
Har just återvänt från Willys. Vid kassan blev det strul. Kunden efter mig började lasta på varor på bandet samtidigt som jag böjde mig ned för att plocka upp mina varor från Willys röda kundvagn. ”Det här går inte”, protesterade jag. Då makade hon på sina varor. Jag fortsatte plocka upp från vagnen – många ryggböjningar för 22 små varor.
När jag var klar erbjöd hon sig att ställa tillbaka min kundvagn. Jag sa ’tack' av bara farten, men märkte samtidigt att det fattades en ”nästa kund” markör mellan våra varor.
”Jag har också en,” sa hon och försvann utan sina varor. (Vad det nu skulle betyda?) Jag orkade inte säga något till kassörskan. Måste lasta över mina varor i dramaten och passa bussen. Hemma har jag kollat kvittot extra.
Så fräckt. Att utnyttja att många äldre ser sämre och kan ha t.ex något rörelsehinder. Så bråttom behövde kunden inte ha att det blir oreda vid kassan.
Var det kanske avsikten?!
Efter att ha kollat kvittot vid hemkomsten försökte jag ringa affären för att tala med den butiksansvarige om den episod som jag här beskrivit är vanligt förekommande eller om, vilket jag tror, personalen gör vad de kan för att eliminera sådana incidenter. Jag fick då telefonbesked att numret jag hade ringt var tillfälligt avstängt. Det blev en debattartikel istället.
Det finns alltså all anledning för kunder, inte bara äldre, att se upp vid betalning, oavsett vilken affär man befinner sig i.