SL bromsar start av tågtrafik på Lilla Lidingöbron

Lilla Lidingöbron1 december 2023 kl 04.4014

Trots stora ansträngningar från Lidingö stad har försöken att finna en lösning med SL varit fruktlösa. Staden har arbetat intensivt för att tågen ska börja trafikera bron men på grund av SL:s agerande finns i dagsläget ingen tidplan för när trafiken kan komma i gång.

– Stadens uppfattning är att SL är ansvarig för den uppkomna situationen genom att inte följa träffade överenskommelser och genom att utan någon anledning vägra driftsättning, säger Lidingö stads projektledare Jan Werner.

Under byggnationen har Lidingö stad och SL kommit överens om en ny lösning för den elektriska jordningen utifrån nya krav från SL. Nu backar SL från överenskommelsen och vill i stället gå tillbaka till ritbordet, för att ta fram en gammal lösning för jordningen som staden och SL sedan länge har varit överens om att överge.

En sådan återgång skulle kräva omfattande ombyggnationer som är både kostsamma och tidskrävande, men som inte kommer att öka säkerheten.

– Vi tar säkerheten på minst lika stort allvar som SL. Men det här är inte fråga om säkerhet. Den byggda lösningen som SL nu backar ifrån uppfyller gällande lagkrav och har tagits fram i samarbete med SL och är dessutom granskad av oberoende externa experter som bekräftar att anläggningen är säker att ta i bruk, säger Jan Werner.

Efter fortsatt dialog i frågan bekräftade SL återigen under hösten att den färdigbyggda anläggningen skulle driftsättas. Ett budskap som tidigare har kommunicerats ut. Nu har SL ändrat sig på nytt och vill återigen att staden ändrar jordningen för bron. Lidingö stad anser att SL ideligen ändrar sina krav och frångår gjorda överenskommelser. Och det skapar naturligtvis en stor osäkerhet om vad som gäller och hur situationen på bästa kan lösas så att Lidingöborna och resenärerna inte drabbas ytterligare.

– Vi har hamnat i en mycket olycklig situation med SL som tyvärr främst drabbar de nära 14 000 resenärer som normalt varje dag använder Lidingöbanan. Lidingö stad har fullgjort sina skyldigheter enligt avtalet med SL och kräver nu att SL fullgör sina, säger Daniel Broman, stadsdirektör i Lidingö stad.

Mer info på Lidingö stads hemsida.

Kommentarer

    1. Elmaffian, avtal….? Vem eller vad har SL att vinna på detta dåliga avslut? Underleverantör som ifrågasätts? Slå näven i bordet!

  1. Oerhört upprörande att SL under ledning av ett rödgrönt styre både omöjliggör för Lidingöbanan och drar in bussturer på de linjer som finns kvar. Det är inte utan att man anar ett särskilt agg riktat mot Lidingöborna …

    1. Delar misstanken om agg till Lidingö och bristande kompetens. Ytterligare et exempel är att man dra in buss 221 och rekommenderar att utnyttja bus 206 där man vill dra ner tröttheten. Citat ur lidingö tidning ”vill ej se bussar utan bekäggning”. Ganska självklart att all söker andra alternativ typ egen bil om tröttheten blir2 turer i timmen. Hur jobaa och sköta barn utan bra förbindelser

  2. Dessa svängningar fram och tillbaka från SL, visar på att de själva inte vet utan förhalar i förhoppningen att det antingen ska lösa sig av sig självt eller att Lidingö Stad ska ge upp och stänga banan. Så typiskt att inte vilja ha till en lösning från SL’s sida. SL borde nu ge månadskort under hela 2024 kostnadsfritt till de Lidingöbor som bor efter Lidingöbanans sträckning.

    Iréne Borgenvik
    Gruppledare SD Lidingö

  3. är SL ett u-land eller ??
    så här kan men inte sköta Sveriges största stads trafik
    avgå eller gör rätt innan årsskiftet
    inga bussar ska läggas ned på Lidingö. tänk klimatsmart som det står i tunnelbanan

  4. Jag åker buss 221 till mitt jobb varje dag. Jag jobbar ute på Coop Gröndal. Jag bor på Bodalsvgen 20, 18137 Lidingö, Sverige. Tar buss 221 ska försvann tyvärr det här datumet tyvärr. 10-12-2023 och Lidingöbanan går tyvärr inte alls till Ropsten. Den går inte alls över Lidingöbron än, tyvärr. Tack vare er på SL tyvärr. En Lidingöbanan som man knappt använder. Jag tar oftast buss hem. Jag handlar på Coop Torsvik. För jag jobbar på Coop. Det blir lite långt och ta hem matkassar till lässvårigheter tyvärr med Lidingöbanan tyvärr. Det blir lite för långt avstånd från stationen tyvärr till min lägenhet och bära på matkassar. Jag tar bussen från Torsvik hem till min lägenhet. Det är oftast buss 221 som jag oftast tar hem till min lägenhet. Buss 238 kallar jag för SPÖK-bussen. Den går ju aldrig tyvärr. Jag vill ha en buss som går via Ropsten till Lidingö centrum tack. Till Bodals skola tack. Lidingöbanan går tyvärr inte alls till Lidingö centrum tyvärr. Från Christian Ziegler tack

  5. Om Lidingö Stad har fel i frågan om EL-jordningen så kan man undra varför SL inte bemödar sig att förklara varför Lidingö Stad har fel. Är det så att Lidingöbanan är för obetydlig i SL’s stora verksamhet för att SL skall bry sig. Beror det på inkompetens hos SL’s personal, eller orkar de inte gå i svaromål. Kanske vill SL lägga ner Lidingöbanan till förmån för bussar? Vad säger MP’s regionråd Anton Fendert? Har du hört talas om Lidingöbanan? Och vad säger SL’s VD David Lagerholm? Kanske tiden inte räcker till för så små triviala problem? Har ni reflekterat över de samhälleliga kostnader som orsakas avförseningen?

  6. Kära öbor,
    Vet ni vad: jag har alltid känt att bo på Lidingö (när jag gjorde på 70-talet, men det gäller säkert fortfarande) är som att bo i Västberlin. En borgerlig ö i ett hav av illvillig kommunism. Nog finns allt en förklaring till problemen med bron här.

  7. I synnerhet ingressen men även resten av artikeln skulle kunna vara skriven av Lidingö stad. Staden får vrida på sanningen oemotsagda – en partsinlaga. Journalistik eller beställningsjobb?

  8. SL behandlar oss resenärer med linjer 221 &206 till Lidingö med förakt. Har konstaterat ofta att visa turer uteblir eller har stora förseningar. Jag vill gärna tro att SL gör det medvetet. Syftet kan vara att straffa, trötta ut för att kunna bestämma.

  9. Man strider om påvens skägg. Min tolkning av vad som framkommer nu är att anläggningens elsäkerhet inte uppfyller Trafikförvaltningens (SL) regelverk. Därmed inte, objektivt sett, sagt att anläggningen inte uppfyller elsäkerhetskraven utan Trafikförvaltningen pekar på bara på sina föreskrifter och alternativa lösningar gillas inte. Teknikernas revirstrid.

    En sak är säker – det kommer att kosta pengar.

  10. Mängder med åsikter. Om staden och sl inte kommer överens får avtalet avgöras i rätten.

    Att sitta och skylla på varandra på detta vis känns mer som att vädra sina åsikter vilket såklart är tillåtet. Men det skipar ingen rättvisa.

  11. I Sverige avgörs tvister mellan kommuner och deras bolag, eller andra kommuners/regioners bolag vanligtvis av Förvaltningsrätten. De prövar mål som rör förvaltningsbeslut och tvister mellan myndigheter och enskilda eller andra myndigheter. I fallet med en tvist mellan SL (Stockholms lokaltrafik) och Lidingö stad skulle Förvaltningsrätten vara den vanliga instansen för att behandla ärendet.

    Tidslängden för när en konflikt blir ett tvisteärende i Förvaltningsrätten är ytterst variabel och reglerande lagrum saknas. Dock krävs att parterna försökt lösa konflikten själva först. Där är vi nu. Parterna borde NU ansöka om prövning i Förvaltningsrätten, om det ej redan gjorts.

    Således – har det ansökts om prövning? Kan inte någon part ansöka om prövning omgående, så att vi får slut på detta trams?

    Med respekt för att denna medling inte alltid kortar tiden, men det skulle kunna göra det. Det är ju många som lider av denna konflikt. Borde kunna lösa snabbare på något sätt väl?

    En liten ljusglimt: om en oberoende expertkommission godkänner nuvarande jordningslösning, torde väl SL ge sig väl?

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *