Region Stockholm betalar merkostnaderna för Lilla Lidingöbron

Foto: Adobe Stock
Stad & Politik22 februari 2024 kl 04.067
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?

Kommentarer

  1. Så det är av ideologiska skäl i region Stockholm som Lidingö valt en jordningsprincip som inte var i enlighet med den handling man projekterat för och därefter förslagit en ändrad jordningsprincip (MEB-lösning) som inte uppfyller ställda säkerhetskrav.
    För mig låter det som att det Lidingös val och beslut har fattats helt oberoende av politisk färg i regionsledningen. ”Vi gjorde avsiktligt helt fel i strid med både avtal och säkerhetsföreskrifter, men det är ert fel att ni inte godkände det…”
    Låter onekligen som att vi skattebetalare får vara tacksamma för att regionen trots allt betalar, men som jag tidigare konstaterat – det blir inga tåg på den bron under 2024.
    Vem i Lidingös ledning kliver nu fram och tar ansvaret?
    Ordförande Källenfors gör det ju säkerligen inte. Han sitter säkert och funderar på vem han kan offra istället.

  2. Väldigt märkligt det hela. Broentreprenören är ett börsnoterat Schweiziskt bolag med en omsättning på SEK 60 miljarder. Skulle dom inte klara av att jorda en bro på ett säkert sätt?

  3. Inbillar mig att det inte är något som helst fel på bron och att den uppfyller både lagkrav och svensk standard men däremot inte ”trafikförvaltningens säkerhetsstyrande dokument”

  4. Tydligt att det är Lidingö stad som gjort fel. Vänligen ta ansvar för detta. Att regionen tar kostnaderna gör att vi Lidingö bor ändå får ta den i slutändan. Så tråkigt med denna inkompetens som tillåts och skattepengar som rullar

  5. Att det som politiker, tillsatta av Gud Fader skall ha så inihvete svårt att inse att ni har fel Nu får det räcka….. Det måste vara ett mantra gällande vissa ”bänknötare” på Lidingö

    Det finns väl en grundbult i olika godkända byggkontraktet som icke är/var helt övertänkta på Lidingö. Åtminstone inte från beställaren..
    Tycker mig se en ”uppsjö” av felaktiga iordningsställande av olika, totalt felaktiga, väg- och byggkontrakt.
    MEN ingen åtgärd så till vida att någon tjänsteman på staden får stå till svars.
    Min partifärg gällande överfarten för L-banan är gråsvart med tanke på Källenfors blåa moderathimmel. Herr Källenfors har nog, efter sin andra mandatperiod, icke ”lockat” fler väljare till moderaterna. Snarare tvärtemot.
    Jag anser, efter de två senaste mandatperioderna, att en mängd felaktiga beslut har fattats från Stadshuset.
    ”Rör om i grytan” inför nästa mandatperiod. Vi har inte råd med självgoda ”betonghäckar” på ön längre. Fram med nytänkande expansiva högerinriktade politiker, tack

  6. Det har ofta märks att kommunen och regionen lever i skilda världar. Nu förefaller ju dessutom som om vi lever på skilda jordar.
    Magnus Anderberg

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *