En bild berättar: Lidingös första busslinje

Den första Elfviksbussen fotograferad vid Kyrkviken 1925. Chaufför Erik Pettersson och konduktör Olle Borgelin 12 år (son till ägaren).
Historia6 juni 2021 kl 05.331

Lidingös första busslinje gick mellan Kyrkviken och Elfvik och startades 1923 av droskägare Sigfrid Borgelin.

Kollektivtrafiken på ön hade fram tills dess bestått av Norra och Södra Lidingöbanan, ångfärjorna Ropsten – Islinge och Ropsten – Herserud/Torsvik samt några ångbåtslinjer. Borgelin bedrev droskrörelse på ön och kände väl till trafikbehoven. På Elfvikslandet fanns vid den här tiden flera stora jordbruk med många anställda och sommarvillor hade växt upp längs Kyrkvikens stränder. Det fanns således underlag för en buss som tog passagerare från Norra banans ändhållplats vid Kyrkviken ut mot Elfvik.

Den första Elfviksbussen (bild ovan) var av mycket enkelt slag – en lastbil med presenning som tak med plats för 2x6 passagerare sittande på bänkar längs sidorna. De första åren pågick trafiken endast sommartid och bussen vände vid Ester Sundströms handelsbod Fredriksborg (vid avfarten till Fågelöudde) eftersom vägens sista del fram till Elfviks gård var privat.  

1927 var det dags för en ny buss, som nu gick ända fram till Elfvik. Omkring 1930 utökades trafiken till att gälla hela året, med flera turer per dag. Borgelin fick också uppdrag att ordna skolskjuts eftersom Elfviks skola lagts ned och barnen nu skulle gå i Klockargårdens skola.  

Buss nr två - ett lastbilschassi av märket Chevrolet, med busskaross från Arvika karosserifabrik.  Fotograferad vid Elfviks gård 1927. Chaufför Hjalmar Feldt. Den sommarlovslediga konduktören Olle hade hunnit fylla 14.

Den tredje Elfviksbussen var av det amerikanska märket International, togs i bruk 1929 och användes fram till andra världskriget.  

Den tredje bussen fotograferad vid Elfviks gård 1929 med chauffören Carl Hagen.  

Elfviksbussarna hade garage i bottenvåningen på familjen Borgelins villa Stockholmsvägen 97. Där fanns också en bensinmack.  Sigfrid Borgelin sålde bussföretaget till Stockholms läns omnibussbolag 1936.

En bild berättar ...
är ett samarbete mellan ”Bildspanarna” på Lidingö Hembygdsförening/Museum och Lidingö Nyheter.

Vi visar en historisk bild i tidningen ungefär en gång i månaden. Besök gärna Lidingö Museum, Lejonvägen 26A i centrum, när det öppnar igen. Just nu är det tyvärr stängt. Genom museet kan du leta efter gamla bilder i museets bildarkiv. Om du vill skicka in ett bidrag är du välkommen. Mejla till info@lidingonyheter.se

Kommentarer

  1. Jättetrevlig historia! Tack Margareta! Fina bilder! Särskilt att första bussen endast gick till Fredriksborg för att resten av vägen till Elfvik var privat! Då fick man gå resten av vägen! Och så pojken Olle som var så liten, men också med på andra bilden!

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *