Bilberoendet varierar kraftigt i Sverige. Lidingöborna kör hälften av den sträcka som man gör i Munkedal, Sunne, Berg och Malung med bil, visar ny statistik från myndigheten Trafikanalys som Dagens Nyheter tagit del av.
– Påståendet att stockholmare kör mest bil är felaktigt, säger Anette Myhr, statistiker vid Trafikanalys.
”Norrbottningar kör mindre bil än stockholmare”, lyder rubriken till en artikel SVT Norrbotten publicerade i juli 2014. Budskapet har fått ny spridning i samband med rörelsen Bensinupproret 2.0, som vill sänka bensinpriset.
Siffrorna som ligger till grund för missförståndet bygger på den genomsnittliga sträcka som varje bil rullar varje år. Data kommer från noteringar som görs vid besiktningen. Men detta genomsnitt tar inte hänsyn till att bilägandet varierar kraftigt över landet. I storstäderna är det färre hushåll som har bil. Siffrorna tar heller inte hänsyn till vem som äger fordonet och i vilket syfte bilen körs, alltså om det är en taxi, en tjänstebil eller en privatbil.
Det stämmer att Stockholmsbilar rullar flest mil per år. Men utgår man i stället från hur långt varje person i genomsnitt kör blir siffran helt annorlunda, och stockholmarna hamnar då i botten.
”Påståendet att stockholmare kör mest bil är felaktigt i hänseende till statistiken om körsträckor och om man sätter körsträckorna i relation till befolkningen blir bilden en annan”, skriver Anette Myhr, statistiker vid Trafikanalys, i ett mejl till DN.
Här kör invånarna mest och minst bil
Mil per invånare (alla personbilar), 2017
Minst
Sundbyberg – 416 mil
Lidingö – 475 mil
Tyresö – 480 mil
Huddinge – 486 mil
Malmö – 487 mil
Botkyrka – 491 mil
Göteborg – 491 mil
Salem – 537 mil
Haninge – 542 mil
Öckerö – 547 mil
Mest
Munkedal – 976 mil
Berg – 956 mil
Sunne – 951 mil
Malung – 951 mil
Tanum – 949 mil
Orust – 947 mil
Årjäng – 946 mil
Tingsryd – 940 mil
Övertorneå – 939 mil
Eda – 937 mil