Bilden är från sommaren 1922. Den stora pålkranen med en 10 tons hejare slår ner de grova runda betongrören som förs ner till sjöbotten. Hitom kranen sänks stora betong- och stenfundament som vilande på pålhuvudena bär upp brons stålkonstruktion. Ett provisoriskt järnvägsspår har lagts ut i Ropsten för byggnadsarbetet. Södra Lidingöbanans lilla ångfärja Herserud har just lagt till vid södra färjeläget med passagerare från södra Lidingö. Carl-Henrik Ankarbergs samlingar.
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning
med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Det första fotografiet av brobygget 1922 fick jag för länge sedan av min frus morbror, Oscar Ahle’n, som liksom sin bror Anders var anställda hos Grun & Bilfinger. (Carl-Henrik gjorde en kopia av bilden). Patrik A Edgren