Här är ytterligare bilder från Lidingöbanan som kommit in från läsare.
HumlegårdenHumlegården.Lidingötåget vid Humlegården. Godståg i mitten av bilden möter buss och spårvagn vid Ropsten, Juli 1965. Foto: Dan-Erik Göransson från boken Stockholms järnvägar. Ropsten 1960-tal. Ropsten 1960-tal. Godstrafik på Lidingöbron vid Ropsten. Ropsten april 1974. Foto: Jan Lindahl.
Näst sista bilden på lok 200 är inte godstrafiken, nya bron har aldrig haft godstrafik. Den uppmärksamme ser att buffertar och normalt koppel borttagna ersatta med ett Atlas centralkoppel. I detta skick för att dra SL tjänstevagnar och var avsedd att bli ombyggd för uppgifter i tunnelbanan. SL ville skrota loket byggt av ASEA 1929.
Blev inte så utan är idag såld till NetRail som har loket som ett minnesmärke vid kontoret/anläggningen i Skånska Påarp. En gammal Lidingögrabb blir glad varje gång till/från kontoret och kanske kommer loket åter någon gång till ön.
Den var venetiansk röd.
Näst sista bilden på lok 200 är inte godstrafiken, nya bron har aldrig haft godstrafik. Den uppmärksamme ser att buffertar och normalt koppel borttagna ersatta med ett Atlas centralkoppel. I detta skick för att dra SL tjänstevagnar och var avsedd att bli ombyggd för uppgifter i tunnelbanan. SL ville skrota loket byggt av ASEA 1929.
Blev inte så utan är idag såld till NetRail som har loket som ett minnesmärke vid kontoret/anläggningen i Skånska Påarp. En gammal Lidingögrabb blir glad varje gång till/från kontoret och kanske kommer loket åter någon gång till ön.
Det är också ny strömavtagare på loket.