Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning
med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Henry Duhs
Bra där! Svart rök som lämnar en fet sotig yta på allt, båten, huset mm.
Varför ska dom in till innersta city?
Varför får dom använda dåligt drivmedel?
Dom lämnar mkt lite pengar efter sig dessutom…..all inclusive ombord!
Enligt en FN-rapport släpper textilindustrin ut mer i luften än flyg och sjöfart gör tillsammans!!!
Ordet måttfullhet saknas ofta i debatten och jag kommer istället att tänka på ’hybris’. Bygg dig allt större boningar/fartyg och mer och mer.
Den ursprungliga känslan av häpnad och nästan vördnad jag hade som barn när de stora vackra vita kryssningsfartygen saka kommer inseglande på Lilla Värtan utanför Fjäderholmarna har stegvis övergått till andra funderingar. Hur länge kan det fortsätta så med allt större och större fartyg på farleden till Stockholm innan något händer? En oljekatastrof här vore ett mardrömslikt scenario. Vilken beredskap finns om det som inte får inträffa ändå händer? Och på senare tid har även insikten ökat om att utsläppen från fartygen vida överträffar flygets negativa påverkan i miljöhänseende. Det är inte hållbart med en sådan utveckling och kan därför inte heller vara ekonomiskt försvarbart.
Bengt,
Det stämmer säkert att teko-industrin smutsar ner i stor omfattning.
Jag misstänker dock att det är fler människor på jorden som använder kläder än som reser med kryssningsfartyg för att se nya platser på sin fritid.
Troligen finns det många sätt att minska teko-industrins miljöpåverkan.
Vad gäller kryssningstrafiken in till Stockholm kan dessa fartyg börja med att köra på bättre bränsle, inte släppa ut avloppsvattnet i Östersjön som har ett medeldjup på cirka 50 meter.
Vidare kan man ställa sig frågan varför dessa fartyg överhuvudtaget ska köra in hela vägen in till central Stockholm när det finns alternativa hamnar.
Detta gäller naturligtvis även Viking och Silja som inte måste in till Stockholm.
I Köpenhamn kopplas kryssningsbåtarna till elkablar.
Märkligt att det inte görs i Värtan.
anita Lalander