Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning
med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
För Lidingö Vänner
Anders Ulfvarson
Anders Ulfvarson
Förvånad, någon???
Med hur hög täthet skall vi bygga på Lidingö? Går pengarna före boendemiljön? I ursprungsförslaget till om- och tillbyggnad av Högsätra låg tätheten på ca. 200 lägenheter per hektar. enligt min grova uppskattning. I det reviderade förslaget har det bantats till ca. 75 lägenheter/ha. (jmfr området Gula husen/Brf Kantarellen med ca 90 lägenheter/ha.) Det går naturligtvis att tränga in mångdubbelt fler lägenheter på denna yta.Ju fler desto högre markpris och mer pengar i stadskassan. Men är det så vi vill bygga på Lidingö. Det reviderade förslaget ger dessutom en mer blandad bebyggelse och befolkning vilket nog de flesta uppskattar. .Även ungdomar som flyttar till Högsätra.
Det finns minst flera kommentarer till detta du skriver
1) ”Kvalitetsprogrammet”, som innebär en kraftig bantning av bebyggelsen, är inte kommunicerat med medborgarna på ett sätt som är likvärdigt med det tidigare presenterade planprogrammet. Det innebär för de flesta som följer stadsbyggnadsprojekten en överraskning. Är det så vi väntar oss att representativ demokrati ska fungera?
2) Självklart ska inte allt ”bara” handla om pengar. Men rivningen av hela det gamla Högsätrahuset är inte gratis. Det blir svårt att ta ut fullt pris för radhusen om våra ungdomar ska få råd att flytta in där.
3) Vi får sämre kollektivtrafik till och från Lidingö med nuvarande låga byggande – det som ibland kommuniceras som ”bra som det är” än vi skulle få med en normal stadsbyggnad i närheten av Stockholm.
4) Om en adekvat medborgardialog indikerar att lidingöbor vill ha låg exploatering oavsett kostnader för oss skattebetalare, så kan Lidingö Vänner givetvis acceptera det. Vår invändning är att flertalet lidingöbor är vilseledda av den givna informationen. ”Vårt Lidingö” är exempel på det.
Det är naturligtvis viktigt att förändringar i ett planprogram kommunicera och behandlas riktigt. Diskussionen om Högsätras utformning har pågått en längre tid och är ingen nyhet. Detaljplanen för området går ju ut till samråd i slutet av detta året, så den är ju inte antagen ännu.
Ekonomin i projektet är viktig men det är även boendemiljön. Nu är det en betänklig slagsida åt det ekonomiska hållet då man avfärdar förslaget utan att diskutera för- och nackdelar i den planmässiga utformningen. Det nya är mer öppet och varierat. En god boendemiljö är inte gratis men motsatsen kan få långsiktiga ekonomiska konsekvenser, som vi har sett från en del områden som byggdes under miljonprogrammet. År 2022 har vi val och då kan väljarna få säga sin mening. Vissa politiker kanske brände sig när dom propagerade för att bygga motsvarande sex Dalénum mellan Centrum och Torsvik.
Beträffande kollektivtrafiken till och från Lidingö så är den på gränsen till överbelastad (när Coronan är över) på södra Ön. Det är trafiken mellan södra och norra Ön som brister. Den stora missen gjordes när man inte drog Lidingöbanan genom Centrum. Det är nu viktigt att knyta ihop Högsätra med Larsberg. Den tidigare föreslagna gångbron över spåren verkar tyvärr vara borta.
P.S. Våra ungdomar kanske får råd att flytta in i flerbostadshusen som skall byggas i Högsätra och när dom blivit litet äldre och bildat familj så kanske radhusen lockar.