Coviddelegationen sätter munskydd på Lidingöprofiler

Lidingö18 april 2021 kl 05.41

Covidfaran är långt ifrån över. Och vi kan ännu inte vila trygga i att vaccinets ankomst innebär ”back to normal”. Det kommer att ta tid innan samhället hittar tillbaka, innan vi återigen bekymmerslöst tar varandra i hand och kramas när vi träffas. Pandemin är inne på sitt andra år och det är lätt att tröttheten låter oss slarva med säkerhetsåtgärder, rekommenderad hänsyn och försiktighet.

Tillsammans måste vi fortsatt stå på tå för att ge medborgare och vårdgivare andrum. Vi måste vara försiktiga, mer omtänksamma och visa mer hänsyn. I omtanke om vår nästa måste vi ta ansvar för att ge pandemins vågor så lite näring som möjligt, för vi vill inte uppleva en tredje våg. Eller en fjärde.

”Coviddelegationen” är ingen myndighet
Det är ingen officiell samhällsinstans eller statsfinansierad apparat som jobbar på uppdrag av FHM.  Coviddelegationen föddes ur reklammakarna Lennart Söderblom och Mikael Ahlséns lunchdiskussioner om pandemins uddlösa samhällsinformation som adresserade riskminimering och social avhållsamhet. ”En kul allvarlig grej, så att säga”, säger Mikael. ”Vi lekte initialt med det självklara allvaret och drog det till sin spets, nästan som skräckpropaganda”, tillägger han. ”Coviddelegationen blev både en Facebookgrupp och ett Instagramkonto, där flera inlägg testades med gott bifall.

Sluta nonchalera allvaret
”Idag vet alla att vi måste visa hänsyn; hålla avstånd, tvätta händerna, hosta i armvecket och hålla oss hemma om vi känner några som helst symptom”, förklarar Lennart. ”Budskapet har nått fram, men alla följer inte John. Vi måste sluta nonchalera allvaret. Vi kan inte gå på hemmafester eller trängas i köpcentrum samtidigt som muterade varianter av coronaviruset nu har börjat sprida sig. Vaccinet har kommit, men det tar längre tid än beräknat. Medierna rapporterar om trötthet i kommunikationen där budskapet möjligen når ut, men inte in. Så varför inte försöka göra något åt det. För vi är ju människor som begåvats med förmågan att tänka. Låt oss bevisa det för varandra”, tillägger han.

Lidingö är först ut i Sverige
Medvetenhet startar i dig själv. Hemma. I närområdet. Tillsammans med stöd från lokala leverantörer av media och tryck (GUSOs lokala utomhustavlor och Printproffset), eget foto samt mer eller mindre kända Lidingöprofiler har Moco Network (som Lennart och Micke kallar sin konstellation) producerat en kampanj som uppmanar folk att ”inte dela med sig” av smittan. ”Kampanjen är helt oberoende, men tanken är att idé och manér ska intressera andra regioner eller kommuner att delta i uppropet,”, säger Lennart och välkomnar Sveriges kommuner. ”Vi har färdiga idéer och konceptmall för att göra detta till något större”, tillägger han och välkomnar vakna stakeholders att ta kontakt.

Varje lokal aktör har lokala profiler. Ulf Brunnberg, Mattias Sunneborn, Nea Flyborg, Mimmi Arn Ytterberg och Cecilia Grahn är några av de lokala profiler som både ger trovärdighet åt budskapet och kraft åt den lokala förankringen.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *