Ett slag i luften mot cement – som ett slag mot rosa enhörningar

Tänkt bild av hur det kommer att bli.
Debatt5 juni 2024 kl 03.206
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?
Gabor Sebastiani, gruppledare Centerpartiet

Kommentarer

  1. Det är häpnadsväckande hur sådana stora frågor helt missad av de styrande partierna.

    Som jag radade upp i en tidigare kommentar så har flera riktigt stora smällar tagits av lidingöborna under Källenfors styre. Jag är förvånad hur det lyckas få fortsätta.

    Att skylla på att man enligt hierarkier i landet inte har mandat känns väl förlegat. Den som inte kan påverka sin närhet har helt misslyckats om man syftar enbart till tilldelade mandat. Det måste finnas andra diplomatiska medel att använda för påtryckningar. Annars sitter man helt i händerna på andra.

    Det är ett enormt misslyckande att bro och Lidingöbanan stått stilla såpass länge. Ingen formell ursäkt utan det kommer några försök till överslätande. Nu har vi nästa fråga. Prima utsikt från Milles går i graven med grov industri och hundratals tunga transporter till dem. Ni som är beroende av tunnlarna för bilåkande kommer märka av det.

    Räknar tyvärr inte med att styret kommer att få bort dessa silos med tanke på tidigare frack recors. Till er med dyrköpt utsikt i Torsvik och Herserud, beklagar sorgen.

  2. Höga nummer på Louddsvägen funkar som jämförelseobjekt för Lidingö i brist på annat. Vindarna är oftast västliga i Stockholm. Hur är det t.ex. ställt med luftkvaliteten över tid öster om Lövholmen där cementdepån nu är belägen?

  3. Enligt Socialdemokraterna så är ALLA partier inklusive Centern helt 100% överens om att detta skall ske. Så varför Centerpartiet påstår en massa i detta debattinlägg är helt klart underligt, speciellt som man ingår i den styrande delen av Regionen (som styr över detta) och Stockholm Stad (som också har sin fot med i detta). Center fäller krokben på sig själva, precis som hela miljörörelsen helt uppenbart gör? ”Planerna ligger fast. Det viktiga är att Cementa klarar miljöprövningen”, säger Jan Valeskog (S), stadsbyggnadsborgarråd i Stockholm. (Källa: https://www.svd.se/a/3M948e/jan-valeskog-hoga-byggnader-i-vartahamnen-far-accepteras)

    Som motivering anser Stockholm Stad att den s.k. Energihamnen är bättre lämpad än Liljeholmen eftersom ”Utredning har visat att bostäder och cementdepå inte är lämplig att samlokalisera.” (Källa: https://vaxer.stockholm/omraden/stadsutvecklingsomraden/norra-djurgardsstaden/energihamnen/) – udda hur man får till det att 1800 NYA lägenheter vid Liljeholmen är mera skyddsvärd än de redan befintliga beståndet i Norra Djurgårds Staden, Hjorthagen, Ropsten och Lidingö. Och då har vi inte ens kommit till Frihmanen och området där som skall bebyggas med vad? 30.000 bostäder och säkerligen lika många arbetsplatser.

    Noterar också att i Energihamnen har det inte lämnats någon plats för Snabbspårväg mellan Lidingö (Ropsten) och Stockholm City. Således vet alla partier att ”NK Expressen” aldrig skall byggas eftersom ”alla partier är överens” enligt styrande Socialdemokrater.

    Observera att denna betongstation skall stå där i 50 (femtio) år – så det är inget tillfälligt utan en synnerligen permanent placering som givet allt som är känt kommer lämna mycket tydliga avtryck på natur och möjligheter att bygga bostäder. Bygg denna betongstation, och inget kommer byggas i dagens frihamn då ingen vill bo där – som dom själva skriver ”Utredning har visat att bostäder och cementdepå inte är lämplig att samlokalisera.” – om inte det säger något om 50 års miljöpåverkan så vet jag inte vad.

    De största byggena runt Stockholm är Bromma flygplats och marken efter Södra Snabbspårvägen (om den blir av osv – men bevisligen är det Där den mesta obebyggda marken finns). På Lidingö kan jag inte se något jättebygge, och som sagt, välj om man vill bebygga Frihamnen – man kan uppenbarligen inte kombinera bostäder och cementstationer, det har man själva kommit fram till.

    Noterar att Heidelberg har i sitt underlag ansett att det finns två alternativa placeringar – men själva valt att plocka bort dessa, och inte ens vågar ange dessa.

    Lägg stationerna på pråmar och se till att de ligger där det byggs och inte tvärt om, för i Ropsten = motorvägstrafik till Södra och Västra Stockholm för byggen av vad som nu än skall byggas.

  4. Lars; Har skrivit på en annan tråd om cementdepån att gamla Pripps bryggeriet vid Ulvundabron (Mälaren) skulle kunna vara en lämplig placering. Lastkajer finns och stora fartyg har lossat där i alla år. Närmare Bromma flygplats kommer Du inte.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *