I samarbete med Lidingö Näringsliv presenterar vi ett antal Lidingöföretag som beskriver hur de klarar Coronakrisen. Exemplen är hämtade från Lidingö Näringsliv debatt på facebook.
Anderssons Blomsterhandel: Än så länge, peppar, peppar, ramlar beställningar in …

… säger Ann-Therese Levin, som driver
Anderssons Blomsterhandel i Torsvik.
– Jag har många kunder som är äldre och de vågar
inte komma till butiken, så nu kör jag hem till dem. Det innebär lite nya typer
av beställningar som att leverera jord och blommor till blomsterlådor.
– En del äldre vill inte gå ut, men tycker att det är viktigt att ha fint på
sina släktingars gravar nu till påsk, så de ger mig i uppdrag att åka dit med
blommor och göra fint. När det är klart skickar jag ett foto via telefonen, så
att de får se hur det ser ut. Känns mycket meningsfullt.
- Butiken är idag bara öppen mellan kl 10.00 och 12.00 och det är inte många
som kommer in, de allra flesta ringer och beställer blommor. Jag har idag inga
blommor i butiken, så kunderna beställer vad de vill ha och jag levererar nästa
dag. Tror att jag tappat 40–50 procent av min försäljning och jag vet inte hur
det kommer att gå framöver, om vi inte får leveranser från Holland. Det sägs
att de ger bort sina blommor där, till sjukvårdspersonal.
– Blommor till bröllop och andra stora fester är borta, det är endast till
begravningar som det fortfarande behövs. Eftersom jag är ett litet handelsbolag
får jag inte permitteringsstöd, så det är lite tufft men jag har många
stamkunder, så jag hoppas det kommer gå bra.
Elon Ljud och bild: Klart minskat antal kunder …

… säger Johan Nord som tillsammans med och Peter Fasten (som inte är med på bilden) driver Elon Ljud och Bild i Lidingö Centrum.
– Vi har betydligt mindre antal kunder och försäljningen på stora TV-apparter dyker då man i kristider inte köper dyra sällanköpsvaror utan fokuserar på det som är nödvändigt.
– Som en konsekvens av detta har vi har sett en kraftigt ökad efterfrågan på dataskärmar, datakablar, tangentbord, skrivare, bläckpatroner, allt sådan som man behöver för att skapa en hemarbetsplats. Webbkamerorna är helt slut, så det märks verkligen att Lidingöbor arbetar hemifrån.
– Vi ser nu över vår verksamhet och vår personal och vi följer Lidingö Centrums förslag till kortare öppettider och hoppas givetvis att detta vänder snart.