45 körde för fort, 15 förlorade körkortet

Lidingö24 mars 2021 kl 14.306
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?

Kommentarer

  1. Av alla 30 skyltningar man genomfört måste väl Kottlavägen vara den man förvånas mest över, hade man bestämt att ett visst antal km skulle skyltas ner och så hade man några hundra meter över som behövdes skyltas ner?
    Det är öppna fält på båda sidor om vägen, vägen är rak så bättre sikt går inte att få och det ör ju inte direkt nån småbarns skola där. 30% kör dit på moppe/bil, 30% får skjuts, 30% med buss, resten på annat sätt

    Är det månne samma sluga beslutsfattare som bestämde om snabbcykelvägen på Näset som varit framme igen?

    1. Ursäkta, ett dödsfall på 50 år då eller? Och av en mc som körde vårdslöst? Tror du han hade brytt sig om det var 30, 50 eller 70?

  2. Hade önskat att man gjorde en kontroll på Kottlavägen där 30 råder sen lång tid tillbaka för alla skolelever till Skärsätra skola och overgångsstället vid Kottlasjön! Har bott på Kottlavägen i över 50 år och upplever att väldigt många kör mer än 50-70. Folk blir arga när man försöker svänga in på sin egen tomt. Det har för övrigt blivit mycket mer trafik!

  3. Svårt att hålla reda på alla ändringar av hastighetsgränserna nu. Det verkar som att man byter några då och då i st f att göra en totalöversyn och införa dom ett visst datum. Och då med en tydlig infokampanj. Man vill ju nå ut med ändringarna, eller….?
    Vid varje ändring borde den nya fartskylten kompletteras med en stor extraskylt om att ändringen är gjord för att uppmärksamma bilisten. Har man kört på ön i många år (i mitt fall mer än 50) ”vet” man ju vilka fartgränser som gäller och uppmärksamheten ägnas mer åt medtrafikanterna. T ex alla dessa nya ”triangelfordon” som inte verkar ha samma koll på omgivningen.

  4. Det räcker inte att vara mer eller mindre uppmärksam i trafiken. Det gäller att ha full koll på både trafikmärken och regler och inte minst alla som befinner sig på eller vid vägen, med eller utan fordon. Hela tiden! Stora extra skyltar som komplement till fartskyltarna vore att klä trafikmiljön med både hängslen och livrem. Den kan vara snårig nog ändå och det skulle bara leda till att man inte såg skogen för alla träd, så att säga. Att tro sig veta hur det är på en viss vägsträcka eller korsning bara för att ingenting hänt just där på ett halvt sekel är rent ut ut sagt dumdristigt. När det oförutsedda händer sker det snabbt och helt utan förvarning. Då kan farten vara avgörande för utgången – smärre incident eller total olycka. Tack för fartbegränsningarna! Gärna fler 30-skyltar och fartkontroller på ön!

  5. Varför är det ingen som ifrågasätter varför polisen vägrar oss några få områdespoliser som jobbar mot kriminella men då det gäller att bötfälla fortkörare finns hur många poliser som helst. Uniformerade poliser som används i hela Norrmalm ger oss falsk trygghet och kommer inte åt den brottslighet som verkligen bekymrar oss. Jag har pratat med många poliser som ”visar sig” bl.a. i Lidingö centrum och dom är hit kommenderade för att vara ”trygghetsskapande” och har nästan ingen kunskap om lokala förhållanden.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *