I samarbete med Lidingö Näringsliv presenterar vi ett antal Lidingöföretag som beskriver hur de klarar Coronakrisen. Exemplen är hämtade från Lidingö Näringsliv debatt på facebook.
Mibbis: Hjälp oss överleva…

… säger Panteha Khosravi som driver Mibbis på Stockholmsvägen.
– Vi har just fått in hela den nya vårkollektionen som visas på våra skyltdockor i våra butiksfönster och på Instagram, så att alla kunder kan se hur ser den ut.
Det är bara att ringa om storlekar, färger etc och vi kör hem dina kläder med Näringslivbilen, som är helt gratis och i rådande situation har vi 40 procent rabatt på allt du köper.
– Jag ser att många tittar in genom skyltfönstret och står där länge och tittar men är rädda för att komma in. Ring på dörrklockan så kan jag komma till dörren och visa kläderna på gatan. Du kan också ringa och boka en ”egen tid”, där du är ensam i butiken och i lugn och ro gå omkring och titta och prova. Självklart kommer jag att hålla avstånd.
– Nu är verkligheten här, och vi behöver allt stöd vi kan få, men vill också att du som kund hittar fina härliga vår- och sommarkläder som kan bringa lite glädje i dessa tider.
M& C Gardinateljé:
Vi är extra försiktiga just nu …

… säger Monica Segerstörm, gardinmakare och Klara Gannerström, tapetserare
som driver M & C Gardinateljé och möbelverkstad i Baggeby.
–
Vi har inte märkt någon nämnvärd ordernedgång, men känner en viss oro när
vi ska hänga gardiner i hemmen. Vi ber kunden att inte vara hemma och vi har
munskydd, handskar och handsprit för att skydda både oss och kunderna så mycket
som möjligt. Monica börjar närma sig "karantänålder” och Klara är gravid,
så vi är nu extra försiktiga just nu.
Men vi fortsätter vårt jobb som vanligt för vi kan ju inte lägga ner
verksamheten, då blir det inga intäkter.
–
De har också varit svårt för oss att få hem tyger från våra
underleverantörer, eftersom de flesta finns i England, speciellt svårt har det
varit med fårskinn.
–
I vår ateljé och verkstad kan kunder också komma och titta på tyger. Vi
talar oftast med kunden först och lägger då ut olika förslag på ett bord så
kunden kan titta i lugn och ro medan vi är på distans.