
Fem av tio nyregistrerade bilar på Lidingö var under årets andra kvartal rena elbilar eller laddhybrider, en rekordhög andel och den 33:e högsta i landet.
Bland de största utsläppsbovarna finns privatbilismen, och av alla växthusgaser som släpps ut i Sverige kommer cirka 15 procent från personbilar. Men bilindustrin är på väg in i en stor omställning – försäljningen av eldrivna och laddbara fordon har tagit fart.
Under 2021 andra kvartal var så mycket som 46 procent av alla nyregistrerade personbilar på Lidingö laddbara. Av dessa laddbara fordon var 63 procent rena elbilar. Resterande bilar var så kallade laddhybrider, fordon som går att ladda och köra på el, men som även har en förbränningsmotor.

2020 ökade försäljningen av laddningsbara bilar kraftigt i Sverige, och så även på Lidingö. Uppgången kan till stor del förklaras med två nya styrmedel som satt särskild prägel på nybilsförsäljningen: EU:s skärpning av sina utsläppskrav på fordonstillverkarna vid årsskiftet samt att miljöbonusen den 1 april 2021 sänkes för laddhybrider, medan elbilsköpare gavs en större morot. EU:s fordonsregler har varit styrande och efterfrågan börjar sakta men säkert överträffa utbudet.

Laddningsstationer finns både på ön och strax efter Lidingöbron och går lätt att hitta med hjälp av olika appar eller webbkartor.

Källa: Newsworthy, SCB