Politisk nidbild gynnar inte eleverna

Debatt31 augusti 2021 kl 04.443

Istället för att debattera riktiga åtgärder för att bekämpa skolsegregationen och förbättra skolan ägnar sig Moderaterna att bygga nidbilder av andra partiers riksdagspolitik. Centerpartiet vill ha en lokal diskussion som i verkligheten förbättrar för Lidingös elevers vardag.

Moderaterna kickstartade höstens lokala politiska debatt genom att medvetet fultolka rikspolitik. I ett utspel från Daniel Källenfors menades att vissa partier vill bussa elever utanför kommungränsen mot elevernas vilja. Det här stämmer inte och är inget annat än ett dåligt försök att vinna billiga politiska poäng lokalt.

Vi vill att debatten istället ska handla om hur vi förbättrar kvaliteten och likvärdigheten i Lidingös skolor. Vi vill även att Sverige, på riksplan, kommer till bukt med den stora skolsegregation som vi ser runt om i Sverige.

Ett exempel på en sådan sak som i högre grad kan garantera kvaliteten och likvärdighet i skolan är andelen behöriga lärare. I förskolan är idag endast 24 procent av personalen på Lidingö legitimerade förskolelärare. I Sverige ligger siffran istället på 44 procent. Kompetent och utbildad personal är a och o för en bra och likvärdig skola. Vi menar att bland annat den frysta skolpeng som majoriteten drev igenom 2020 har pausat arbetet med att kvalitetsförbättra Lidingös skolor.

Vi prioriterar satsningar på skolan i våra budgetförslag och vi menar att fokus ska vara på att öka kvaliteten och likvärdigheten. Detta kan, förutom att öka andelen behöriga lärare, göras genom vidareutbildning av den personal vi har.

Låt oss diskutera de frågor vi faktiskt kan påverka lokalt istället för fiktiv rikspolitik som ingen står bakom. Debattera istället personalens utbildning, förebyggande arbete för psykisk hälsa genom trygg uppväxt eller hur vi kan skapa bättre förutsättningar för ungdomar att kombinera studier och idrott. Det är sådant som gynnar eleverna, inte politisk nidbildning och svartmålning.

Lotta Morger (C), talesperson utbildningsfrågor
Krister Forsberg (C), ledamot utbildningsnämnden
Caroline von Seth (C), ersättare utbildningsnämnden

Kommentarer

  1. Varför inte göra en enkät i sann demokratisk anda? fråga Lidingös elever och föräldrar:
    -”Vill du ha mera mångkultur i din/ditt barns skola?”

    1. Om du faktiskt läser utredningen som Moderaterna hänvisar till så ser du att det inte är ”mera mångkultur i din/ditt barns skola” frågan handlar om.

      Just den här sortens demagogiska inlägg, som inte tar sakfrågor på allvar, är ett fördärv för samhället.

  2. Utan att ta ställning i själva sakfrågan tycker jag att det är lite trist att just personer som engagerar sig i utbildningsfrågor inte behärskar där det med att få bukt med något. Det heter alltså ’få bukt med’ eller ’komma till rätta med’. Tyvärr blandas uttrycken ofta ihop, precis som här.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *