
Andreas Gruber driver Hemköp i Breviks centrum sedan fyra år. Andreas Gruber har en gedigen erfarenhet från livsmedelsbranschen. Han gillar utmaningar och har tidigare arbetat inom Coop, ICA och Vi-gruppen, varit butikschef i flera butiker och driftschef för sex butiker, för Coop Tyresö bland annat.
– Min utmaning är att möta kundens förväntningar, säger Andreas. Jag ägnar mycket uppmärksamhet till att lyssna på kunderna och frågar vad de förväntar sig. Vi måste vara lyhörda på vad som efterfrågas, annars kommer vi aldrig att lyckas.
Kunderna i Brevik och Högberga kan vara ganska olika. Det finns de som jagar extrapriser, samtidigt som andra vill att det ska finnas färsk hummer i delikatessen. Det kräver att det finns en bredd i sortimentet.
– När vi tillträdde hade vi en långsiktig plan, och vi har gjort många förändringar till det bättre, berättar Andreas Gruber. Det tar tid att förändra en livsmedelsbutik, och det är bra att man känner in vilka förändringar som är i behov av att göras, så man inte gör fel.
– Vi har byggt om, vi har byggt ut och gjort en godisavdelning, faktiskt den största på Lidingö och sett över priserna. Nu har vi mycket konkurrenskraftiga priser. Vi slår till och med Willy’s på många varor.
– Hemköp har fördelaktiga inköpspriser så det ska inte vara något problem att hålla en bra prisnivå, säger Andreas. Det ska inte löna sig att åka tre kilometer fram och tillbaka för att spara ett par tior. Matkassen ska inte kosta mer hos oss, dessutom slipper man besväret och köerna i den stora lågprisbutiken.
– Mitt mål är att göra om den här affären till en butik anpassad för Högberga- och Breviksborna. Det ska kännas som ”vår affär”, inte som vilken Hemköpsbutik som helst, säger Andreas Gruber.
Tidigare fanns både post och spelbutik i Breviks centrum, något som naturligtvis hjälper till att dra folk till butiken. Posten har flyttats till ICA Käppala, vilket många i Brevik och Högberga tycker är synd.
– Det är klart att jag skulle vilja ha posten här, säger Andreas Gruber, även om det inte är lönsamt i sig. Men det skapar mer kundgenomströmning. Bäst för de som bor här vore om Högberga- och Breviksbornas post låg här och Käppala- och Gåshagabornas postombud fanns i Käppala, men det är inget som jag kan bestämma.
– Jag är övertygad om att den här satsningen kommer att lyckas. Den här butiken har kapacitet för dubbla omsättningen mot vad den tidigare har haft, avslutar Andreas Gruber övertygande.