Ingen neddragning av 206:an innan Lidingöbanan fungerar

Debatt20 december 2023 kl 03.416
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?
Anna Sehlin, regionråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm
Jonas Lundgren, gruppledare för Vänsterpartiet i Lidingö stad

Kommentarer

  1. Hello, I totally agree that the 206 line should not be reduced and I would incline towards increasing the frequency in fact. It unfortunately feels like there is a big gap between the real users and the policy makers in this case. Here are my experiences:

    – I’m a daily user of 206 and since a few days ago (perhaps since the 221 is not operational), the 206 has been extremely crowded.
    – There was no space to even stand on the bus during peak times.
    – The queue of the people trying to take 206 is so long at Ropsten that it takes at least 5 minutes to load all the passengers, which then results in a delay consistently.

    Best regards,
    Ravi

  2. Instämmer åker varje dag med 206 totalt fullt i bussen varje morgon. Hur kan man dra in en hel busslinje i en av Lidingös största bostadsområden! När bussen kommer till Högsätra från Larsberg är bussen redan halvfull! Och när den lämnar Högsätra är bussen helfull! Sedan skall ju det kliva på människor på vägen också! Jag förstår att vi måste spara den det måste ju finnas en möjlighet att sprida nedskärningarna på flera bussturer! Att förseningarna med lidingöbron påverkar 206 är klart men eftersom Larsberg bostadsområde ligger långt från lidingöbanan så använder människor hellre bussen som finns i närheten av bostadsområdet. Passagerarna är inte en typ av människor, dvs vi är i olika åldrar – skolbarn barnfamiljer äldre som måste sitta. Se över logistiken bättre! Nu drabbar nedskärningarna av buss 221 ojämnt. Titta på befolkningstätheten och människors behov och beteende istället för att jämföra sträckningen av Lidingöbanan. Vi är inga kollin som skall bara fraktas fram och tillbaka över Lidingöbron!

  3. Ni skriver att ”Regeringen tar inte sitt ansvar, de skulle behöva skjuta till betydligt mer statsbidrag för att motverka den ekonomiska krisen i regionerna, vilket de inte vill göra.”

    Men varför använder inte det rödgröna regionstyrelsen i Stockholm de drygt 7 miljarder som finns i reserv?

  4. Det sociala livet drabbas.
    Sista bussen går 20:38 från Lidingö centrum fick gå hem 13.12 efter möte med Lidingö Fotoklubb 19:00-21:00
    Man kan inte vara kvar på restaurang Jernet Lidingö Centrum till 22.00
    Får vänner från Stockholm som inte ska ta bilen vill äta och dricka vin på middagen
    Sista bussen går 20:38 från Baggeby
    God Jul och Gott Nytt År blir det om bussarna får rulla!

    1. Gå är väl bra för motionen. Lite osäker på vilken sträcka du menar så jag var tvungen att kolla upp. Baggeby-Lidingö centrum trafikeras ju med byte betydligt längre än så.

      Jag ser att Stadens politiker lyser med sin frånvaro i frågan. Tycker det är ganska lågt. Det vore fint att veta vad mer ni gör än skriver brev i frågan kring att förbättra infrastrukturen på Lidingö.

      1. Hej Anders,
        Jag är en av stadens politiker som ställde en hittills obesvarad fråga i denna tråd:
        – Varför använder inte den rödgröna majoriteten i Regionen sin kassa (drygt 7 miljarder) för att ordna med bussar, istället för att be regeringen om mer pengar?

        Kollektivtrafiken är ett regionalt ansvar. Tar man detta politiska ansvar ingår det att lösa problemet. Inte att gnälla!

        Hälsningar
        Christer Mohlin (M)

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *