunen och regionen, är kritiska till neddragningar av linje 206 och 221. Så länge Lidingöbanan inte fungerar måste busstrafiken på Lidingö fungera.

Det nya förslaget till bussförändringar, där 206:an får nerdragen trafik, som träder i kraft i juni 2024, riskerar att drabba Lidingöborna hårt. Detta inte minst eftersom linje 221 redan är nedlagd. Det innebär i praktiken att så länge Lidingöbanan inte är i bruk så blir möjligheterna för boende i Baggeby, Mosstorp, Högsätra och Larsberg betydligt sämre.

Inflation, pensionskostnader och minskat resande med kollektivtrafiken har gjort att Region Stockholm måste spara för att inte gå ännu mer back under nästa år, tyvärr. Det är en ekonomisk kris i Region Stockholm, liksom i alla andra regioner. Regeringen tar inte sitt ansvar, de skulle behöva skjuta till betydligt mer statsbidrag för att motverka den ekonomiska krisen i regionerna, vilket de inte vill göra.

Vänsterpartiet ser att regionen, oavsett styre, hade behövt göra vissa nedskärningar i kollektivtrafiken. Så ser den ekonomiska verkligheten tyvärr ut. Moderaterna är ute och säger att med deras politik hade det inte behövts, men det stämmer inte, deras kalkyler är rena fantasier. Vi ser ändå att styret med S, MP och C tar ett större ansvar för helheten i regionen, både för sjukvård och kollektivtrafik. Om vi själva hade fått bestämma hade vi höjt skatten något mer och kunnat lägga 220 miljoner extra för att undvika vissa av dessa nedskärningar.

När det gäller trafikomläggningar är det företaget som kör bussarna och trafikförvaltningen som bestämmer vilka bussar som ska dras in eller läggas om. Vi gör allt vi kan för att förändra situationen, vi har lyft frågan i trafiknämnden att 221 borde återinföras, åtminstone så länge som Lidingöbanan inte fungerar. Den har också varit viktig för att trafikera stora områden såsom Larsberg och Lidingö C. Vi lägger också in förslag om att inte dra ner på turtätheten på 206:an. Ibland lyckas vi komma överens med oppositionen om vi inte får gehör av styret. Exempelvis har vi tillsammans med de borgerliga partierna drivit igenom att utreda en sammankoppling av Spårväg City och Lidingöbanan.

Från Vänsterpartiets sida kommer vi i våra förhandlingar med den styrande rödgröna koalitionen att driva frågan om att ingen neddragning ska göras av turtätheten på linje 206 så länge inte Lidingöbanan är tillbaka och går som vanligt enligt tabell.

Anna Sehlin, regionråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm
Jonas Lundgren, gruppledare för Vänsterpartiet i Lidingö stad

Kommentarer

  1. Hello, I totally agree that the 206 line should not be reduced and I would incline towards increasing the frequency in fact. It unfortunately feels like there is a big gap between the real users and the policy makers in this case. Here are my experiences:

    – I’m a daily user of 206 and since a few days ago (perhaps since the 221 is not operational), the 206 has been extremely crowded.
    – There was no space to even stand on the bus during peak times.
    – The queue of the people trying to take 206 is so long at Ropsten that it takes at least 5 minutes to load all the passengers, which then results in a delay consistently.

    Best regards,
    Ravi

  2. Instämmer åker varje dag med 206 totalt fullt i bussen varje morgon. Hur kan man dra in en hel busslinje i en av Lidingös största bostadsområden! När bussen kommer till Högsätra från Larsberg är bussen redan halvfull! Och när den lämnar Högsätra är bussen helfull! Sedan skall ju det kliva på människor på vägen också! Jag förstår att vi måste spara den det måste ju finnas en möjlighet att sprida nedskärningarna på flera bussturer! Att förseningarna med lidingöbron påverkar 206 är klart men eftersom Larsberg bostadsområde ligger långt från lidingöbanan så använder människor hellre bussen som finns i närheten av bostadsområdet. Passagerarna är inte en typ av människor, dvs vi är i olika åldrar – skolbarn barnfamiljer äldre som måste sitta. Se över logistiken bättre! Nu drabbar nedskärningarna av buss 221 ojämnt. Titta på befolkningstätheten och människors behov och beteende istället för att jämföra sträckningen av Lidingöbanan. Vi är inga kollin som skall bara fraktas fram och tillbaka över Lidingöbron!

  3. Ni skriver att ”Regeringen tar inte sitt ansvar, de skulle behöva skjuta till betydligt mer statsbidrag för att motverka den ekonomiska krisen i regionerna, vilket de inte vill göra.”

    Men varför använder inte det rödgröna regionstyrelsen i Stockholm de drygt 7 miljarder som finns i reserv?

  4. Det sociala livet drabbas.
    Sista bussen går 20:38 från Lidingö centrum fick gå hem 13.12 efter möte med Lidingö Fotoklubb 19:00-21:00
    Man kan inte vara kvar på restaurang Jernet Lidingö Centrum till 22.00
    Får vänner från Stockholm som inte ska ta bilen vill äta och dricka vin på middagen
    Sista bussen går 20:38 från Baggeby
    God Jul och Gott Nytt År blir det om bussarna får rulla!

    1. Gå är väl bra för motionen. Lite osäker på vilken sträcka du menar så jag var tvungen att kolla upp. Baggeby-Lidingö centrum trafikeras ju med byte betydligt längre än så.

      Jag ser att Stadens politiker lyser med sin frånvaro i frågan. Tycker det är ganska lågt. Det vore fint att veta vad mer ni gör än skriver brev i frågan kring att förbättra infrastrukturen på Lidingö.

      1. Hej Anders,
        Jag är en av stadens politiker som ställde en hittills obesvarad fråga i denna tråd:
        – Varför använder inte den rödgröna majoriteten i Regionen sin kassa (drygt 7 miljarder) för att ordna med bussar, istället för att be regeringen om mer pengar?

        Kollektivtrafiken är ett regionalt ansvar. Tar man detta politiska ansvar ingår det att lösa problemet. Inte att gnälla!

        Hälsningar
        Christer Mohlin (M)

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *