NÄRINGSLIV

Hittar du inte din artikel?
Du har kommit till rätt sida, den ligger bara längre ner. Scrolla nedåt. 

Elvaruhuset tar nya vägar

Foto: Katarina Palmstierna
Foto: Katarina Palmstierna

 NÄRINGSLIV  7 januari 2019 kl 08.04
– Min mor, som arbetade på Interplast i Gåshaga, där de ofta hade behov av en elektriker, tyckte att det var ett yrke som skulle passa mig. Pappa som jobbade på AGA som verkstadsmontör, tyckte att jag skulle gå på AGA-verkstadsskola, men så blev det alltså inte, berättar Mats Leksell som är ägare av Elvaruhuset.
Efter några som serviceingenjör på AGA började jag jobba i företaget Elektrotekniska och köpte succesivt in mig där.  Med tiden delades bolaget upp och jag och min fru Ann-Charlotte köpte loss Elvaruhuset som då låg i Lidingö Centrum. När kommunen tog över våra lokaler och byggde centrumet flyttade vi 1998 hit till Islinge Hamnväg, säger Mats.
– Det var lite tufft i början men efter några år blev utvecklingen bara bättre och bättre och vi har haft en god utveckling.
– För tre år sedan kom dock näthandeln och det blev stark priskonkurrens.
LED-belysning gjorde också sitt intåg och marknaden ändrades snabbt. Vi var tvungna att tänka om.

Mats Leksell, ägare till Elvaruhuset. Mats Leksell, ägare till Elvaruhuset.

– Förr kom kunderna in för att köpa glödlampor, nu kommer de in för att diskutera belysningslösningar och el-problem. De vill också ha hjälp med att installera LED-belysning vilket är lite mer tekniskt komplicerat. Därför har vi under en period samarbetat med elfirman Com El för att komplettera och förstärka varandras verksamheter.

– Vi märker också att alltmer belysning är kopplat till smartphones och datorer och vi får dessutom ofta frågor om datorservice, säger Mats. Så vi har nu utvecklat ett samarbete med ett dataserviceföretag, Miaxel Nätverksinstallationer. De finns numera i våra lokaler där de har en serviceverkstad för privatpersoner och företag.
Det är många kunder som vill ha hjälp med ljussättning i hemmet eller på kontoret och där samarbetar vi med Lighthouse som utför professionell ljussättning i trädgårdar, hem och kontor. Det senaste tillskottet i vår utveckling är ett samarbete med Nillus som är professionell inredare och jobbar även med ljussättning i samband med inredning. Detta har också inneburit att vi förutom vårt vanliga lamp- och belysningssortiment satsat på lite mer avancerade armaturer och belysningsanläggningar.

– Alla måste anpassa sig efter teknikutvecklingen och efter kundernas önskemål och behov. Vi har haft lyckan att utvecklats bra, men mest stolt är Mats över att han som kommer från en arbetarfamilj kunnat göra en resa och skapa ett eget lönsamt företag.
– Det jag tycker om är att serva kunder och försöka förstå deras behov, men mest av allt gillar jag att vara entreprenör, säger han.
– Denna resa ska inte sluta nu när jag och min fru går mot en arbetsfriare tid eftersom vår son Dennis, glädjande nog, vill ta över verksamheten. Han har jobbat i Elvaruhuset några år och är självlärd och kan verkligen sitt hantverk.
Förr var 90 procent av kunderna män över 50 år och köpte elprylar och ljuskällor för att fixa hemma själva. Nu är 50 procent av kunderna kvinnor, varav 30 procent är under 40 år och de köper lampor och service för belysning och inredning i hemmet. Vi servar privat- och företagskunder företrädesvis från Lidingö, Sollentuna, Djursholm och Danderyd.
 

– Det är svårt att ta betalt för konsultationer i butiken, förklarar Mats. Kunderna har inte så många ställen att vända sig till när det gäller att få svar på frågor om installationer och olika problem. Men vi hjälper gärna till inom ramen för vad som är tillåtet för privatpersoner att göra själva och får då ofta olika typer av belysningsuppdrag på kuppen.
– Vi har inga relationer med Lidingö stad, men de handlar här ibland, säger Mats. De har aldrig frågat hur det är att driva företag på ön. Vi tycker det är bra att Lidingö Centrum ska utvecklas, Lidingö behöver det – all verksamhet är bra och vi behöver dessutom fler restauranger och Lidingöbanan till centrum.
Parkeringen utanför oss är helt undermålig och det är djungelns lag som gäller. Parkeringsförbud på måndagar är inte så bra, då vi är fler företag som har vår verksamhet här i veckorna. Och man tycker att plogbilen borde komma då, men det gör den inte, vilket är ett evigt problem. 

– Vår vision är att sälja mer kvalitet och helhetslösningar hellre än kvantitetsprodukter från Kina, som ganska snart hamnar på soptippen. Den ambitionen motverkas tyvärr av internethandeln där endast lågt pris prioriteras och därmed efterföljande butiksdöd, avslutar Mats.

Katarina Palmstierna

FÖRETAGSFAKTA
Företagsnamn: Elvaruhuset i Lidingö AB
Startades: 1931
Av vem: Folke Persson
Hur många anställda: 5
Kontor/lokaler: Islinge Hamnväg
Omsättning: 9 milj kr
Kunder: Cirka 25 000/år

Kommentarer

hemköp populärt i brevik

 NÄRINGSLIV  1 januari 2019 kl 00.01
Andreas Gruber driver Hemköp i Breviks centrum sedan fyra år. Andreas Gruber har en gedigen erfarenhet från livsmedelsbranschen. Han gillar utmaningar och har tidigare arbetat inom Coop, ICA och Vi-gruppen, varit butikschef i flera butiker och driftschef för sex butiker, för Coop Tyresö bland annat.

– Min utmaning är att möta kundens förväntningar, säger Andreas. Jag ägnar mycket uppmärksamhet till att lyssna på kunderna och frågar vad de förväntar sig. Vi måste vara lyhörda på vad som efterfrågas, annars kommer vi aldrig att lyckas.

Kunderna i Brevik och Högberga kan vara ganska olika. Det finns de som jagar extrapriser, samtidigt som andra vill att det ska finnas färsk hummer i delikatessen. Det kräver att det finns en bredd i sortimentet.

– När vi tillträdde hade vi en långsiktig plan, och vi har gjort många förändringar till det bättre, berättar Andreas Gruber. Det tar tid att förändra en livsmedelsbutik, och det är bra att man känner in vilka förändringar som är i behov av att göras, så man inte gör fel.

– Vi har byggt om, vi har byggt ut och gjort en godisavdelning, faktiskt den största på Lidingö och sett över priserna. Nu har vi mycket konkurrenskraftiga priser. Vi slår till och med Willy’s på många varor.

– Hemköp har fördelaktiga inköpspriser så det ska inte vara något problem att hålla en bra prisnivå, säger Andreas. Det ska inte löna sig att åka tre kilometer fram och tillbaka för att spara ett par tior. Matkassen ska inte kosta mer hos oss, dessutom slipper man besväret och köerna i den stora lågprisbutiken.

– Mitt mål är att göra om den här affären till en butik anpassad för Högberga- och Breviksborna. Det ska kännas som ”vår affär”, inte som vilken Hemköpsbutik som helst, säger Andreas Gruber.

Tidigare fanns både post och spelbutik i Breviks centrum, något som naturligtvis hjälper till att dra folk till butiken. Posten har flyttats till ICA Käppala, vilket många i Brevik och Högberga tycker är synd.

– Det är klart att jag skulle vilja ha posten här, säger Andreas Gruber, även om det inte är lönsamt i sig. Men det skapar mer kundgenomströmning. Bäst för de som bor här vore om Högberga- och Breviksbornas post låg här och Käppala- och Gåshagabornas postombud fanns i Käppala, men det är inget som jag kan bestämma.

– Jag är övertygad om att den här satsningen kommer att lyckas. Den här butiken har kapacitet för dubbla omsättningen mot vad den tidigare har haft, avslutar Andreas Gruber övertygande.