Tågen börjar rulla om 2–3 månader

Lilla Lidingöbron10 februari 2024 kl 09.3918
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?

Kommentarer

  1. Om externa tekniker ”eventuellt” kan bokas om 12 veckor ”när punkterna på listan är avbockade” så är det svårt att förstå att tågen kan börja rulla 8 april. Varför finns det inte en gemensam information från Lidingö och SL om vad som gäller?

  2. Det är för väl att en enighet har uppnåtts om vilka återstående uppgifter som skall utföras.
    Den stora frågan är dock varför detta inte kunnat ske tidigare.

  3. Ohygglig vanskötsel av detta från Lidingö kommun, SL och även media som bara återger intressenternas budskap utan att ifrågasätta nåt. Exempel: varför måste dra 3 månader att få hit nån från Tyskland? Det går ju flyg dagligen från Tyskland till Arlanda.
    Alla borde tvingas att åka ersättningsbussen i rusningstid dagligen tills de fått igång spårvagnarna.

    1. Därför att Siemens inte ser ngn möjlig anledning att prioritera Lidingö stad framför alla deras andra kunder som gjort sina beställningar på rätt sätt? Jag gissar att denna typ av besiktning kräver specialister som inte sitter och väntar på jobb.

  4. En mer luddig kommunike om tågeländet får man nog leta länge efter. Obegripligt att man först nu
    tycks ha överens om vem som har ansvar för vad !!! Nu återstår att komma överens om åtgärderna.
    Kan säkert generera ytterligare några månaders försening. Tänk om svensk industri skulle arbeta
    på liknande sätt.

  5. Förklara, varför gjordes inte detta för ett år sedan, långt innan projektfasen påbörjades.

    Med tanke på den tidplan SL behöver för tester, hur kunde någonsin den ursprungliga avstängningen vara baserad på en seriös plan.

    Bedriver SL all sin verksamhet och sina projekt lika amatörmässigt (med tanke på tidigare fiaskon kring nytt signalsystem och nya vagnar kan man misstänka det) 😡

    1. Om nu sl har ett förflutet med strul. Hur kommer det sig att inte Lidingö stad visat ngt bättre ? Här har vi snabbcykelbanor som byggs och rivs med tillhörande anlitande av närståendes konsulttjänster, vi har kommunstyrelse representanter som vill ha kraftigt höjda arvoden för att göra ett bra jobb, vi har katastrofal hantering av daglig drift som hemtjänst snöröjning. För att ”spara pengar” har de tagit bort saltsopningen. Se ex kommuner som Solna där det sopas på fler och fler gator.

      Jag är ledsen men Lidingö stad framstår inte på något vis bättre än Sl i denna fråga.

      Framförallt inte då Lidingö stad och de folkvalda politikerna ska se till invånarnas bästa.

    1. Den gamla brons järnväg och senare spårväg har uppgraderats åtskilliga gånger.

      Den nya bron är förstås en ny anläggning, ritningar måste göras från början, och det spelar då ingen roll att det har funnits en gammal bro. Den nya ritningarna måste då givetvis göras utifrån de krav som finns, det är inte så att de som bygger bara plockar fram några gamla ritningar och bygger lite på måfå efter dessa.

  6. Man skulle ju kunna tro att de som uttrycker sitt missnöje med valde politiker i insändare, i samtal eller tyst för sig själva kommer att visa det på valdagen, men nu talar vi ju om Lidingöbor. När valdagen kommer har alla glömt skandal efter skandal och väljer återigen M o LP.
    Som Einstein sa, en idiot är en person som gång på gång gör samma sak men förväntar sig ett annat resultat…

  7. Fruktansvärt dåligt hanterat av alla parter inblandade. Den faktiska anledningen till förseningen kommer nog aldrig heller redovisas för allmänheten.

  8. Jag tycker att det är dax att Lidingö stad är tydliga i kommunikationen vad som händer och när vi på Lidingö kan åka tåget. Även en förklaring till hur det kunde gå såhär fel och en ordentlig ursäkt är på sin plats. Att skylla på leverantörer visar avsaknad av ledarskap och ansvar gentemot kommunens invånare

  9. Bedrövligt skött av inblandade! Kompetensbristen är mycket påtaglig, tyvärr! Den handlingsförlamade kommunen och ett ineffektivt SL är ingen bra kombo! Kan knappast bli sämre!

  10. Idag, Fettisdagen vill jag ge ANTIsemlor till Trafikregionrådet och alla regionpolitiker som inte klarar av uppdraget att ge folket det dagliga brödet, i form av fungerande kollektivtrafik. Otyget att ställa in tidtabellbundna turer eller att ordinarie turer innebär mer än 30 minuters väntan på Ropsten för anslutningar är dåligt.

  11. Då kommer det och bli mycket lättare och ta sig till Lidingö centrum i gen. Det ser jag fram i mot väldigt mycket. Lidingö banan till Ropsten. Ta buss från Ropsten till Lidingö centrum. Det går väldigt mycket fortfarande än ta bussen tyvärr. När SL tog bort buss 221 tyvärr. Buss 238 går knappt aldrig tyvärr. Buss 238 kallar jag för SPÖK BUSSEN. För denna buss går knappt aldrig tyvärr. Från Christian Ziegler tack 😃

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *