I snart tre år har ISS har haft i uppdrag av Lidingö stad att leverera matlådor till äldre i Servicehus eller eget boende på Lidingö,efter tidigare leverantören SODEXO. Det har fungerat bra i stort efter en del inkörsprobem i början.Problemet, som ibland uppstår, är att ISS chaufför misslyckas, eller har svårt att komma in i porten på Pyrolavägen med porttelefon till de boendes lägenheter.
Den här helgen blev jag utan matlådor både lördag den 13 och fredag den 14 maj just på grund av att chauffören ej kunde komma in i porten. En felanmälan om uteblivna matlådor gjorde jag vid 14-tiden till ISS via mail. Boende har själva fått kvittera ut egen låsbricka och kommer in.
Min iPhone var på laddning. Ett meddelande kom nämligen återigen upp i displayen, på grund av att batterierna höll på att ta slut, med en uppmaning att stänga ned telefonen.
I flerfamiljshuset brf där jag bor finns 44 hushåll. Jag bor i egen lgh och har Hemtjänst med trygghetslarm och leverans av matlådor.
Vid dagens telefonsamtal med ISS representant fick jag höra att det är de boendes skyldighet att se till att chauffören kan komma in i porten för leverans av matlådor. Men kan detta stämma? Vem har ansvaret? Det är inte rimligt att boende året runt ska behöva passa en matleverans. Vid tidigare förfrågan på expeditionen till HSB Skärsätras brf har man man vägrat att lämna ut en låsbricka till chaufförer.