NÄRINGSLIV

Hittar du inte din artikel?
Du har kommit till rätt sida, den ligger bara längre ner. Scrolla nedåt. 

LOVIK en pärla på Elfvik

 NÄRINGSLIV  19 mars 2019 kl 07.51
Doften av nybakat bröd
Doften av nybakat bröd välkomnar gästerna på Villa Lovik och på Brödfabriken kan du som privatperson eller som mötesgäst få baka dina drömmars bröd eller bakverk, givetvis med hjälp av ett proffs, säger hotelldirektör Magnus Thorell.
 
Brödfabriken
2015 startade man ”Brödfabriken” som varje morgon bakar allt bröd till konferensanläggningen. Det som är kvar efter dagen har man som konferens- eller privatkund möjlighet att köpa. Mest populär den berömda Lovikslimpan.
 
Historien om Villa Lovik
1893 byggde Häradshövding Cronholm, Villa Metsola – en trävilla med tinnar och torn och ett vackert lusthus på Elfvikslandets höjder.
Villan brann ner 1929 men lusthuset klarade sig och Villa Lovik byggdes som
privatbostad av och till Stockholmsarkitekten Theodor Kellgren.
1955 blev det Lidingös första kursgård som idag drivs av Stockholm Meeting Selection, som även driver Bosön Hotell & Konferens. Hotelldirektör är sedan 2011, Magnus Thorell.
 
Konferensgäster
Villa Lovik har idag 64 hotellrum som sedan 2011 alla har genomgått en helrenovering. 
– Vi har en fantastisk utsikt, vacker matsal med atmosfär, och underbart god mat. För konferensgästerna och kan vi dessutom erbjuda trevliga och avkopplande bakkvällar och andra typer av event. Vi är ofta fullbokade, säger Magnus.
 
Utveckling mot privatpersoner
– Magnus jobbar också hårt tillsammans med marknadschefen Vanja Vilbern,  för att utveckla den privata marknaden och vill bygga en bastu, SPA och en poolavdelning för att kunna erbjuda weekendpaket för privatpersoner,  ihop med bakning av bröd eller hemlagade småpizzor. Förra någon helg sedan startade vi också med brunch på söndagar och det blev snabbt fullbokat! Alla är välkomna de kommande söndagarna, även barnvagnar och hundar, säger Vanja.
 
Samarbeten
– Vi samarbetar med de andra konferensanläggningarna, speciellt med Skogshem & Wijk och Rönneberga och ”lånar” rum och annat när det behövs, vi har olika nischer så vi konkurrerar inte direkt med varandra, säger Magnus.

Personal
– Vår personal är underbar och vi har många skolungdomar över 16 år som arbetar extra hos oss. De bor på Lidingö, trivs bra hos oss och stannar ofta under hela gymnasietiden. De allmänna kommunikationerna kunde gått lite oftare och även senare på kvällen för att det skulle bli lättare att ta sig hit, säger Magnus.
 
Vår vision
– Vi ökar omsättningen hela tiden och vår vision är att vara ett levande hotell och en mötesplats på Lidingö för både konferens- och privatkunder, med Brödfabriken där man kan baka, poolavdelningen där man kan koppla av, lusthuset för de som vill gifta sig och födelsedagsmiddagar i vår fina och vackra matsal, avslutar Magnus.

Katarina Palmstierna

FÖRETAGSFAKTA
Anläggningsnamn: Villa Lovik på Elfvik
Ägare: Torbjörn Blomqvist,
Drift: Stockholm Meeting Selection AB
Hotelldirektör: Magnus Thorell
Startades: 1955 startade kursgården
Hur många anställda: 12 personer plus extrapersonal
Antal rum: 64 stycken
Omsättning: 21 miljoner

Företagsamheten i topp på Lidingö

 NÄRINGSLIV   11 mars 2019 kl 07.05
Den 7 mars i år publicerade Svenskt Näringsliv deras årliga rapport om företagsamheten i Sverige med mätningarna från 2018. Syftet med rapporten är att titta på hur många personer som har ett juridiskt eller strategiskt ansvar för ett företag. Mätningen räknar en person som företagsam om den antingen har en F-skattsedel, är delägare i ett aktivt handelsbolag eller är VD alternativt ordinarie styrelsemedlem i ett aktivt aktiebolag.

Enligt rapporten hade 2018 det lägsta antalet nya personer som blev företagsamma sedan mätningarna började göras för tio år sedan. Trots det var Lidingö den kommun som hade näst högst nyföretagsamhet. Den enda kommunen som hade ett högre antal nya företagsamma invånare var Danderyds kommun. Lidingö behåller andraplatsen från föregående år då staden också placerade sig näst högst efter Danderyd. Nyföretagsamheten har överlag gått tillbaka i 17 av 21 län, men där det i de övriga fyra länen endast varit marginella ökningar.

Malin Rosenqvist, näringslivschef, lämnar följande kommentar angående rapporten på stadens hemsida:
– Det är glädjande att se att Lidingö fortfarande ligger på en stark andraplacering. Lidingö ligger också högre än övriga delar av landet då det gäller kvinnligt företagande. Att stimulera och underlätta nyföretagande och entreprenörskap är också ett fokusområde i stadens näringslivspolicy där vi samarbetar aktivt med öns företagarföreningar.

Daniel Källenfors (M), ordförande i kommunstyrelsen, lämnar följande kommentar angående rapporten på stadens hemsida:
– Det är mycket positivt att Lidingö är näst bäst i Sverige på nyföretagandet. Näringslivet är det som skapar välstånd och det är mycket positivt att Lidingöborna är framgångsrika företagare. Staden kommer även fortsatt arbeta med att förbättra förutsättningarna för våra Lidingöföretagare.

 Jonas Lejon

Mor & dotter med konst & hantverk i generna

 NÄRINGSLIV  4 mars 2019 kl 07.45
Camilla Hoffman, har en gedigen designutbildning, med Beckmans Reklamskola, Grafikskolan, kurser i träteknik på Capellagården och glasteknik på Orrefors, samt kurser i kalligrafi, papperstillverkning, bokbinderi, marmorering med mera.
Hon har jobbat på reklambyråer och även haft en egen designbyrå i Stockholm i många år, där hon arbetade med grafisk formgivning, design och illustration. 
 
– Med tiden tyckte jag dock att datorn tog över det konstnärliga arbetet, jag ville skapa mer mina med händer, säger Camilla.
 
Camilla började fundera på vilket konsthantverk hon ville arbeta med och började samtidigt leta efter en lokal på Lidingö. Rammakaren på Stockholmsvägen skulle lägga ned och göra sig av med sin lokal. 
 
– Den lokalen visade sig vara för stor, men i och med den kontakten kom jag på, att det var rammakare jag ville bli, tillägger Camilla. 
 
Så småningom hittade jag en passande lokal på Torsvikssvängen 1. Jag anlitade en duktig, pensionerad rammakare som läromästare, och med tiden blev jag  självständig konstinramare.
 
Redan efter något år började Camillas dotter Jannike praktisera i verkstan och de har nu arbetat tillsammans i över tio år. Under 2019 kommer Jannike ta över som ägare medan Camilla trappar ner successivt.
 

Även Jannike har en gedigen konsthantverksutbildning både med textil inriktning från Capellagården och måleri från Ölands Folkhögskola. Hon har dessutom en fil kand i företagsekonomi och konstvetenskap. Hon har erfarenhet som projektkoordinator på konstmässan Supermarket Artfair i Kulturhuset och hon har jobbat med utställningar och events på Södra Teatern.
 
När hon arbetat 5 000 timmar som rammakare hade hon möjlighet att ta ett gesällbrev i konstinramaryrket, vilket hon gjorde hösten 2018. Till våren kommer hon att gå vidare och ta mästarbrevet, vilket är det högsta beviset på yrkesskicklighet inom ett specifikt hantverk.
– Sedan blir det promovering i Stockholms Stadshus säger hon stolt.
 
Jannike är också mycket intresserad av hur man kan återanvända material och har därför pluggat ”Återbruksdesign”, i Eskilstuna, vilket hon har stor nytta av i Ramverkstan.

– Eftersom vi gillar återbruk, sparar vi på gamla ramar och annat material som vi kan använda i olika sammanhang, säger Jannike.
 
– I verkstan finns prover på säkert över 600 olika ramlister som vi köper i långa längder, och kapar till själva efter behov. Likadant med glas och passepartoutkartong som vi också anpassar och skär till på plats utifrån varje unik inramning, säger Camilla. Vi renoverar också trasiga ramar, och har kontakt med en konservator på Lidingö som kan rengöra och laga själva konstverken.
 


Drivkraften för bägge två är det kreativa arbetet, hantverket och kundkontakten. – Kunderna har alltid något att berätta om sina bilder och föremål som de vill rama in, och man får ofta höra en intressant historia, säger Camilla.
 
– De köper en del på auktion eller internet, de ärver konst, de har varit på resor, eller så har barnen har målat något fint. Då kommer de till oss för att få tips och råd; sätta på nytt glas eller fräscha upp gamla tavlor med en ny ram.
 
Ofta ”räddar” vi konstverk, det vill säga byter ut gammal gulnad papp och passepartouter som med tiden kan förstöra konstverket på grund av gifter i pappen. De är ju certifierade konstinramare och följer Glasbranschföreningens alla regler.
– Vi använder endast åldersbeständig, miljöcertifierad papp och kartong. Även träet i ramlisterna är FSC-certifierat, påpekar Jannike.
 
Ramverket har flera tusen kunder, mestadels privatkunder, men även företag, institutioner, gallerier, museer och konstföreningar.
 
– Vi är mycket måna om att ta oss tid för varje kund, och för oss är varje konstverk unikt.  Det blir som en utmaning vid varje inramning och vi behöver använda vår kreativitet och yrkeskunnande hela tiden. Vi är stolta över att våra kunder är så positiva och tycker att vi är, trevliga, professionella, kreativa och gör ett bra jobb, säger Camilla 
 
– Vi försöker att utvecklas hela tiden genom vidareutbildning, tävlingar och kontakt med kollegor och leverantörer, tillägger Jannike.
 
Både Camilla och Jannike är även själva konstnärer och Jannike är med i Föreningen Lidingökonstnärerna. Hon jobbar gärna med collage och textil. För en tid sedan hade hon en separatutställning på Stockholms Stadsbibliotek, och i samband med detta fick hon mängder med gamla böcker som skulle slängas.
Det blev många intressanta collage efter det.
 
Camilla målar i akvarell och tusch och har haft ett antal utställningar genom åren.
 
Utvecklingen av företaget har gått bra, och för ett par år sedan flyttade företaget till andra sidan Torsvikssvängen, till en större och ljusare lokal med skyltfönster. Där kunde även kunderna lättare parkera. 
 
– Vår vision är att vara en kreativ ramverkstad med kunden och konsten i fokus, säger Jannike. På sikt vill vi även kunna utveckla verksamheten och ordna konstnärsträffar och utställningar. Men först och främst vill vi vara professionella hantverkare med nöjda kunder, avslutar hon.

Katarina Palmstierna
 

FÖRETAGSFAKTA
Företagsnamn: Ramverket & Co (Akvatint AB)
Startades: 2004
Av vem: Camilla Hoffman
Vem äger bolaget: Camilla Hoffman och Jannike Simonsson
Hur många anställda: 2
Kontor/lokaler: Torsvikssvängen 4
Omsättning: 1-2 miljoner kr
Hur många kunder: Flera tusen

Lärande i Ur och Skur

Harriet Gute är rektor på I Ur och Skur-skolan.
Harriet Gute är rektor på I Ur och Skur-skolan.

 NÄRINGSLIV  21 februari 2019 kl 07.33
Harriet Gute jobbade på I Ur och Skur förskolor i flera år innan hon startade Utsiktens I Ur och Skur-skola. Hon är fortfarande ägare och rektor. 

– Vi ville utveckla konceptet och 1994 startade vi två förskoleavdelningar och en förskoleklass i Villa Karlhäll på Elfvikslandet och efter 4 år hade vi en åldersblandad klass upp till årskurs 3, säger Harriet.
 
– 1997 blev vi trångbodda och vi ville fortsätta till årskurs 5, så vi började leta efter nya lokaler och efter långt letande hittade vi marken vid Kyrkviken, som vi till slut fick arrendera och tillsammans med en byggherre fick vi ett tillfälligt bygglov på tio år. För oss var det viktigt att skolan skulle ligga mitt i naturen och Kyrkviken var bästa platsen, dessutom nära vattnet och med en strålande utsikt, så namnet fick även fortsättningsvis vara Utsikten.
 
Förskolan utökade då sin verksamhet i de gamla lokalerna och fortsatte där fram till för två år sedan när flytten av förskolan gick till ”Yttringe” förskolas gamla lokaler på Grönbyvägen, då kommunen la ner sin förskola där.


Konceptet bygger på friluftsliv, utomhuspedagogik och kunskap om naturen. Lärandet är upplevelsebaserat och bygger mycket på att barnen får undersöka och ställa frågor. Barn som rör sig, mår bra och lär sig bättre. Rörelse är därför ett viktigt inslag i Ur och skur-skolan.
 
– Vi lär oss i naturen och vi vill att våra elever ska uppleva och lära med alla sinnen och därför lägger vi undervisningen i dess naturliga miljöer, såsom till exempel geografi och naturkunskap, då vi lägger lektionerna ute, berättar Harriet. Det ska vara upplevelsebaserat lärande och det handlar också mycket om att skapa och återskapa. Vi spelar teater, bygger, målar och har alltid ett miljövänligt tänk i alla vi gör.
 
– Vi har det mesta av idrotten ute, redskapsgymnastiken hyr vi in oss i idrottslokal cirka tio veckor om året för och det blir många utedagar för våra elever. Ekologisk mat, en vegetarisk dag och egen kock, uppskattas av både elever och föräldrar. Vi har vuxit från en liten till en stor verksamhet som jag är stolt över, säger Harriet.
 
Så småningom fick skolan ett permanent tillstånd och en ny ägare och då ville de
köpa marken för att säkra skolans framtid, men de hade ju bara skolpengen, så det var inte lätt att finansiera. Till slut lyckades de samla ett antal finansiärer och idag äger de både mark och lokaler och har byggt ut från 30 till 108 barn och upp till årskurs 6.
 


– Kontakten med kommunen har varit bra, men vi tycker att den blivit sämre senast åren, säger Harriet. Det har varit problem då vi inte blivit involverade i till exempel när tennisklubben skulle bygga och man stängde av infartsvägen till vår skola, säger Harriet. Kommunen har bytt personal flera gånger och man vet aldrig riktigt vem man ska tala med.
 
– Vi skulle också vilja vara med på kommunens informationsmöten tillsammans med alla rektorer, vi tycker inte att det ska vara skillnad på kommunala och privata skolor – alla är ju Lidingöbarn och det är samma skattepengar vi talar om, säger Harrriet. Naturligtvis behöver de även ha andra möten med de skolor de är huvudman för, men många skolutvecklingsfrågor kan diskuteras tillsammans för bäst utveckling.
 
Av skolans personal är 60 procent Lidingöbor och deras största konkurrensfördel är att de är en liten skola med små klasser och att de jobbar två och två: fritidsledare och lärare.
 
– Vi konkurrerar med löner, vi är lärartäta och barnen kommer alltid i första rummet, säger Harriet. Min vision är att fortsätta att utveckla konceptet med fortsatt kvalitet. Vi har inte fullt idag i alla klasser, då det är konkurrens och ekonomin för privatskolor är tuff. Som företag kan vi ju inte gå back.
 
– Nu är vi glada för att den nya majoriteten vill säkerställa lika behandling för kommunala och privata skolor. Före jul var de här på besök för att skaffa sig en bild av vilka behov vi har och det är mycket bra, avslutar Harriet.

Text och bilder: Katarina Palmstierna

FÖRETAGSFAKTA
Företagsnamn: I Ur och Skur Utsikten skola
Startades: 1994
Av vem: Harriet W Guter som också är rektor
Vem äger bolaget: Familen Guter
Hur många anställda: 36 personer, plus 2 extra resurser
Kontor/lokaler: Kyrkviksstigen 3-9 och förskola på Grönbyvägen 3
Omsättning: 16 miljoner kr
Hur många elever och barn: 108 elever, årskurs 1–3 och 54 barn i förskola

Staden bjöd Lidingöföretagare på frukost

 NÄRINGSLIV  20 februari 2019 kl 08.09
Lidingö stad bjöd in till företagarfrukost på stadshuset i går tisdag. Föreläsare var Heléne Olsson från framtidsforskarföretaget Kairos Future.
 
Cirka 100 besökare hade kommit till stadshuset och minglet var intensivt under frukosten innan föreläsningen började.
 
Birgitta Sköld  (LP), ordförande i omsorgs- och socialnämnden, ersatte en influensasjuk Daniel Källenfors hälsade alla företagare välkomna och Daniel Broman, utbildningschef och tf stadsdirektör, berättade kort om stadshusets ombyggnad.
 
Heléne Olsson gav besökarna flera inblickar i framtiden: allt från att USA:s ekonomi mattas av och går in i en recession till att ABBA åker på turné med sina Abbatarer. Men vi fick också flera handgripliga råd vad man ska satsa på och inte. 

Andreas Lindberg
 

Heléne Olsson från Kairos Future.
Heléne Olsson från Kairos Future.

Hotellet med bästa läget

 NÄRINGSLIV  13 februari 2019 kl 07.10
Alexander Karpilovski kom till Sverige från det då ännu inte självständiga Ukraina i samband med ”augustikuppen” i det forna Sovjetunionen den 19 augusti 1991, som i stället ledde till unionens upplösning och Ukrainas självständighet. Han var då exekutiv producent för en film om Raoul Wallenberg.
 
– När vi först kom till Sverige bodde vi på olika flyktingläger men efter drygt två år på skolbänken fick vi uppehållstillstånd och möjlighet att flytta till Lidingö och Högsätra, berättar Alexander. Idag äger han och hans fru Viktoria Lidingö Arena Hotell.
 


Lidingö Arena Hotell startades 1975 och var då ett litet lägenhetshotell med rum och pentry. Det var på den tiden stor brist av brevbärare på ön och ett sätt att locka hit dem var att erbjuda dem boende på lägenhetshotellet. Postväsendet förändrades dock och bristen på brevbärare försvann. 1993 byggdes lägenhetshotellet om till tio hotellrum.
 
1996 fick Alexander sitt första jobb i Sverige på Lidingö lägenhetshotell. Hans första uppgift var att städa hela hotellet, som då var ganska nedslitet.
– Jag glömmer aldrig när jag fick min första lön, då åkte hela familjen till Kreta – det var stort, för det hade varit en tuff tid, minns Alexander.
 
Hotellet var på den tiden kraftigt nedgånget och hade dåligt med kunder.
– Ägaren var inte speciellt intresserad av verksamheten, så jag skötte allt och jobbade dygnet runt och alla dagar på året, fortsätter Alexander, som länge hade sett att det fanns en potential.
 


– 1999 fick jag och Viktoria möjlighet att köpa ut hotellverksamheten, säger han. Vi började planera för framtiden och spara pengar. Så när Försäkringskassan flyttade 2014 och vi fick ta över lokalerna, byggde vi till 15 rum, år 2015.
 
– Vi fick lite bidrag av fastighetsägaren och när allt var klart hade jag 200 000 på kontot – det var inte mycket, men vi hade klarat det, tillägger Alexander stolt.
2018 flyttade Nordea som hade haft bankkontor i huset. De tog chansen och förvandlade lokalen på bottenvåningen till lobby, frukostmatsal och några mötesrum. Viktoria jobbar som arkitekt på sin egen arkitektfirma ”VK arkitektur”. Det bidrog mycket eftersom hon har ritat och designat hela hotellet.
 
– Nästan all vinst har hela tiden gått in i bolaget för utveckla hotellet och vi har inga lån, berättar Alexander.
Idag är hotellet totalrenoverat. Några rum har fortfarande pentry, så det går att stanna lite längre än vanlig övernattning.
 
För Alexander är den stora drivkraften att jobba med människor och personligt bemötande.
 
– Det är roligt och jag driver inte hotellet bara för pengarna skull, säger han. Vi har planer för att i framtiden få hit fler företags- och konferenskunder, vi är ju nära Stockholm och håller just nu på att färdigställa två konferensrum. Vi har också ansökt om serveringstillstånd.
 


Det unika med Lidingö Arena Hotell är att det har bästa läget på Lidingö, precis vid bron och alla bussar går hit. Dessutom är det helt nyrenoverat och fräscht med en trevlig reception och en härlig frukostmatsal. I huset finns garageparkering. Receptionen används också som utställningslokal för konst.
 
– Vi skulle gärna ha en mötesplats för småföretagare på ön som kan komma hit och ta en kaffe och utbyta erfarenheter och business, säger Alexamder. Vi hoppas också få tillstånd att sommartid öppna en uteservering utanför receptionen.
 
– Min vision är att vara bästa och ”närmaste” hotellet på Lidingö med trivsel, bra service och vettiga priser, summerar Alexander.

Det finns lokaler som eventuellt blir lediga på andra platser i huset och då hoppas Alexander att kunna överta dessa så att de kan få 50-60 rum så småningom.

Katarina Palmstierna
 

FÖRETAGSFAKTA
Företagsnamn: Alfa Hotel, rese och reklambyrå AB
Anläggningsnamn: Lidingö Arena Hotell
Adress: Stockholmsvägen 35A, Lidingö
Startades: 1996
Vem äger bolaget: Viktoria och Alexander Karpilovski
Hur många anställda: 3-4
Antal rum: 31 stycken
Omsättning: 5,2 miljoner kr

Elvaruhuset tar nya vägar

Foto: Katarina Palmstierna
Foto: Katarina Palmstierna

 NÄRINGSLIV  7 januari 2019 kl 08.04
– Min mor, som arbetade på Interplast i Gåshaga, där de ofta hade behov av en elektriker, tyckte att det var ett yrke som skulle passa mig. Pappa som jobbade på AGA som verkstadsmontör, tyckte att jag skulle gå på AGA-verkstadsskola, men så blev det alltså inte, berättar Mats Leksell som är ägare av Elvaruhuset.
Efter några som serviceingenjör på AGA började jag jobba i företaget Elektrotekniska och köpte succesivt in mig där.  Med tiden delades bolaget upp och jag och min fru Ann-Charlotte köpte loss Elvaruhuset som då låg i Lidingö Centrum. När kommunen tog över våra lokaler och byggde centrumet flyttade vi 1998 hit till Islinge Hamnväg, säger Mats.
– Det var lite tufft i början men efter några år blev utvecklingen bara bättre och bättre och vi har haft en god utveckling.
– För tre år sedan kom dock näthandeln och det blev stark priskonkurrens.
LED-belysning gjorde också sitt intåg och marknaden ändrades snabbt. Vi var tvungna att tänka om.

Mats Leksell, ägare till Elvaruhuset. Mats Leksell, ägare till Elvaruhuset.

– Förr kom kunderna in för att köpa glödlampor, nu kommer de in för att diskutera belysningslösningar och el-problem. De vill också ha hjälp med att installera LED-belysning vilket är lite mer tekniskt komplicerat. Därför har vi under en period samarbetat med elfirman Com El för att komplettera och förstärka varandras verksamheter.

– Vi märker också att alltmer belysning är kopplat till smartphones och datorer och vi får dessutom ofta frågor om datorservice, säger Mats. Så vi har nu utvecklat ett samarbete med ett dataserviceföretag, Miaxel Nätverksinstallationer. De finns numera i våra lokaler där de har en serviceverkstad för privatpersoner och företag.
Det är många kunder som vill ha hjälp med ljussättning i hemmet eller på kontoret och där samarbetar vi med Lighthouse som utför professionell ljussättning i trädgårdar, hem och kontor. Det senaste tillskottet i vår utveckling är ett samarbete med Nillus som är professionell inredare och jobbar även med ljussättning i samband med inredning. Detta har också inneburit att vi förutom vårt vanliga lamp- och belysningssortiment satsat på lite mer avancerade armaturer och belysningsanläggningar.

– Alla måste anpassa sig efter teknikutvecklingen och efter kundernas önskemål och behov. Vi har haft lyckan att utvecklats bra, men mest stolt är Mats över att han som kommer från en arbetarfamilj kunnat göra en resa och skapa ett eget lönsamt företag.
– Det jag tycker om är att serva kunder och försöka förstå deras behov, men mest av allt gillar jag att vara entreprenör, säger han.
– Denna resa ska inte sluta nu när jag och min fru går mot en arbetsfriare tid eftersom vår son Dennis, glädjande nog, vill ta över verksamheten. Han har jobbat i Elvaruhuset några år och är självlärd och kan verkligen sitt hantverk.
Förr var 90 procent av kunderna män över 50 år och köpte elprylar och ljuskällor för att fixa hemma själva. Nu är 50 procent av kunderna kvinnor, varav 30 procent är under 40 år och de köper lampor och service för belysning och inredning i hemmet. Vi servar privat- och företagskunder företrädesvis från Lidingö, Sollentuna, Djursholm och Danderyd.
 

– Det är svårt att ta betalt för konsultationer i butiken, förklarar Mats. Kunderna har inte så många ställen att vända sig till när det gäller att få svar på frågor om installationer och olika problem. Men vi hjälper gärna till inom ramen för vad som är tillåtet för privatpersoner att göra själva och får då ofta olika typer av belysningsuppdrag på kuppen.
– Vi har inga relationer med Lidingö stad, men de handlar här ibland, säger Mats. De har aldrig frågat hur det är att driva företag på ön. Vi tycker det är bra att Lidingö Centrum ska utvecklas, Lidingö behöver det – all verksamhet är bra och vi behöver dessutom fler restauranger och Lidingöbanan till centrum.
Parkeringen utanför oss är helt undermålig och det är djungelns lag som gäller. Parkeringsförbud på måndagar är inte så bra, då vi är fler företag som har vår verksamhet här i veckorna. Och man tycker att plogbilen borde komma då, men det gör den inte, vilket är ett evigt problem. 

– Vår vision är att sälja mer kvalitet och helhetslösningar hellre än kvantitetsprodukter från Kina, som ganska snart hamnar på soptippen. Den ambitionen motverkas tyvärr av internethandeln där endast lågt pris prioriteras och därmed efterföljande butiksdöd, avslutar Mats.

Katarina Palmstierna

FÖRETAGSFAKTA
Företagsnamn: Elvaruhuset i Lidingö AB
Startades: 1931
Av vem: Folke Persson
Hur många anställda: 5
Kontor/lokaler: Islinge Hamnväg
Omsättning: 9 milj kr
Kunder: Cirka 25 000/år

hemköp populärt i brevik

 NÄRINGSLIV  1 januari 2019 kl 00.01
Andreas Gruber driver Hemköp i Breviks centrum sedan fyra år. Andreas Gruber har en gedigen erfarenhet från livsmedelsbranschen. Han gillar utmaningar och har tidigare arbetat inom Coop, ICA och Vi-gruppen, varit butikschef i flera butiker och driftschef för sex butiker, för Coop Tyresö bland annat.

– Min utmaning är att möta kundens förväntningar, säger Andreas. Jag ägnar mycket uppmärksamhet till att lyssna på kunderna och frågar vad de förväntar sig. Vi måste vara lyhörda på vad som efterfrågas, annars kommer vi aldrig att lyckas.

Kunderna i Brevik och Högberga kan vara ganska olika. Det finns de som jagar extrapriser, samtidigt som andra vill att det ska finnas färsk hummer i delikatessen. Det kräver att det finns en bredd i sortimentet.

– När vi tillträdde hade vi en långsiktig plan, och vi har gjort många förändringar till det bättre, berättar Andreas Gruber. Det tar tid att förändra en livsmedelsbutik, och det är bra att man känner in vilka förändringar som är i behov av att göras, så man inte gör fel.

– Vi har byggt om, vi har byggt ut och gjort en godisavdelning, faktiskt den största på Lidingö och sett över priserna. Nu har vi mycket konkurrenskraftiga priser. Vi slår till och med Willy’s på många varor.

– Hemköp har fördelaktiga inköpspriser så det ska inte vara något problem att hålla en bra prisnivå, säger Andreas. Det ska inte löna sig att åka tre kilometer fram och tillbaka för att spara ett par tior. Matkassen ska inte kosta mer hos oss, dessutom slipper man besväret och köerna i den stora lågprisbutiken.

– Mitt mål är att göra om den här affären till en butik anpassad för Högberga- och Breviksborna. Det ska kännas som ”vår affär”, inte som vilken Hemköpsbutik som helst, säger Andreas Gruber.

Tidigare fanns både post och spelbutik i Breviks centrum, något som naturligtvis hjälper till att dra folk till butiken. Posten har flyttats till ICA Käppala, vilket många i Brevik och Högberga tycker är synd.

– Det är klart att jag skulle vilja ha posten här, säger Andreas Gruber, även om det inte är lönsamt i sig. Men det skapar mer kundgenomströmning. Bäst för de som bor här vore om Högberga- och Breviksbornas post låg här och Käppala- och Gåshagabornas postombud fanns i Käppala, men det är inget som jag kan bestämma.

– Jag är övertygad om att den här satsningen kommer att lyckas. Den här butiken har kapacitet för dubbla omsättningen mot vad den tidigare har haft, avslutar Andreas Gruber övertygande.