Stockholm Exergi bygger stor anläggning i Ropsten

Lidingö23 april 2025 kl 03.4613

Det är inte bara Heidelberg som ska bygga en cementsilo i Ropsten. Stockholm Exergi har beslutat att bygga en av världens största anläggningar för infångning och permanent lagring av biogen koldioxid strax intill.

– Detta är ett historiskt ögonblick för Stockholm Exergi och för klimatomställningen. Vi har arbetat målmedvetet i många år för att möjliggöra bio-CCS och dagens beslut betyder att vi nu går från plan till verklighet. Med detta tar vi en global ledarroll inom industrin för minusutsläpp, säger Anders Egelrud, vd för Stockholm Exergi.

Investeringsbeslutet är en milstolpe i arbetet med att möjliggöra permanenta minusutsläpp och kommer att bidra till att Sverige och EU kan nå sina långsiktiga klimatmål. Investeringsnivån ligger på 13 miljarder kronor.

800 000 ton koldioxid – så mycket kommer anläggningen att fånga in varje år. Det är mer än vad Stockholms vägtrafik släpper ut under samma period.

När koldioxiden har fångats in omvandlas den till flytande form, för att sedan skickas vidare till en permanent lagringsplats under havsbotten. Där mineraliseras koldioxiden och blir en del av berggrunden.

  • Världsledande. Med en anläggning som planeras vara i drift 2028 blir Stockholm en av de första städerna i världen att fånga in koldioxid i stor skala.
  • Ett landmärke. Tillsammans med Urban Design, som även designat vårt flerfaldigt prisbelönta biokraftvärmeverk i Hjorthagen, är visionen att skapa en anläggning som knyter an till omgivningen på ett naturligt sätt. Tanken är att den nya anläggningen ska ha en samtida gestaltning som samtidigt hämtar inspiration från platsens rika industribyggnadshistoria.
  • Stöttat av EU och FN. Vårt projekt har valts ut av EU:s innovationsfond för dess potential att bidra till omställningen av den europeiska energisektorn och möjligheten att mildra klimatförändringarna. FN:s klimatpanel IPCC menar att koldioxidinfångning är helt nödvändigt om vi ska nå klimatmålen.

Genom en kombination av offentligt stöd och privata köp av certifikat för minusutsläpp från företag med höga klimatambitioner möjliggörs investeringsbeslutet.

Stockholm Exergi har valt Northern Lights som partner för transport och lagring. Investeringsbeslutet innebär att Northern Lights nu utökar sin kapacitet, vilket är av stor betydelse för kommande projekt för negativa utsläpp, och lägger grunden för vad som kan bli en helt ny industri, med potential att göra Norden och Europa till världsledare på området.

Om bio-CCS och Beccs Stockholm
Bio-CCS är en teknik som fångar in biogen koldioxid innan den når atmosfären för att sedan lagras permanent i berggrunden, vilket skapar minusutsläpp eftersom koldioxiden avskiljs från det biogena kretsloppet. Permanenta minusutsläpp är det verktyg som kan användas för att motverka utsläpp som inte går eller kommer att vara väldigt svåra att undvika.

Kommentarer

  1. Vad sägs om att kapsla in allt i ett hölje som är SNYGGT så att alla silos med mera inte framträder?

  2. https://www.lidingonyheter.se/sa-blir-lidingo-brostrand/

    Nu förändras förutsättningarna för Lidingö Brostrand dramatiskt ! Vem vill idka strand och vattenliv i en miljöskandal? Det senaste projektet med hanteringen av koldioxid är häpnadsväckande. Hur kan det komma sig att våra Lidingöpolitiker under många år inte fått något genomslag alls hos de styrande i Stockholm? En uppräkning skulle bli för lång. Svaret är att nu styrs allt av EU och FN och Stockholm håller Lidingö som gisslan! Vem betalar?

  3. Stockholm Exergis koldioxidinfångning är alldeles bort i tok av flera skäl:

    För det första så är inte de antropogena CO2-utsläppen orsaken till jordens långsamma uppvärmning. Tvärtom så orsakas uppvärmingen av helt andra processer utom vår kontroll såsom geologiska skeenden, solfläcksaktivitet och vattenångan i atmosfären. Den CO2-ökningen som sker beror främst på avgasning från haven (Henrys lag). Koldioxidhalten i atmosfären är f.ö. rekordlåg historiskt sett och en sänkning skulle vara menlig för växtproduktionen och livet på jorden.

    För det andra så finns det en miljörisk med lagring av så mycket CO2 i tankar. Ett sabotage eller en olycka skulle kunna vara förödande för kringboende. I Kamerun skedde en katastrof på 80-talet då uppskattningsvis 160 000 ton CO2, dubbla mängden mot vad som ska lagras i Värtan, frigjordes från vulkansjön Lake Nyos och 1700 människor och 3500 boskap kvävdes i omgivningen.

    För det tredje så borde kostnaden (det är ingen ”investering”) användas bättre, t.ex lägre fjärrvärmeavgifter för Stockholm Exergis kunder.

  4. ..vem betalar..? Det blir ju de som använder sig av Stockholm Exergis tjänster som el och fjärrvärme. Kommer att bli dyrt, alltid dyrare att vars först med något. Alltid sämre att göra något i slutet av en process ( lagra undan restprodukter) istället för i början. Men det kommer nog att bli som med batterifabriken i Skellefteå, efter några år så lägger man ner det hela.

  5. Smart. Köpa billiga produkter från kolkraftsländer o sen lägga miljarder på att fånga koldioxid. Märkligt att det blir minus…hmm då minskar alltså nuvarande koldioxid i atmosfären?!:-)

  6. Nu vaknar Moderatstyret och ska demonstrera mot… sig själva?
    De har det senaste decenniet inte svarat på de skrivningar som kommit till kommunalråden om vad en utbyggnad innebär för Lidingö.

    Vi har lyft att luftkvalité och miljökonsekvenser måste tas i beaktande och analyseras. Något som Moderatstyret tyckte var helt onödigt då man var uteslutande för Östlig förbindelse. Något som kräver både cement och koldioxidinfångning.

    Sen sprider Källenfors en massa konspirationsteorier om vad ett koldioxläckage innebär för risker. Det är anmärkningsvärt att man nu vaknat till liv, men ändå lyckas tänka så fel.

    Niklas Björklund Centerpartiet Lidingö

    1. Den här anläggningen förbättrar inte luftkvalitén. Det är bara ett enormt slöseri med skattemedel(eu-pengar är med skattemedel) Hur går med alla vinsterna som Demirok lovade? Vi skulle bada i pengar efter de stora satsningarna (Northvolt, Stegra osv.)

  7. Är detta ett skämt? Utgår ifrån att de inte får bygga detta.

    Vad säger exempelvis de styrande som förespråkar småskaligt? Detta är ju världens största. Passar inte alls in i Lidingös stadsplan

  8. Lämna in eventuella synpunkter avseende Energihamnen (Shanghai 1) till Stockholm stads stadsbyggnadskontor här: https://vaxer.stockholm/omraden/stadsutvecklingsomraden/norra-djurgardsstaden/energihamnen/

    Granskning pågår, 23 april – 20 maj 2025
    Under granskningsperioden kan du titta på vad förslaget innebär, hur tidigare synpunkter påverkat planen och lämna synpunkter. Eventuella synpunkter lämnar du skriftligt under granskningsperioden på Stockholm Stads hemsida – Synpunkter om pågående plan dnr 2016-10198.

    Pågående planarbete

    Diarienr
    2016-10198

    Projektnamn
    Energihamnen (Shanghai 1 m.fl.)

    1. Jag väntar mig en samlad skrivning kring synpunkter från Lidingö Stad. Det torde inte finnas någon på Lidingö som kan ge några positiva invändningar kring detta. Föreslår att Källenfors samordnar detta!

      1. Nja det har inte gjorts några skrivningar eller invändningar hittills då man är positiv till östlig förbindelse.

        Man har sovit på saken och handlingarna har legat i kommunalrådens byrålåda istället. När vi har lyft att det kan innebära miljökonsekvenser som vi behöver se över, har de sagt att detta blir så fint så, det behövs inte.

        Niklas, Centerpartiet Lidingö

  9. Byggrätterna i Loudden kommer drastiskt att förlora i värde om Stockholms stad framhärdar i detta vansinne.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *