“Färjeskam” utanför Lidingö

Debatt15 juli 2019 kl 10.244

Alla dessa kryssningsfartyg som passerar Lidingö, särskilt nu på sommaren är en av vår tids absolut största miljöbovar. Fler borde få upp ögonen för vad dessa gigantiska oljebrännare ställer till med i vårt närområde.

Flygskam är en sak, färjeskam är större.

Henry Duhs

Kommentarer

  1. Bra där! Svart rök som lämnar en fet sotig yta på allt, båten, huset mm.
    Varför ska dom in till innersta city?
    Varför får dom använda dåligt drivmedel?
    Dom lämnar mkt lite pengar efter sig dessutom…..all inclusive ombord!

  2. Enligt en FN-rapport släpper textilindustrin ut mer i luften än flyg och sjöfart gör tillsammans!!!

  3. Ordet måttfullhet saknas ofta i debatten och jag kommer istället att tänka på ’hybris’. Bygg dig allt större boningar/fartyg och mer och mer.
    Den ursprungliga känslan av häpnad och nästan vördnad jag hade som barn när de stora vackra vita kryssningsfartygen saka kommer inseglande på Lilla Värtan utanför Fjäderholmarna har stegvis övergått till andra funderingar. Hur länge kan det fortsätta så med allt större och större fartyg på farleden till Stockholm innan något händer? En oljekatastrof här vore ett mardrömslikt scenario. Vilken beredskap finns om det som inte får inträffa ändå händer? Och på senare tid har även insikten ökat om att utsläppen från fartygen vida överträffar flygets negativa påverkan i miljöhänseende. Det är inte hållbart med en sådan utveckling och kan därför inte heller vara ekonomiskt försvarbart.

  4. Bengt,

    Det stämmer säkert att teko-industrin smutsar ner i stor omfattning.

    Jag misstänker dock att det är fler människor på jorden som använder kläder än som reser med kryssningsfartyg för att se nya platser på sin fritid.

    Troligen finns det många sätt att minska teko-industrins miljöpåverkan.

    Vad gäller kryssningstrafiken in till Stockholm kan dessa fartyg börja med att köra på bättre bränsle, inte släppa ut avloppsvattnet i Östersjön som har ett medeldjup på cirka 50 meter.

    Vidare kan man ställa sig frågan varför dessa fartyg överhuvudtaget ska köra in hela vägen in till central Stockholm när det finns alternativa hamnar.

    Detta gäller naturligtvis även Viking och Silja som inte måste in till Stockholm.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *