154 dagar och 7,7 milj kr

Lidingö12 februari 2024 kl 05.193

Lilla Lidingöbron skulle ha öppnat den 11 september 2023. Nu har det gått 154 dagar sedan dess. Och antalet dagar ökar för varje dag...

En normal dag reser 15 000 personer med Lidingöbanan. 15 000 x 154 = 2 310 000 passagerare som alltså inte kunnat åka med Lidingöbanan över bron sedan 11 september 2023. Och den siffran ökar för varje dag...

Enligt stadsdirektör Daniel Broman kostar ersättningsbussarna 50 000 kr per dygn. Om den siffran är korrekt skulle notan för Lidingö eller regionen (staden och SL är inte överens om vem som ska betala kalaset) nu gå på 7,7 milj kr. Och ökar för varje dag...

I fredags kom nyheten att staden och SL nu är överens om hur de ska lösa problemet. Lidingö Nyheter kommer fortsätta att räkna dagar, passagerare och pengar tills tågen rullar över bron igen.

Kommentarer

  1. Bra att ni belyser detta. Så trött på det slarv av enorma proportioner som får pågå. Förstår inte hur folk kan få sitta kvar efter detta.

  2. Kostnaden för samhället blir dock så mycket större. Finns en del intressanta studier på detta bland annat ”tid är pengar” beställd av Svensk Kollektivtrafik. Lär röra sig om stora förluster främst för företag på Lidingo och företag som anställt folk från Lidingö. Ersättningstrafiken rullar ej i tid rusningstid och busstrafiken har också mycket förseningar.

  3. Tack Andreas för din bevakning av kostnader.
    Listan på kostnader för misslyckade projekt kan göras lång.. några exempel:
    Den berömda cykelbanan på Norra Kungsvägen för några år sedan… allt vi fick var en faktura på ca 4 miljoner.
    Gåshagaleden bullerplanket.. dålig sikt olyckor, byggmaterial sönderkört!
    I mitt område ny asfalt nya gupp saknades pga leveranstid. Provisoriska gupp i 5 månader ca kostnad 100.000 kr. Planering!!!

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *